ویلا همند، اثر ساناز خامنه، محمدرضا مرعشی
مرمت و احیای خانه‌ی صدوقی، اثر فائزه اصفهانی‌پور و مهدی صادق‌احمدی

مرمت و احیای خانه‌ی تاریخی دٌرمیانی، اثر علیرضا اشرفی

خانه­‌ی تاریخی دُرمیانی

خانه­‌ی تاریخی دُرمیانی مربوط به اواسط دوران قاجار بوده و در شهر اصفهان، محله‌­ی بیدآباد، کوچه‌­ی شهید مقراض­گر، به شماره‌­ی 13013 در تاریخ 1384/05/22 به ثبت ملی رسیده است. این بنا که یکی از مجموعه خانه‌­های تاریخی مربوط به سادات دُرمیانی می‌­باشد که دارای شاه‌­نشین سه دری، حوض­‌خانه و چندین اتاق در جبهه‌­ی شرقی، غربی و جنوبی است. در دوران پهلوی جبهه‌­ی جنوبی که مطبخ‌­خانه بوده است جای خود را به اتاق‌­ها داده و تنها در ضلع جنوب‌­شرقی مطبخی نسبتا کوچک دیده می‌­شود. بنای مذکور پس از تغییر مالکیت از وراث به اشخاص دیگر فروخته شده اما همچنان به همین نام خانه‌­ی دُرمیانی در اداره‌­ی میراث فرهنگی اصفهان به ثبت رسیده است. مرمت و بازسازی این بنا پس از شناخت دقیق اثر، در مرداد ماه 1397 آغاز و در اسفند ماه 1397 به پایان رسید. این بنا پس از مرمت و بازسازی، جهت احیا تغییر کاربری داده و به مجموعه هتل‌­های سنتی تبدیل شده است.

الحاقات و دوره­‌های ساختمانی بنا:
به‌ ­طور کلی آثار ساختمانی موجود در این بنا را می‌­توان به دو دوره معرفی کرد:
1.دوره‌­ی قاجار که جبهه‌­ی شمالی، شرقی و غربی را در بر می‌­گیرد.
2.دوره­‌ی پهلوی که جبهه­‌ی جنوبی را شامل می‌­شود.

شناخت عناصر کالبدی بنا:

  • عناصر اصلی

1.پی: شالوده‌­ی این ساختمان بر روی زمین نسبتا سفت و از آجر و ملات آهک بنا شده است.
2.جرزها: کلیه‌­ی جرزهای این ساختمان باربر هستند و مصالح مصرفی در کلیه‌­ی دیوارها خشت به همراه ملات گچ و خاک است.
3.سقف‌­ها و طاق‌­ها: در کلیه‌­ی قسمت­‌های بنا سقف تیزه‌­دار مشاهده می‌­شود. اصطلاحا به آنها قوس پنج و هفت گفته می‌­شود. کلیه‌ی سقف‌­ها طاق و تویزه می‌­باشند.

  • عناصر فرعی

1.پله: در ضلع جنوب‌­غربی ساختمان پله‌­های مارپیچ برای بالا رفتن از پشت بام قرار دارد.
2.درها و پنجره‌­ها: جبهه‌­ی شمالی دارای اُرسی سه دری و در باقی جبهه­‌ها اتاق‌­های سه دری وجود دارد.
3.کف­‌سازی: وضعیت اولیه‌­ی کف­‌سازی بنا به‌­وسیله‌­ی آجر 20*20 ختایی بوده است که جنس ملات زیر آنها از نوع شفته گل‌­آهک می‌­باشد.

تزئینات:
1.تزئینات گچی
در جبهه‌­ی شمالی خانه (اتاق­‌های بَروار) نقوش بسیار زیبای گچ­‌بری دیده می‌­شود.
2.تزئینات چوبی
اُرسی سه دری در شاه­‌نشین با گره‌­چینی‌­ها.
3.تزئینات سنگی
در چهار جبهه­‌ی ساختمان، ازاره­‌های سنگی با نقوش زیبا دیده می‌­شود که تماما به‌­خاطر رطوبت و نم باغچه به مرور زمان تخریب شده است.
4.تزئینات نقاشی و آینه‌­کاری
در جبهه‌­ی شمالی خانه، اتاق‌­های بَروار (دو طرف شاه­‌نشین) نقاشی­‌های بسیار نفیس گل و مرغ و هم­چنین نقاشی­‌های اقتباس شده از معماری اروپایی (فرنگی) وجود دارد. هم­چنین در این دو اتاق آینه‌­کاری­‌های زیبایی دیده می‌­شود.

