بازسازی، فروشگاه لارگو نینگ یانگ اثر آتلیه واترساید (Atelier Waterside)
مسکن اجتماعی، مرکز ناوبری شهرستان سن متئو اثر دفتر چارلز اف. بلوزیز

خانه‌ی شماره‌ی 75 اثر سمانه قاسمپور، امیر قاسمپور

خانه‌ی شماره‌ی 75 اثر سمانه قاسمپور، امیر قاسمپور

معماری خانه‌ی شماره‌ی ۷۵ از تفریق احجام حاصل می‌شود. فضای شکل گرفته از تجمیع و تفریق اجرام خالص که بر تجربه‌ی فضا متمرکز است تا آنجا که با توجه به خاصیت‌ها و نیازها و بر اساس تغییرات در چشم‌انداز طراحی، هندسه‌ی خالص تغییر شکل داده، افزوده و کسرها افزایش یافته و “اثر خالی” ایجاد می‌شود؛ اثری که فضای داخل و خارج را مدیریت می‌کند و به دنبال تاثیرگذاری است.
فضای تهی با هدف اولیه‌ی ادراک کافی شکل می‌گیرد و به دنبال تعریف فرصت‌های مختلفی است که در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. فضایی به منظور فعالیت‌های مختلف و توانایی مشاهده‌ی محیط اطراف از زوایای متفاوت و چشم‌اندازهایی به هم پیوسته.
فرم معماری خانه، مطابق با فضای خالی شکل می‌گیرد و در آن، فرم خود را جلو نمی‌اندازد. هدف آوردن فضای منفی در پیش‌زمینه به جای ساختمان و درک آن است. فضایی ادراکی و بصری که با تاکید بر شفافیت و نفوذپذیری شکل می‌گیرد. خلا در کل شکل ایجاد می‌شود و با استفاده از مصالح تقویت می‌گردد. فضاهای تهی به دنبال از بین بردن تقسیم بیگانگی بین درون و بیرون و تبدیل طبیعت و تغییر فصول به بخشی بی‌عیب و نقص از تجربه‌ی ساختمان هستند.
باز کردن در یا پنجره به محیط اطراف و تقویت هدایت درک بصری که بسته به موقعیت و ابعاد فضاهای خالی سعی در ایجاد نفوذپذیری دارد، حرکتی سیال که به همراه ارائه‌ی گزینه‌ی حرکت به کاربران، امکان خوانش درک و پیش‌بینی محیط را می‌دهد. تاکید و توسعه‌ی این فضاها منجر به گسترش محدوده‌ی زندگی روزمره خواهد شد.
در این خانه، فضاها در چندین سطح به هم مرتبط می‌شوند، امتداد گشایش در سقف در طبقات زیرین و اثرگذاری آن در خلق فضاهای موازی با یکدیگر و ایجاد قاب‌هایی که دید را تغییر جهت می‌دهند، از ایده‌های معماری آن است.
گفتگوی فضای بین حجم داخل و شکل بیرونی و امتداد هر یک در دیگری، منجر به تجربه‌ی مشترک از فضای اصلی زندگی با لحظات خصوصی برای ساکنان خانه می‌شود.
سقفی گسترده در ترکیب با فضاهای تراس، سایه‌های عمیق ایجاد می‌کند؛ قابی از آسمان جهت لذت چشم و حفاظت از اهالی خانه از آزار نور شدید آفتاب.
خانه‌ی شماره‌ی ۷۵ با زیربنای ساخت 851 متر‌مربع در دو طبقه و در شهرک زیبادشت کرج قرار دارد، جهت‌گیری زمین در راستای شمالی-جنوبی و قرارگیری ساختمانی در همین راستا به منظور بیشترین بهره‌گیری از نور و منظر سایت و همچنین حفاظت از درختان موجود در آن است.
در جنوب سایت،‌ ابنیه‌ی شکل گرفته از دیوار گابیونی و به محض ورود به خانه قرار دارد، این ابنیه در ترکیب با دیواره‌های سایت شامل سردر ورودی، خانه‌ی سرایداری، آشپزخانه‌ی فضای باز و پارکینگ مسقف است.
عملکردهای بسیار فشرده و انبوه در پروژه، حرکت به سمت ایجاد تخلخل و شکل‌گیری روند طراحی بر مبنای تعریف فضای خالی را تقویت نموده و به این ترتیب فضاهای داخلی خانه به صورت مجموعه‌ای از حجم‌های در تعامل با فضاهای خالی قرار می‌گیرند.

ششمین کتاب سال معماری معاصر ایران 1402

_______________________________________

نام پروژه: خانه‌ی شماره 75
عملکرد: تک واحدی-ویلا
دفتر طراحی: معماران پوست سوم
معماران: سمانه قاسمپور، امیر قاسمپور
همکار طراحی: عاطفه سلیمانی
طراحی و معماری داخلی: سمانه قاسمپور، امیر قاسمپور
مجری: گروه ساخت دومان (فرزین خسروطبع)
کارفرما: امیرحسین کشاورز
محاسبات سازه: بهرنگ بنی‌آدم‌، علی کرمی
مشاور و مهندس مکانیک: روژه ساطوریانس، ایمان ایل بیگی، میلاد جلیلی‌نیا
مشاور و مهندس الکترونیک و سیستم هوشمند: مسعود بتویی، عادل شفیع‌پور
نوع سازه: سیستم سازه قاب خمشی فولادی با اتصالات پیچ و مهره و با پوشش سقف عرشه فولادی
نوع تاسیسات: داکت فن‌کوئل
نورپردازی: رونا لایتینگ، مازی‌نور
آدرس پروژه: کرج، شهرک زیبادشت مرکزی، خیابان فردوسی، خیابان شقایق، شماره‌ی 75
مساحت زمین: 2038 مترمربع
زیربنا: 850 مترمربع
تاریخ شروع و پایان ساخت: اردیبهشت 98 – فروردین 1400
عکاس پروژه: مرکز عکاسی پرشیا- پرهام تقی‌اف
استودیو دید
مسیح مستاجران، حکیم حمادی
 فیلم: علی زنجانی
ایمیل: thirdskin.architects@gmail.com
اینستاگرام: 3rdskin.architects

House Number75, Samaneh Ghasempour, Amir Ghasempour

House Number75, Samaneh Ghasempour, Amir Ghasempour

The Architecture of No.75-VILLA is derived from the subtraction of volumes. The space is formed from aggregation and subtraction of pure masses focusing on spatial experience, in which the deformed solid geometry and subtractions add up to shape a vertu of voids co-responding to characteristics, demands, and designing outlooks. Voids are related to comprehension in a design that seeks to affect its users by managing the interior and exterior spaces and forming the reality of space and a place. The architectural form of the villa is shaped according to the void spaces, aiming at bringing them to the foreground to percept instead of the building’s closed spaces. The perceptual and visual void spaces are formed with an emphasis on transparency and permeability, A vacuity forms in the mass and amplify by utilizing materials. In the No.75-Villa, what is in the foreground is transparency and not the form.
The positioning of spaces is one of the main and important reasons for creating such voids trying to vanish the interval between inside and outside and turn nature and seasonal changes into a spectacular experience of a building. In No.75-VILLA, void spaces tremendously strengthen the functional clusters with subtraction in form and create the basis for performing practical activities with different titles such as entrance, corner, balcony, vestibule, and yard. The spaces are connected on several levels in this villa. The expansion of the opening in the ceiling and its extension to the floors beneath, and their impact on creating spaces parallel to each other and frames that change the direction of vision will result in an experience of the future and different moments.
Deep shadows are created with a combination of a broad ceiling and terrace spaces that frame the sky, for a delight for the eye and protect residents of the villa from harsh sunlight. The site orientation is in the North-South direction, and the building is oriented the same to make the most out of the light and landscape of the site and save the trees in it. The numerous and very compact functions of the project strengthen moving toward creating porosity and shaping up the design process based on the definition of vacuum spaces, and thus various public and private terraces are formed in the project. As soon as you enter the villa, there are buildings shaped by gabion walls. These buildings form the entrance, the caretaker’s villa, the open-air kitchen, and the covered parking in combination with the walls of the site. the harmony between material and construction is vital in this part of the design. The physical program of the project includes a hall, dining room, and kitchen in addition to guest rooms in the eastern volumes of the mass, and sport and game spaces in the western volumes of the mass. A total of four bedrooms are located above the lower masses and on the second floor with an east-to-west orientation. They are connected to the lower volumes with two vertical connections.

Project Name: HOUSE NUMBER 75
Function: VILLA
Office: 3RD SKIN ARCHITECTS
Lead Architects: Samaneh Ghasempour, Amir Ghasempour
Design Team: Atefeh Soleimani
Interio Design: Samaneh Ghasempour, Amir Ghasempour
Client: Amir Hossein Keshavarz
Executive Engineer: Dooman construction (Farzin Khosrotab)
Lighting: Rona Lighting
Mechanical Installations Engineer: Iman Eilbeygi, Millad Jalinia
Mechanical Structure: Duct split system with heat coil
Structural Engineer: Behrang Baniadam, Ali Karami
Location: Tehran, Karaj, Central Zibadasht Town, shaghaiegh st, no 75
Total Land Area: 2038 sqm
Area of Construction: 850 sqm
Date: 2020
Photographer: Persia_photography_center
Deed studio
Email: thirdskin.architects@gmail.com
Instagram: 3rdskin.architects

مدارک فنی