آینــده‌ی معمــاری، نوشته‌ی فرامرز پارسی
چگونه از تجربه‌ی ژاپن بیاموزیم، نوشته‌ی پویا خزائلی پارسا

دفتر نساجی رانکسان اثر استودیوی طراحی ماسانوری، نوشته‌ی لادن مصطفی‌زاده

دفتر نساجی رانکسان 

استودیوی طراحی ماسانوری (Masanori) که در سال 2017 تاسیس شده است، یک برند فرعی از یک بنیاد بین‌المللی است. این استودیوی طراحی تحت رهبری تری خو (Terry Xu) به ایجاد فضاهایی با کیفیت بالا اختصاص داده شده است. استودیوی طراحی ماسانوری بدون محدود شدن به یک سبک خاص، با اتخاذ تفکر معماری در طراحی داخلی، تلاش می‌کند تا تعادل بین فضا، طبیعت و مردم را به دست آورد و ارزش فضا را به حداکثر برساند. استودیوی طراحی ماسانوری با درک موقعیت و هدف مشتری، همراه با تحقیقات روند صنعت، با تزریق مفهوم و ارزش برند در طرح‌های تجاری، امتیاز بالای برند را برای فضاهای تجاری ایجاد می‌کند. این تیم جوایز زیادی را در داخل و خارج از کشور کسب کرده است.
استودیوی طراحی ماسانوری در سال 2020، طراحی دفتر نساجی رانکسان (Runxuan) واقع در شهر فوشان (Foshan) چین با مساحت 250 متر مربع را انجام داده است.

پیشینه پروژه

این پروژه در ژانگ‌چا (Zhangcha) یک شهر نساجی معروف در فوشان، چین واقع شده است. اکثر روستاهای اینجا دارای یک پارک صنعتی هستند و کارگاه‌های نساجی در سراسر شهر پراکنده هستند. ایجاد فضای کاری برای نساجی رانکسان به استودیوی طراحی ماسانوری سپرده شد که بتواند به ارتقای تصویر برند و رقابت‌پذیری آن در بازار کمک کند. این فضا، طبقه اول یک ملک را اشغال می‌کند و نمای کل ساختمان در اختیار نساجی رانکسان است اما مالک ملک می‌خواهد که با بازسازی نما، امکان تهویه طبقه دوم را تضمین کند و همین‌طور به روکش نمای موجود احترام گذاشته شود.

در هم آمیختن خطوط مستقیم و منحنی‌ها

شکل منحنی پایین ساختمان، بیان‌کننده انعطاف‌پذیری پارچه است. انحنای نمای جلویی با لوگوی برند مطابقت دارد و در نتیجه یک جلوه‌ی بصری ایجاد می‌کند و بازدیدکنندگان را در نگاه اول تحت تاثیر قرار می‌دهد. در هر دو نمای بیرونی و داخلی با الهام از رنگ پنبه‌ی خالص از رنگ سفید استفاده شده است. پنجره بزرگ فرانسوی، فضای داخلی ناب را نشان می‌دهد که با ساختارهای فضایی دارای حس لایه‌بندی است. میله‌های آلومینیومی سفید از بالای نمای طبقه دوم تا سقف طبقه اول امتداد دارند. به نظر می‌رسد مانند ردیف‌های متراکم و منظم نخ‌های بافندگی، آن خطوط منظم، کل ساختمان را در بر گرفته‌اند. انتهای پایینی میله‌های آلومینیومی بیرونی، یک منحنی موج‌دار را تشکیل می‌دهند که با فرم منحنی سقف داخلی هماهنگی دارد. به این ترتیب، میله‌های آلومینیومی، سطح بالای نمای ساختمان و سقف طبقه‌ی اول را یکپارچه می‌کنند. این طرح  در عین حال تفسیری از پنبه و نخ و پارچه است. طراحان با استفاده از زبان‌های معماری، عناصر پارچه‌ای را هم در نما و هم در فضای داخلی به کار بردند، از این رو جلوه‌های بصری سه‌بعدی تولید کردند و به وحدت داخلی و خارجی کمک کردند.

