کتابخانه­‌ی واتيكان رم، ایتالیا/ دومینیکو فونتانا، 1400
کتابخانه­‌ی صومعه­‌ی سلطنتی اِسکوریال سان لورنسو دِل اِسکوریال، اسپانیا/ خوان باتیستا دِتوِلدو، 1586

بازسازی دفتر اداری شرکت کیمیا پالایش مانا
اثر علی خادم‌زاده، شرکت آرتاژ

در این پروژه با فضایی به‌وسعت ۲۸۶ مترمربع با ساختاری مکعب‌‌شکل از آجر و سیمان مواجه گشتیم تا با طرح و نقشی خاص، ساختار سنگین آن را شکسته و فضاهایی شفاف با حجاب‌هایی نامرئی و انعطاف‌پذیری در عملکرد را خلق نماییم.
شاخص‌ترین ابزار ما در طراحی داخلی این پروژه شیشه بود؛ شیشه به‌عنوان عنصری جداکننده‌، فضاها با کاربری‌های مختلف را محصور می‌کند، اما محدود نمی‌کند؛ یعنی ضمن حفظ حریم‌ها و تفکیک کاربری‌ها چشم‌اندازی نامحدود را به‌ فضاهای همجوار پدید می‌‌آورد؛ این امر سبب‌ساز ایجاد گشودگی فضایی و نیز پویایی در محیط کار می‌گردد. دیوارهایی سبک و شفاف از جنس شیشه که نسبت به مصالح بنایی به‌راحتی قابلیت جابه‌جایی دارند به انعطاف فضا و در اختیار بودن آن جهت هرگونه تغییری کمک می‌کنند.
رنگ‌ها در این پروژه ابزار دیگری برای درک فضا و به‌خاطر سپردن این تجربه‌ی حضور هستند؛ ما سعی نمودیم که در این طراحی، الگوی پُرتکرار کاربرد رنگ‌های خنثی همچون رنگ خاکستری را برای فضاهای اداری به‌کار نبندیم؛ الگویی که این روزها بهره‌گیری از آن در طراحی داخلی این دسته از فضاها به‌شدت مُسری شده است؛ بدین‌‌ترتیب، این فضاها با جزئیاتی به رنگ آبی پردازش‌ گردیده است و همنشینی آن با سپیدی دیوارها، رنگ کافه‌لاته‌ی مبلمان، شفافیت شیشه و قاب‌های مشکیِ این جداره‌های شیشه‌ای آن را از سایر فضاها مجزا می‌کند.
در مرکز بنا محلی‌ برای هم‌اندیشی در نظر گرفته شده است؛ اتاق فکر یا همان اتاق جلسه!
اتاق فکر که با جداره‌هایی سراسر شیشه از فضای اطراف جدا شده است با تفاوت در رنگ‌‌ها چه در مبلمان و چه در جان فضا خود را به‌نحوی خاص از بقیه‌ی مجموعه جدا کرده است؛ همنشینی رنگ سیاه و سرخِ عنابی این گوناگونی در عملکرد و اهمیت فضایی را به‌خوبی نمایان می‌کند. دیواره‌های شفاف اتاق فکر به پرده‌های سرتاسری مشکی مجهز هستند تا در چشم‌برهم‌زدنی این حباب خیالی به خلوتگاهی پیله‌ای بدل شود!
فضاهای سرویس‌دهنده همچون آشپزخانه و سرویس بهداشتی نه با شیشه، بلکه با مصالح بنایی از سایر بخش‌های مجموعه جدا شده‌اند و به کمک رنگ‌ها در مبلمان و جان فضا با قاعده‌ی طراحی همسو گشته‌اند؛ آشپزخانه با رنگ نارنجی و سرویس بهداشتی با رنگ زردِ خردلی نِمودهای دیگری از این همسویی هستند.
از رنگ‌ها و مصالح ساخت که بگذریم، کیفیت نورپردازی خود به‌تنهایی می‌تواند تفکیک‌های فضایی را پدید آورد و به کارکردی خاص تأکید ورزد، امری که در این پروژه با بهره‌گیری از انواع نورها چه در قالب نور نقطه‌ای و گسترده و چه در قالب نور طبیعی به کمک طراحی داخلی آمده است تا در هویت‌بخشی به هر فضا اثرگذار باشد.
این بنا با دارا بودن یک مهتابی (تراس) سرتاسری و به‌نسبت عمیق، فرصت حضور در فضایی همچون یک حیاطِ در ارتفاع را فراهم کرده است؛ فضایی که با کیفیت طراحی، مبلمان و گیاهانش مجال یک تفرج ساده را در میانه‌ی کار روزانه به ارمغان می‌آورد.

بازسازی دفتر اداری شرکت کیمیا پالایش مانا
طراح داخلی: علی خادم‌زاده
نوع: بازسازی، طراحی داخلی، اداری
شرکت آرتاژ artagedesign
همکاران طراحی: ریحانه امینی نظری، محمدعلی هنردوست
مدیریت اجرایی: نوید خادم زاده
تاسیسات مکانیکال: حمید طهماسبی
تاسیسات الکتریکال و شبکه: امیر علوی
مبلمان اداری و پارتیشن: آرتاژ
گرافیک محیطی: محمدعلی هنردوست
کارفرما: آقای علی عبدالهیان
موقعیت پروژه: تهران، خیابان مطهری
عکس و فیلم پروژه: کانون فیلم آهنگ تصویر
متراژ: ۲۸۶ متر مربع
تاریخ اجرای پروژه: ۱۴۰۰
ahangetasvir
ایمیل شرکت: info@artagedesign.com
اینستاگرام شرکت: artagedesign

مدارک فنی

منتشر شده در : یکشنبه, 23 جولای, 2023دسته بندی: معماری