مرمت و احیای خانهی تاریخی دٌرمیانی، اثر علیرضا اشرفی

خانهی تاریخی دُرمیانی
خانهی تاریخی دُرمیانی مربوط به اواسط دوران قاجار بوده و در شهر اصفهان، محلهی بیدآباد، کوچهی شهید مقراضگر، به شمارهی 13013 در تاریخ 1384/05/22 به ثبت ملی رسیده است. این بنا که یکی از مجموعه خانههای تاریخی مربوط به سادات دُرمیانی میباشد که دارای شاهنشین سه دری، حوضخانه و چندین اتاق در جبههی شرقی، غربی و جنوبی است. در دوران پهلوی جبههی جنوبی که مطبخخانه بوده است جای خود را به اتاقها داده و تنها در ضلع جنوبشرقی مطبخی نسبتا کوچک دیده میشود. بنای مذکور پس از تغییر مالکیت از وراث به اشخاص دیگر فروخته شده اما همچنان به همین نام خانهی دُرمیانی در ادارهی میراث فرهنگی اصفهان به ثبت رسیده است. مرمت و بازسازی این بنا پس از شناخت دقیق اثر، در مرداد ماه 1397 آغاز و در اسفند ماه 1397 به پایان رسید. این بنا پس از مرمت و بازسازی، جهت احیا تغییر کاربری داده و به مجموعه هتلهای سنتی تبدیل شده است.
الحاقات و دورههای ساختمانی بنا:
به طور کلی آثار ساختمانی موجود در این بنا را میتوان به دو دوره معرفی کرد:
1.دورهی قاجار که جبههی شمالی، شرقی و غربی را در بر میگیرد.
2.دورهی پهلوی که جبههی جنوبی را شامل میشود.
شناخت عناصر کالبدی بنا:
- عناصر اصلی
1.پی: شالودهی این ساختمان بر روی زمین نسبتا سفت و از آجر و ملات آهک بنا شده است.
2.جرزها: کلیهی جرزهای این ساختمان باربر هستند و مصالح مصرفی در کلیهی دیوارها خشت به همراه ملات گچ و خاک است.
3.سقفها و طاقها: در کلیهی قسمتهای بنا سقف تیزهدار مشاهده میشود. اصطلاحا به آنها قوس پنج و هفت گفته میشود. کلیهی سقفها طاق و تویزه میباشند.
- عناصر فرعی
1.پله: در ضلع جنوبغربی ساختمان پلههای مارپیچ برای بالا رفتن از پشت بام قرار دارد.
2.درها و پنجرهها: جبههی شمالی دارای اُرسی سه دری و در باقی جبههها اتاقهای سه دری وجود دارد.
3.کفسازی: وضعیت اولیهی کفسازی بنا بهوسیلهی آجر 20*20 ختایی بوده است که جنس ملات زیر آنها از نوع شفته گلآهک میباشد.
تزئینات:
1.تزئینات گچی
در جبههی شمالی خانه (اتاقهای بَروار) نقوش بسیار زیبای گچبری دیده میشود.
2.تزئینات چوبی
اُرسی سه دری در شاهنشین با گرهچینیها.
3.تزئینات سنگی
در چهار جبههی ساختمان، ازارههای سنگی با نقوش زیبا دیده میشود که تماما بهخاطر رطوبت و نم باغچه به مرور زمان تخریب شده است.
4.تزئینات نقاشی و آینهکاری
در جبههی شمالی خانه، اتاقهای بَروار (دو طرف شاهنشین) نقاشیهای بسیار نفیس گل و مرغ و همچنین نقاشیهای اقتباس شده از معماری اروپایی (فرنگی) وجود دارد. همچنین در این دو اتاق آینهکاریهای زیبایی دیده میشود.
