کتابخانهی صومعهی سلطنتی اِسکوریال سان لورنسو دِل اِسکوریال، اسپانیا/ خوان باتیستا دِتوِلدو، 1586
The Library of the Royal Monastery of El Escorial, 1586

صومعهی سلطنتی سان لورنسو دِل اسکوریال به دستور فیلیپ دوم، پادشاه اسپانیا، و برای سپاسگزاری بابت پیروزیهایش در اروپای سدهی شانزدهم میلادی ساخته شد. چند سال پس از گذاشته شدن سنگ بنای صومعه، فیلیپ به فکر آن افتاد تا کتابخانهای «عمومی»، از همان سنخ که در آن زمان در فلورانس و ونیز موجود بود، بسازد. احتمالاً بهترین محل برای اجرای چنین طرحی، دانشگاه وایادولید بود که در آن زمان شهرتی داشت و مرکز کاستیل نیز تا همان اواخر در آنجا واقع بود. اما پادشاه بیشتر به الگوی قرون وسطایی کتابخانههای مذهبی و صومعهای تمایل داشت و تصمیم گرفت مجموعهی کتابهای خود را به صومعهی سان لورنسو بسپارد. برخلاف همهی انتظارات، او مکانی دورافتاده را در آبادی اسکوریال، واقع در شمال مادرید و پای رشتهکوه گاداراماس برای این کار برگزید. کتابها در اختیار راهبان قرار میگرفتند و برای همهی کسانی که به خود زحمت میدادند و برای خواندنشان به آنجا میآمدند در دسترس بودند.
طراحی صومعهی اسکوریال که اسپانیاییها مدتی طولانی آن را هشتمین عجایب جهان میشمردند، به وسیلهی خوان باتیستا دِتولِدو، دستیار پیشین میکلانجلو در بازیلیکای پطرس حواری (سنت پیتر) در رم، انجام شد. گفته میشود پلان در همان راستایی طراحی شده که سان لورنسو در آن به خاک سپرده شده است. پس از مرگ معمار در 1567 میلادی، دستیار او به نام خوان دِرِرا به سمَت معمار اعلاحضرت منصوب شد و سبک پیراستهی خود را که با تأثیر پذیرفتن از معماری دوریک به گونهای از انتزاع میرسید، به ساختمان بخشید. این نخستین نشانهی پیدایش یک معماری ملی در اسپانیا بود. صومعهی سلطنتی با سادگی غریب، شکوهی راستین و ابعادی خیرهکننده، مساحتی بیش از 45,000 متر مربع را در بر میگیرد و دست کم دارای 15 رواق دور حیاط، 300 حجره، 86 پلکان، 9 برج، 14 سرسرای ورودی و 1200 در است.
تاریخ بنای کلیسا سال 1586 میلادی اعلام شده، اما کارهای ساختمانی آن عملاً تا سال 1654 همچنان ادامه داشت.

کتابخانهی صومعهی سلطنتی شـامل پنج اتاق است که در دو طبقه واقع شدهاند. تالار اصلی که «اتاق چاپ» نیز خوانده میشود، دارای تزئیناتی کاملاً متضاد با معماری ساده و بیپیرایهی صومعه است. با وجود ابعاد بزرگ (10×9×54 متر)، شمار کتابهای موجود در آن بسیار اندک است. قفسهی کتابی که خوان درِرا طراحی کرده، فقط تا نیمهی ارتفاع دیوار کشیده شده و بخش پایینی آن دارای سطح موربی برای مطالعه است. کف مرمری تالار سه طیف مختلف از رنگ خاکستری را در بر میگیرد. اغلب نقاشیهای دیواری کار پِلِگرینو تیبالدی هستند و بر اساس موضوعی از پدر خوسه دِسیگِنسا، کتابدار فیلیپ دوم، کشیده شدهاند. سقفهای طاقگهوارهای به هفت بخش تقسیم شده که هریک نمایندهی یکی از علوم مقدماتی است: دستور زبان، فن بیان، منطق، ریاضیات، موسیقی، هندسه و ستارهشناسی. در امتداد دو ضلع بلندتر تالار و در بالای قفسهها، نقاشیهای زیبایی حاوی مضمونهای سرگرمکنندهای دربارهی دانش مقدماتیِ مجسمشده بر سقف بالای خود هستند؛ مثلاً در بخش مربوط به دستور زبان، تصویری از برج بابل به چشم میخورد که نمادی است از سودمندی دانستن زبانهای گوناگون در قلمرو پهناوری همچون امپراتوری شارل پنجم و فیلیپ دوم. در دو انتهای دو تالار، دو نقاشیِ سردر به شکل نیمدایره دیده میشود: در وجه شمالی نمادی از فلسفه (دانش اکتسابی) به تصویر کشیده شده است و در وجه جنوبی تجسمی از الهیات (دانش شهودی). این تنها اشارهی مستقیمی است که نشان میدهد کتابخانه بخشی از یک نهاد مذهبی بوده است. «اتاق بالایی» در طبقهی فوقانی، هماندازهی تالار اصلی است. در گذشته کتابهای ممنوعهای در این تالار نگهداری میشد که ادارهی تفتیش عقاید آنها را ضبط کرده بود. اما امروزه بخش اعظم این اتاق خالی است و در وضعیت نامطلوبی قرار دارد. «اتاق تابستانی» که عمود بر تالار اصلی قرار گرفته، به دو بخش تقسیم شده است: بخش بزرگتر به نگهداری دستنویسهایی به زبانهای یونانی و لاتین اختصاص دارد و بخش کوچکتر برای دستنویسهای زبانهای دیگر (عمدتاً عربی) پیشبینی شده است. «اتاق دستنویسها» که قبلاً رختکن راهبان بود و در سال 1862 به کتابخانهای برای دستنویسهای کهن تبدیل شد، با چهارده نقاشی استعاری از سدهی هجدهم میلادی با مضامینی دربارهی علوم مقدماتی و چهرهی مشاهیر تزئین یافته است. اتاق پدر آلایخو در آتشسوزی سال 1671 از بین رفت و تزئینات اولیهی خود را از دست داد. در سال 1875 نیز اتاق مطالعهی جدیدی برای استفاده از فهرستها و مطالعه به بنا افزوده شد.
راهبان صومعه سابقه و تخصصی در زمینهی کتابداری نداشتند. آریاس مونتانو، نخستین کتابدار کتابخانهی صومعهی سلطنتی، کتابها را بر اساس شیوهی ابداعی خود منظم میکرد: نخست بر اساس زبان و نوع کتاب (چاپی یا دستنویس) و سپس بر اساس یکی از 64 ردهی موضوعی که خود تنظیم کرده بود. برچسبی که به شیرازهی هرکتاب زده میشد آنقدر بزرگ بود که کم و بیش کتابهای مجاور را از نظر پنهان میکرد. پس از مدتی به دستور شاه، کتابها را طوری در قفسهها چیدند که شیرازهشان به سمت دیوار بود تا آنها را از نور محافظت کنند. در این حالت، طبق سنتی که پسر کریستف کلمب، اِرناندو، در کتابخانهی مشهور کلمبیا در سویل پایه گذاشته بود، عنوان هر کتاب روی حاشیهی طلایی صفحات کتاب نوشته میشد.کتابخانهی صومعهی سلطنتی مصیبتهای فراوانی از قبیل جنگ و آتشسوزی را از سر گذراند و بسیاری از منابع آن نابود یا به شهرهای دیگر مانند مادرید منتقل شد. با این حال، صومعه و کتابخانهی اسکوریال همچنان یکی از آخرین نمونههای برجستهی دغدغههای ذهنی رجال رنسانس، یکی از آخرین شاهدان اوج فرهنگ ژرمنی امپراتوری مقدس روم، و یکی از درخشانترین نمادهای عصر طلایی اسپانیا به شمار میرود.

تالار اصلی. مبلمان آن به وسیلهی خوان درِرا، از آغازگران سبک معماری سنتی اسپانیا، طراحی شده است؛ سبکی که تا اواسط سدهی بیستم نیز در این کشور ادامه یافت.