گروه طراحان داخلی سِوِن

مقدمه
در این شماره از فصلنامهی هنر معماری به معرفی دو پروژه از طراحان مستعد داخلی خواهیم پرداخت. نخستین آنها پروژهای است از گروه سِوِن که در یکی از شمارههای قبلی پروژهی الهیه از ایشان را به حضورتان معرفی کردیم. این پروژه مربوط است به طراحی فضاهای داخلی فیلم آتش بس، ساختهی تهمینه میلانی.چنانچه پیشتر نیز متذکر شدهایم، در گزینش نمونههای معماری و طراحی داخلی همواره سطح حرفهای و هنری را به عنوان والاترین معیارِ انتخاب، سرلوحهی کار خود قرار میدهیم تا نقشی ولو اندک در ارتقای فرهنگ معمــاری داخلی در کشورمان ایفا کرده باشیم. بدین وسیله از صاحب نظران این عرصه نیز دعوت به عمل میآوریم تا با معرفی پروژههای داخلی سهمی در ارتقای فرهنگ معماری و طراحی داخلی در ایران داشته باشند.
هنر معماری
گروه «سِوِن» در آتش بس!
گروه «سِوِن» که فعالیت خود را از سال 1382 آغاز کرده، پس از کسب تجربیاتی چند در زمینهی طراحی منزل، دفتر کار، هتل، و آرایشگاه، تجربهای دیگر را نیز از سر گذرانده که برای بسیاری از گروههای معماری و طراحی داخلی به عنوان بوتهی آزمون دشواری شمرده میشود که بیشترین توانایی یک گروه را نیز در معرض قضاوت و داوری نکتهسنجان و هنردوستان قرار میدهد: منظور طراحی فضاهای داخلی در عرصهی هنر هفتم یا همان سینما است.
این بار فیلم آتش بس (1385)، ساختهی تهمینه میلانی، از تجربهی گروه سِوِن در معماری و طراحی داخلی بهرهمند شده، و در عین حال گروه سِوِن نیز این امکان را یافته تا با زدن محکی دوباره به تواناییهای خود، عرصهای ناآزموده را تجربه کند. از نکاتی که باید در مورد آتش بس متذکر شد این است که حدود 60% از کل نماهای فیلم در داخل یک لوکیشن که عبارت است از خانهای قدیمی در وسط یک باغ بزرگ، گرفته شده است. خانهی زوج جوان (شامل اتاق نشیمن، اتاق پذیرایی و غذاخوری، اتاق خواب اصلی، آشپزخانه و اتاق تلویزیون)، دفتر دکتر روانشناس، همگی در همین خانه فیلمبرداری شدند. در ضمن سکانسهای مربوط به نمایشگاه شرکت، رستوران، و دادگاه نیز در همان خانهی قدیمی گرفته شدند.
دکتر پیام صالحی، مدیر شرکت سِوِن، پس از چند جلسهی کوتاه با خانم تهمینه میلانی و همسرشان آقای مهندس نیکبین که طراحی صحنهی آتش بس را بر عهده داشتند، آمادگی سِوِن را برای همکاری اعلام داشت. نتیجهی همکاری گروه سِوِن تحولی جدید در زمینهی طراحی داخلی بود. سِوِن صحنههای اصلی خانهی زوج جوان فیلم را به نحوی طراحی کرد که فضایی امروزی و مدرن را تداعی میساخت.
کارنامهی گروه در این عرصه چندان درخشان بود که پس از اتمام اکران فیلم آتش بس، از سِوِن برای همکاری در فیلمهای دیگری نظیر تسویه حساب (تهمینه میلانی)، انعکاس (رضا کریمی)، و رئیس (مسعود کیمیایی) دعوت به عمل آمد.