مراحل انجام طرح احیا:
در مورد بنای دُرمیانی، کارکرد پیشنهادی برای این بنا از سوی کارفرما، اقامتگاه تعیین شده است؛ که ایدهی کلی آن از نظر مشاور طرح نیز با توجه به ویژگیهای بنا مورد قبول بوده است. زیرا اولا بنای دُرمیانی، که خود دارای بخشهایی برای سالن پذیرایی بوده؛ قابلیتهای کالبدی تطابق با چنین عملکردی را داراست؛ ثانیا کارکرد اقامتگاه را با درنظر گرفتن ملاحظههایی، میتوان از نظر اجتماعی و فرهنگی درخور چنین بنایی دانست. ثالثا عملکرد نمایش و برگزاری مراسم مختلف در ارتباط با آئینهای فرهنگی شهر، که منظور نظر مشاور طرح بوده، در زیر پوشش کارکرد اقامتگاه مطرح شود. پس از تعیین عملکرد بنا، روند برنامهریزی به این ترتیب بوده است که مشاور طرح در گام اول به شناخت کاربران آتی بنا و نیازهای آنان پرداخته است و این امر همانگونه که گفته شد، به تعیین محدودههای عملکردی بنا منجر شده است. در گام بعدی، فضاهای موجود در بنا در ارتباط با عملکرد پیشنهادی امکانسنجی شده است. نتیجهی حاصل از این دو مرحله، برنامهی فیزیکی طرح بوده که به تعیین فضاهای عملکردی مورد نیاز و مکانیابی آنها در مجموعه پرداخته، این کار با ارائهی چند گزینه صورت گرفته که در آنها به امکانات تطبیق برنامه بر کالبد بنا پرداخته شده و پس از ارزیابی آنها، گزینهی نهایی جهت ادامهی کار و ارائهی طرح نهایی انتخاب شده است.
معماری معاصر ایران: مرمت و احیای بافتهای تاریخی
_______________________________________
نام پروژه-عملکرد: مرمت و احیای خانهی تاریخی دُرمیانی، اقامتی
طراح اصلی و اجرا: مهندس علیرضا اشرفی / همکاران طراحی: افسانه فیروزنیا، سودابه قاسمیان،
سید محسن نوربخش / سازه: مهندس علیرضا اشرفی / تاسیسات: عباس صادقی
عکاس: هاجر مجاهدی، شیدا زابلی / آدرس پروژه: اصفهان، محلهی بیدآباد، کوچهی شهید مقراضگر
مساحت کل زیربنا: 900 مترمربع / کارفرما: شیدا زابلی، علی دیری / تاریخ شروع و پایان ساخت: مرداد 1397- اسفند 1397
ایمیل: a.ashrafi1975@gmail.com / اینستاگرام: sohrevardi-hotel ،@ali_reza_restoration@
Restoration and Renovation Of Dormiani Historical House, Alireza Ashrafi

Project Name: Dormiani historical house
Function: Traditional hotel \ Lead Architect: Alireza Ashrafi
Design Team: Afsaneh Firooznia, Soodabeh Ghasemian.
Interior Design: Alireza Ashrafi \ Structure: Clay and brick \ Location: Alley No. 11, Mirdamad St, Isfahan, Iran \ Total Land Area-Area of Construction: 900 Sq.m-500 Sq.m
Client: Sheyda Zaboli, Ali Deyri \ Date: 2018 \ Photographer: Hajar Mojahedi
E-mail: a.ashrafi1975@gmail.com \ Instagram: @ali_reza_restoration
dormiani historical house belongs to the middle of Qajar period and has been nationally registered in Isfahan city, Bidabad neighborhood, Shahid Mogharazgar alley, number 13013 on 5/22/1384. This building, which is one of the historical houses related to Sadat Dormiani, has a three-door royal residence, a pool house and several rooms on the east, west and south fronts. In the Pahlavi era, the south front, which was the home of the kitchen, gave way to the rooms, and only a relatively small kitchen can be seen on the southeast side. The building was sold to other people after the change of ownership from the heirs, but it is still registered under the same name in the Dormiani House in the Isfahan Cultural Heritage Office. Renovation of this building, after accurate identification of the work, began in August 1397 and ended in March 1397. After renovation, this building has been converted to revitalized and turned into a complex of traditional hotels.
Steps of revitalization plan:
In the case of the Dormiani building, the proposed function for this building has been determined by the employer as the residence; The general idea has been accepted by the design consultant according to the characteristics of the building. For, first, the Dormiani building, which itself had sections for the reception hall; Has the physical capacity to adapt to such a function; Secondly, the function of the residence can be considered socially and culturally worthy of such a building, considering some considerations. Thirdly, the performance of showing and holding various ceremonies related to the cultural mirrors of the city, which was intended by the project consultant, should be discussed under the auspices of the residence. After determining the function of the building, the planning process has been such that the design consultant in the first step has identified the future users of the building and their needs, and this, as mentioned, has led to the determination of the functional limits of the building. Is In the next step, the spaces in the building are feasible in relation to the proposed function. The result of these two stages is the physical plan of the plan, which determines the required functional spaces and locates them in the complex. After evaluating them, the final option has been selected to continue the work and present the final plan.