مراحل انجام طرح احیا:
در مورد بنای دُرمیانی، کارکرد پیشنهادی برای این بنا از سوی کارفرما، اقامتگاه تعیین شده است؛ که ایده‌­ی کلی آن از نظر مشاور طرح نیز با توجه به ویژگی­‌های بنا مورد قبول بوده است. زیرا اولا بنای دُرمیانی، که خود دارای بخش­‌هایی برای سالن پذیرایی بوده؛ قابلیت‌­های کالبدی تطابق با چنین عملکردی را داراست؛ ثانیا کارکرد اقامتگاه را با در­نظر گرفتن ملاحظه­‌هایی، می‌­توان از نظر اجتماعی و فرهنگی درخور چنین بنایی دانست. ثالثا عملکرد نمایش و برگزاری مراسم مختلف در ارتباط با آئین‌­های فرهنگی شهر، که منظور نظر مشاور طرح بوده، در زیر پوشش کارکرد اقامتگاه مطرح شود. پس از تعیین عملکرد بنا، روند برنامه­‌ریزی به این ترتیب بوده است که مشاور طرح در گام اول به شناخت کاربران آتی بنا و نیازهای آنان پرداخته است و این امر همان­گونه که گفته شد، به تعیین محدوده­‌های عملکردی بنا منجر شده است. در گام بعدی، فضاهای موجود در بنا در ارتباط با عملکرد پیشنهادی امکان‌­سنجی شده است. نتیجه‌­ی حاصل از این دو مرحله، برنامه‌­ی فیزیکی طرح بوده که به تعیین فضاهای عملکردی مورد نیاز و مکان­‌یابی آنها در مجموعه پرداخته، این کار با ارائه‌­ی چند گزینه صورت گرفته که در آنها به امکانات تطبیق برنامه بر کالبد بنا پرداخته شده و پس از ارزیابی آن­ها، گزینه­‌ی نهایی جهت ادامه‌­ی کار و ارائه‌­ی طرح نهایی انتخاب شده است.

معماری معاصر ایران: مرمت و احیای بافت‌های تاریخی

_______________________________________

نام پروژه-عملکرد: مرمت و احیای خانه‌ی تاریخی دُرمیانی، اقامتی
طراح اصلی و اجرا: مهندس علیرضا اشرفی / همکاران طراحی: افسانه فیروزنیا، سودابه قاسمیان،
سید محسن نوربخش / سازه: مهندس علیرضا اشرفی / تاسیسات: عباس صادقی
عکاس: هاجر مجاهدی، شیدا زابلی / آدرس پروژه: اصفهان، محله‌ی بید‌آباد، کوچه‌ی شهید مقراض‌گر
مساحت کل زیربنا: 900 مترمربع / کارفرما: شیدا زابلی، علی دیری / تاریخ شروع و پایان ساخت: مرداد 1397- اسفند 1397
ایمیل: a.ashrafi1975@gmail.com / اینستاگرام: sohrevardi-hotel ،@ali_reza_restoration@

Restoration and Renovation Of Dormiani Historical House, Alireza Ashrafi

Project Name: Dormiani historical house
Function: Traditional hotel \ Lead Architect: Alireza Ashrafi
Design Team: Afsaneh Firooznia, Soodabeh Ghasemian.
Interior Design: Alireza Ashrafi \ Structure: Clay and brick \ Location: Alley No. 11, Mirdamad St, Isfahan, Iran \ Total Land Area-Area of Construction: 900 Sq.m-500 Sq.m
Client: Sheyda Zaboli, Ali Deyri \ Date: 2018 \ Photographer: Hajar Mojahedi
E-mail: a.ashrafi1975@gmail.com \ Instagram: @ali_reza_restoration

dormiani historical house belongs to the middle of Qajar period and has been nationally registered in Isfahan city, Bidabad neighborhood, Shahid Mogharazgar alley, number 13013 on 5/22/1384. This building, which is one of the historical houses related to Sadat Dormiani, has a three-door royal residence, a pool house and several rooms on the east, west and south fronts. In the Pahlavi era, the south front, which was the home of the kitchen, gave way to the rooms, and only a relatively small kitchen can be seen on the southeast side. The building was sold to other people after the change of ownership from the heirs, but it is still registered under the same name in the Dormiani House in the Isfahan Cultural Heritage Office. Renovation of this building, after accurate identification of the work, began in August 1397 and ended in March 1397. After renovation, this building has been converted to revitalized and turned into a complex of traditional hotels.
Steps of revitalization plan:
In the case of the Dormiani building, the proposed function for this building has been determined by the employer as the residence; The general idea has been accepted by the design consultant according to the characteristics of the building. For, first, the Dormiani building, which itself had sections for the reception hall; Has the physical capacity to adapt to such a function; Secondly, the function of the residence can be considered socially and culturally worthy of such a building, considering some considerations. Thirdly, the performance of showing and holding various ceremonies related to the cultural mirrors of the city, which was intended by the project consultant, should be discussed under the auspices of the residence. After determining the function of the building, the planning process has been such that the design consultant in the first step has identified the future users of the building and their needs, and this, as mentioned, has led to the determination of the functional limits of the building. Is In the next step, the spaces in the building are feasible in relation to the proposed function. The result of these two stages is the physical plan of the plan, which determines the required functional spaces and locates them in the complex. After evaluating them, the final option has been selected to continue the work and present the final plan.

قبل و حین مرمت

مدارک فنی