تن سفید خالص

رنگ سفید که از نما به داخل امتداد می‌یابد به یک عنصر بصری برجسته تبدیل می‌شود. علاوه بر این، سقف مواج به فضا، حس معماری قوی می‌بخشد. جزئیات دقیق، اتصال سقف و دیوار، ستون‌ها و بازی نور و سایه، تغییرات مختلفی را در فضا ایجاد می‌کند. مبلمان اداری سفید مینیمالیستی با کف و سقف ترکیب می‌شود و با گیاهان سبز و صندلی‌های مشکی که در سراسر فضا، پراکنده شده‌اند، تکمیل می‌شود. چیدمان عملکردی واضح باعث ایجاد حس نظم در فضای سفید رنگ آزاد می‌شود. از ساختار آلومینیومی در فضای داخلی نیز استفاده شده است و سقف سه‌بعدی مواجی را تشکیل می‌دهد که به شکل کوه یا موج است که به افراد، حس قوی فضای طبیعی و سرزندگی را می‌دهد. چنین طراحی علاقه به داخل فضا را افزایش می‌دهد. در این فضا به نظر می‌رسد که آدم زیر یک ماشین بافندگی ایستاده است. نخ‌ها با نور در هم تنیده شده‌اند و این گونه رنگ‌های سیاه و سفید، صحنه‌های هنری را از زوایای مختلف شکل می‌دهند. برای برآوردن نیازهای مشتری، طراحان، مفهوم برند را در فضای کاری ادغام کردند. علاوه بر این، با بهینه‌سازی چیدمان عملکردی داخلی و رفع مشکلات روشنایی و تهویه آن، به طرز مبتکرانه‌ای دفتری سالم‌تر و راحت‌تر ایجاد کردند که یکی دیگر از ویژگی‌های این پروژه شد. یک اتاق پذیرایی و دو دفتر مستقل در قسمت سمت چپ ورودی تعبیه شده بود که مشکل اصلی نبود نور طبیعی و تهویه بود. برای مقابله با آن، طراحان یک گذرگاه مجزا در کنار سه اتاق ایجاد کردند و از طریق سقف، یک نورگیر مصنوعی ساختند که به نظر می‌رسد نور طبیعی را به داخل می‌آورد. همانطور که گذرگاه، سه اتاق را به هم متصل می‌کند، وقتی درب پشتی اتاق پذیرایی باز می‌شود، می‌توان باد را مستقیماً به دو اتاق اداری وارد کرد.

معماری معاصر جهان: اداری

_______________________________________

نام پروژه: دفتر نساجی رانکسان
عملکرد: اداری
شرکت-دفتر طراحی: استودیوی طراحی ماسانوری
معماران اصلی: تری خو
همکاران طراحی: گوری هوانگ، گاوین پنگ
مساحت زمین: 250 مترمربع
تاریخ شروع و پایان ساخت:  2020
عکاس پروژه: یان اویانگ

Runxuan Textile Office by Masanori Design Studio

Project Name: Runxuan Textile Office
Function: Office
Architects: Masanori Design Studio
Lead Architects: Terry Xu
Design Team: Gorry Huang, Gavin Peng
Area: 250 m²
Year: 2020
Photographs: Yun Ouyang

 

 

Runxuan Textile Office
 Rationale Design – Masanori Designs has created the Runxuan Textile Office in China with a curvilinear facade and flowing ceiling design that draws on the qualities of fabric materials. The design team discarded traditional association and design methods and worked back to the raw materials. Cotton, yarn, and cloth set the tone of the space, presenting a pure environment with natural texture and form. The design draws on the pureness of white colour. It interprets the production process of cloth in an architectural design language, extending the facade into the interior. The project demonstrates diverse textiles and the whole process of production. The office features three-dimensional visual effects and realises the unity of interior and exterior. Its exterior is clad in vertical aluminium battens arranged in a curvilinear formation extending above its windows. The aluminium battens stretch through to the interior of the office across the ceiling, replicating the appearance of the office facade to form artistic scenes from different angles.Chief Designer Terry Xu, explains:
Meticulous details, a connection between ceiling and walls, columns, and play of light and shadows, bring various changes to the space. The “yarns” are interwoven with the light, so it seems as if you’re standing under a loom. The interior space is predominantly white with pockets of natural colour and contrasting furniture throughout. The open-plan design of the office, which includes a lobby, workstations, and meeting rooms, fluidly connect the spaces. The use of artificial skylights injects a much-needed element of brightness to combat the lack of natural light. The artificial skylight reconnects the space with nature and helps produce a comfortable, pleasant working environment. Optimising the indoor functional layout and solving its lighting and ventilation problems created a healthier and more comfortable office, which became another feature of this project.

مدارک فنی

منابع و ماخذ

  • minimalissimo.com
  • www.archdaily.com
  • archello.com
منتشر شده در : یکشنبه, 3 جولای, 2022دسته بندی: اداری, طراحی داخلی, طراحی داخلی / اداریبرچسب‌ها: ,