کتابخانهی بادلی آکسفورد، انگلیس/ تامس بادلی، 1602
Bodleian Library, 1602

در آغاز سدهی چهاردهم میلادی دانشگاه آکسفورد، جدا از کالجهای پرشمار خود، دارای مجموعهای از دستنوشتههایی بود که برای دسترسی دانشجویان در راهرویی در کلیسای مریم مقدس نگهداری میشدند. در 1320 میلادی اسقف وورسِستر با بلندنظری تصمیم گرفت تالاری برای نگهداری این مجموعهی گرانبها بسازد؛ پروژهای عظیم که پس از مرگ او در 1327 با کندی پیش رفت. ساخت کتابخانه در 1367 به پایان رسید و راهاندازی آن تنها در 1444 ممکن شد. پس از اهدای 281 دستنوشته از سوی دوک همفری، برادر هنری پنجم، تصمیم گرفته شد کتابخانهی جدیدی به شکل یک تالار اجتماعات به سبک گوتیک متأخر، بالای مدرسهی الهیات ساخته شود. درهای این کتابخانه تنها 44 سال بعد به روی مراجعان گشوده شد تا ثابت شود زمان در آکسفورد جزو اولویتها نیست. مقامات دانشگاه نگرشی بسیار بیتفاوت و غیرمسئولانه نسبت به کتابخانه داشتند و حتا برای پرداخت حقوق کتابدار، به فروش کتابها دست میزدند. در سال 1555 میلادی وضعیت به بدترین درجه رسید: تمام آثاری که در آنها اشارهای به مذهب کاتولیک رم شده بود، باید از قفسهها جمعآوری میشدند. دستنوشتههای نفیس به قیمت جلدشان به جلدسازها فروخته شد. اثاثهی کتابخانه هم به فروش رفت، تالار خالی به آموزشکدهی پزشکی تبدیل شد و دانشگاه آکسفورد بدون کتابخانه ماند!
پس از آن بود که تامس بادلی (1613-1545) وارد صحنه شد؛ مردی فرهیخته از سفیران ملکه الیزابت اول که در اواخر دههی 1590 از همهی مشاغلش کناره گرفت تا تمام وقت و دارایی خود را وقف کتابخانهی آکسفورد کرده و کتابخانهی قدیمی بالای مدرسهی الهیات را احیا کند. با همت و حمایت مالی بادلی بود که کتابخانهی آکسفورد در سال 1602 دوباره شکوفا شد و مجموعهی کتابهای آن پیوسته افزایش یافت.


فضای کتابخانه نیز پیوسته گسترش پیدا میکرد و تالارها و بالهای بیشتری را به خود اختصاص میداد، هرچند برخی کمبودهای تأسیساتی نیز تا مدتها مانعی برای افزایش مراجعان بود. برای مثال، ساختمان تا سال 1845 به هیچ سیستم گرمایی مجهز نبود یا تنها در سال 1929 بود که سیمکشی برق در آنجا راهاندازی شد.
کتابخانه پس از وقفهای در سدهی هجدهم میلادی، دوباره رشد و شکوفایی خود را از سر گرفت، در 1849 دارای بیش از 220,000 جلد کتاب و 21,000 دستنویس شد و یکی از بزرگترین کتابخانههای جهان به شمار میرفت. کتابخانهی بادلی در سال 1960 کتابخانهی رادکلیف را نیز تحت پوشش گرفت. ساختمان چشمگیر و مدوّر باروک با گنبد باریک، تالار رادکلیف نام گرفت و به اتاق مطالعهی اصلی هر دو مؤسسه تبدیل شد. به لطف الحاقیهی دیگری که در سالهای 1939-1940 با طراحی سر گیل گیلبرت اسکات به ساختمان اصلی افزوده شد، امروزه کتابخانهی بادلی با 5/6 میلیون جلد کتاب خود، پس از کتابخانهی دانشگاه مسکو، دومین کتابخانهی دانشگاهی بزرگ جهان است. بادلی از نظر کتاب و کتابداری نظریاتی مترقی داشت، اما در مورد فرایند ساخت محافظهکار بود. کتابخانهی او نمونهی بارزی است از سبک التقاطگرای خیالپردازانه و غیرپیچیدهای که تا روزگار حاضر نیز همچنان از جنبههای گیرای معماری انگلیسی به شمار میرود. با آنکه در سایر نقاط قارهی اروپا سال 1600 نمایانگر افول سبک کلاسیسیسم شمرده میشود، اما سازندگان انگلیسی در این دوره همچنان به گذشته چشم داشتند. همین امر موجب پیدایش صفحات گوتیک در دیوارهای «تالار چهارگوش»، پنجرههای پیشآمدهی اواخر گوتیـک، جانپناه و سـرمنارههای کنگـرهداری شـد که تا انـدازهای منسـوخ به نظـر میرسیدند. تالار قدیمی که بادلی آن را بازسازی کرد. هیچ یک از ریشههای قرن شانزدهمی خود را پنهان نمیکند. نقاشی مجدد سقف آن به شیوهی نسبتاً یکنواخت رنسانس انجام شد (مشکلی که اغلب هنگام احیای سبکی که مایهی الهام اولیهی آن از بین رفته، پیش میآید.) در هردو سوی فضای بلند و کشیدهی تالار، قفسههای زاویهدار کتاب جایگزین میزهای خطابهای شدند که زمانی نسخههای دستنویس را به آنها زنجیر میکردند. امروزه این اتاق برای نفیسترین کتابهای موجود در کتابخانهی بادلی در نظر گرفته شده است. سقف تالار دوم که به «جناح هنرها» معروف است، مجدداً با نقش ویژهی دانشگاه و همچنین نشان خانوادگی بادلی تزئین شد. کتابها در قفسههایی در امتداد دیوار جای گرفتهاند و گالری کوچکی هم در بالای قفسهها واقع شده که به این طریق امکان استفاده از کل ارتفاع اتاق فراهم آمده است. تالار سوم که به افتخار یکی از حامیان مالی ساختمان کتابخانه به «جناح سِلدِن» مشهور شده، دارای دو پنجره با چشمانداز وسیع به سبک گوتیک است و به همان شیوهی تالار پیش از خود تزئین شده است. تالارهای کتابخانهی بادلی ممکن است از نظر اندازه کوچک باشند، اما از لحاظ وجهه و اعتبار، جایگاه بالایی دارند و نمادی بینقص از آوازهی علمی دانشگاه آکسفورد به شمار میآیند.

