پنت‌هاؤس ترای­بِکا تیم طراحی حریری و حریری عکاسی از: کارین کوهْلبرگ نیویورک، آمریکا، 2011-2010
رتبه ی نخست کمیته ی انتخابی، A1- 119، دفتر معماری فضا، رویداد، شهر (USE Studio)، محمد عرب، الهه حاج دایی، مینا معین الدینی و میلاد علیدوستی

رتبه ی دوم کمیته ی انتخابی
A1- 172
استودیوی طراحی پژوهی آوات
رضا اشرف یزدی، آرمین مودی، فرشید بشکار، مهسا عباس زاده، عمادالدین مطهری و میلاد قارونی

با توجه به موضوع طرح، فرایند طراحی در سه بخش پیش‌طراحی، طراحی و توسعه‌ی طرح، برنامه‌ریزی شد. گام‌های تدوین شده برای هر بخش به شرح زیر است:
بخش نخست؛ پیش طراحی: این بخش، شامل بیانیه‌ی مأموریت و برنامه‌دهی است. با توجه به موضوع طرح، بیانیه‌ی مأموریت، طراحی فضای آموزشی مطلوب و کارامد می‌باشد. بنابراین در گام برنامه‌دهی با توجه به جدول برنامه دهی، تمامی ابعاد مرتبط با موضوع، مورد بررسی و تحقیق قرار گرفت، که قطعاً حاصل مطالعات میان‌رشته‌ای مرتبط با معماری است و با توجه به این امر مطالعات اصلی در چهار بخش بوم، تکنولوژی، روان‌شناسی و آموزش به عنوان موضوعات برجسته در طراحی این پروژه پی گرفته شد.
بخش دوم؛ طراحی: با توجه به داده‌ها و اطلاعات حاصل از مطالعات طرح، مسئله‌ی اصلی و مسائل مرتبط با طرح، بیان می‌گردند و مطالعات، به صورتی هدفمند جهت پاسخگویی به مسئله‌ی اصلی پروژه صورت می‌گیرد. در این طرح، مسئله‌ی اصلی پروژه به چگونگی تغییر در نگرش‌ها، دیدگاه‌ها و رفتار دانش‌آموزان می‌پردازد که خود در راستای بیانیه‌ی مأموریت پروژه نیز می باشد.
با توجه به مسئله‌ی اصلی پروژه، مطالعات به صورتی هدفمند پی گرفته شدند و در راستای پاسخگویی به مسئله ی اصلی و مسائل مرتبط با طرح، الگو‌ی نظرها (ایده‌ها) شکل گرفت و از این طریق، مبانی نظریِ طرح تدوین شد، در گام بعد تلاش شده است الگوی‌ نظرها با نگاهی خلاقانه به الگوی طرح تبدیل گردد.
بخش سوم؛ توسعه ی طرح: در راستای پاسخگویی به مسئله طرح و الگوی نظر حاصل از آن و در پی آن الگوی طرح، ساخت‌مایه (کانسپت) طرح شکل گرفت و الگوی طرح‌های پشتیبان در جهت پیشبرد مسئله‌ی اصلی و به تبع آن، بیانیه‌ی مأموریت در راستای توسعه طرح ترکیب گردید.
از این رو، در این طرح، ساخت‌مایه‌ی پروژه در راستای خلق محیطی به منظور تأکید بر یادگیری، استقلال و ابتکار دانش‌آموز(حوزه‌ی آموزش) و تجربه پذیری، حس تعلق، پیوند با عوامل طبیعی محیط و تعاملات با یکدیگر (حوزه ی روان‌شناسی محیطی) شکل گرفته و تداعی آن در معماری به واسطه ی الگوی طرح های متعدد ممکن گردیده است.

مدارک فنی________________________________________

منتشر شده در : چهارشنبه, 29 جولای, 2020دسته بندی: معماریبرچسب‌ها: