خانهی ارس
اثر محمدرضا مرعشی، ساناز خامنه

خانهی ارس در زمینی مربع شکل به مساحت 400 مترمربع طراحی شده است. ایدهی اولیهی طراحی از تغییر ساختار در قالب اولیهی طرح، یعنی یک مکعب به ابعاد 17×10 و به ارتفاع سه طبقه که مطابق با ضوابط پیشبینی شده بود به وجود آمده است. ایجاد یک وید مرکزی جهت قرارگیری فضای ارتباطی بنا به صورت یک عنصر حرکتی و دنبالشونده و جایگزین کردن متراژ این فضای خالی به صورت کنسول در چهار وجه ساختمان در طبقات دوم و سوم جهت کامل کردن فضاها و پر کردن کسری متراژ ایجاد شده در مرکز ساختمان، باعث گردید تا این فضای ارتباطی، ساختمان را به دو بخش شرقی و غربی تقسیم کند. این دو بخش با یک اختلاف سطح 72 سانتیمتری نسبت به یکدیگر علاوه بر تفکیک فضاها و ایجاد تنوع و تعدد سطوح دسترسی، تناسب حجمی بهتری را موجب میشدند. حذف طبقهی سوم در بخش غربی و انتقال آن به زیرزمین جهت ساخت موتورخانه و سرایداری باعث گردید تا بتوانیم هم از ارتفاع نبش غربی بکاهیم و هم با توجه به کوچک بودن حیاط باقی مانده، یک بام سبز در این طبقه ایجاد کنیم که با توجه به باز بودن اطراف آن بهترین دید را جهت استفاده از فضا در شمال و جنوب ساختمان دارا میباشد. اینگونه ارتباط حیاط و بام سبز از طریق وید مرکزی معنای بهتری پیدا کرد. در واقع اتصال دو حیاط در دو سطح مختلف، با عنصر ارتباطی پله که این بار نه فقط نقش ارتباط عمودی بلکه نقش حرکت و کاوش، جهت یافتن دید و منظرهای ساختمان را برای مخاطب بازی میکند، ایجاد شده است. وجود نورگیر سقفی در بخش شرقی و غربی علاوه بر نوررسانی بهتر به فضا و ایجاد دید آسمان برای مخاطب به ارتباط بین این دو حیاط کمک ویژهای مینماید و به خواستهی مهم کارفرما یعنی داشتن فضاهایی با نور زیاد، تحقق میبخشد.
کتاب سال معماری معاصر ایران، 1399
____________________________
عملکرد: مسکونی
_______________________________________
نام پروژه: خانهی ارس / عملکرد: مسکونی
شرکت: گروه معماری نوآر
معماران اصلی: محمدرضا مرعشی، ساناز خامنه
همکاران طراحی: احسان گلریز، محسن سمیعی، غزال امینی، مهدیه پاکدل، محمدصادق
لطفعلیان، علی موسوی
طراح سازه: بهرنگ بن یآدم
تاسیسات الکتریکی: آقای ونکی
تاسیسات مکانیکی: علی فرجی
مدیر تیم اجرایی: آرش اسماعی لزاده
کارفرما: آقای نیکفرمان
آدرس پروژه: تهران، لواسان
مساحت زمین-زیر بنا: 400 مترمربع، 450 مترمربع
تاریخ شروع و پایان ساخت: خرداد 97 تا شهریور 98
عکاس پروژه: علی دقیق
ایمیل: Noiroffice@Gmail.Com
اینستاگرام: Noiroffice
Aras House, Mohammadreza Marashi, Sanaz Khamene

Project Name: Aras House \ Function: Residential
Office: Noir Office \ Lead Architects: Mohammadreza Marashi, Sanaz Khamene
Design Team: Ehsan Golriz, Mohsen Samiei, M.Hassan Savari, Ghazal Amini, Mahdieh Pakdel, M.Sadegh Lotfalian, Ali Mousavi \ Structure: Behrang Baniadam
Mechanical: Ali Faraji \ Electrical: Ali Vanaki
Construction manager: Arash Esmaeelzade \ Client: Mehdi Nikfarman
Location: Lavasan, Tehran
Area Of Construction: 450 Sq.m \ Gross Built Area: 400 Sq.m
Date: Jun.2018 – Aug.2019 \ Photographer: Ali Daghigh
E-mail: Noiroffice@Gmail.Com \ Instagram: @Noiroffice
aras House is designed on a square-shaped land by 400 m2 and the basic concept of the design has come from the reconstruction of its cubic style by 17×10 m2 in three-story level height (according to the rules). Creating the central void for placing the communicational staircase which acts as a dynamic and followable element, and replacing the area made by this void around the four sides of the building with consoled shapes on the second and third floors (in order to compensate the reduced area due to the creation of void) have established the periphery formation of the building. This communication space divides the building into east and west parts with a level difference of 72cm which not only separates the spaces and creates a variety of access levels but also provides a better proportion for the volume. Removing the third floor in the west part and moving it to the basement has made it possible for both the reduction of the height of the west part (adjacent to the main street) and the creation of a green roof on the floor due to the small size of the yard. the openness of its surrounding view has created an awesome cozy outdoor space for the public gatherings. In this way, the connection of the yard and the green roof through the central void has made a sensible relation within. The two yards are created on two different levels with a communicational staircase element which this time plays not only the role of vertical communication but also the role of movement, exploration and finding the various views and perspectives by the users. The presence of the skylight in the gap between the eastern and western parts better illuminates the space and create a sky view for the residents. furthermore, it also helps to connect the two courtyards which leads to the design an introspective building establishing a mysterious communication with the external environment and landscape.