سردر دانشگاه فناوری قوچان، اثر احسان داننده
مرمت و احیای خانه‌ی تاریخی دٌرمیانی، اثر علیرضا اشرفی

ویلا همند

اثر ساناز خامنه، محمدرضا مرعشی

1. در ابتدا وقتی با شکل نامنظم زمین مواجه شدیم و اینکه یک بنا با آنچه در ذهن کارفرماست چگونه می‌تواند در این زمین قرار گیرد و تکلیف فضای به وجود آمده بین ساختمان و زمین چیست، این گفتمان بین ما و کارفرما شکل گرفت که طرح می‌بایست مختص این زمین با شکل و فرم خاصش باشد و در واقع تحت تأثیر فرم زمین واقع شود.
2. با نیم‌نگاهی به معماری کوچه‌ باغی شمیرانات به ترکیب دلنشین خانه‌های آجری با باغات اطراف که به وجود آورنده‌ی گذرهایی شده‌اند با صدای آب و تکان خوردن برگ درختان که آرامش را در روح آدمی می‌دمند، بر آن شدیم تا مدلی کوچک از این حس را که همان ارتباط بین محوطه با ساختمان هست، ایجاد کنیم و در قسمت‌هایی از بنا طبقه‌ی دوم کنسول شده تا با خط زمین در یک امتداد قرار گیرد. فضای زیرین آن گذر سرپوشیده با سقف و دیواری آجری دور تا دور محوطه را به هم ارتباط می‌دهد. نمایش این حس نه فقط از بیرون بنا، بلکه از داخل هم قابل احساس می‌باشد و با گردش در داخل فضاها با سکانس‌های متفاوتی از ارتباط ساختمان و محوطه روبرو می‌شویم که در نوع خود می‌تواند جالب باشد.
3. از هر سمت که می‌نگریم بنا رو به ما ایستاده است و این محصول همخوانی وجوه بنا با خطوط زمین است از داخل بنا نیز در هر فضایی با منظرهای جدید مواجهیم

معماری معاصر ایران: مسکونی

_______________________________________

نام پروژه-عملکرد: ویلا همند

معماران اصلی: ساناز خامنه، محمدرضا مرعشی

شرکت-دفتر طراحی: استودیوی معماری نوآر

همکاران طراحی: احسان گلریز، محسن سمیعی

مجری: آرش اسماعیل‌زاده

سازه: بهزاد سیاهپوش

تاسیسات: کمیل سپهر‌آرا

کارفرما: عبدالمجید آشوری

آدرس پروژه: تهران، لواسان، کمربندی خیابان همند جنوبی، کوچه‌ی سامان 16

مدارک فنی

منتشر شده در : سه‌شنبه, 16 فوریه, 2021دسته بندی: مسکونی, ویلاییبرچسب‌ها: , , ,