کتابخانه و مسجد حیکما، اثر یاسمن اسماعیلی و مریم کامرا، نوشته‌ی رکسانا خانی‌زاد
ویلای باغ گل (لواسان)، اثر امیرحسین تبریزی

ساختمان امدادگران

اثر محسن تاج‌الدین

ساختمان چند عملکردی امدادگران با توجه به موقعیت خاص و مقیاس پروژه در جداره بزرگراه رسالت ویژگی‌های یک بنای شاخص به عنوان یک المان شهری و پاسخگو به نیاز مخاطبان با کاربری‌های متفاوت را داراست. با توجه به اینکه در بدنه‌ی بزرگراه رسالت عناصر شاخص عینی و ذهنی که قابلیت ظهور در نقش نقطه عطف و نشانه را داشته باشند وجود ندارد، این پروژه با بار فرهنگی و هویتی خاص خود فرصتی است برای اضافه کردن نقطه عطفی هویت‌ساز به بزرگراه رسالت که علاوه بر شاخص بودن در مقیاس شهری و نوع معماری آن، با کاربری‌های متفاوت خود می‌تواند مکانی برای شکل گیری روابط اجتماعی شهروندان و برآوردن نیازهای اقشار مختلف جامعه نیز باشد.
از ویژگی‌های معماری این ساختمان می‌توان به نمایش هویت ایرانی-اسلامی در آن اشاره کرد. اکثر آرایه‌های به‌کاررفته در معماری ایرانی-اسلامی از نوعی هندسه و تناسبات هم به صورت نمایان و هم به صورت پنهان در درون خود بهره برده‌اند؛ همچنین این بنا علاوه بر ایفای نقش در مقیاس فرا منطقه‌ای،احترام به بافت و خط آسمان محیط پیرامونی خود را حفظ نموده است.
طراحی معماری
این پروژه با توجه به موقعیت جغرافیایی و موقعیت شهری خود، با توجه به 3 مقیاس مختلف طراحی گردیده است:
– مقیاس محلی (small scale)
– مقیاس منطقه ای (medium scale)
– مقیاس شهری (large scale)
حجم کلی ساختمان، به تناسب قرارگیری کاربری‌های آن، به صورت سه حجم مجزا در نظر گرفته شده است. در فرآیند طراحی، پایین‌ترین بخش ساختمان (بخش فرهنگی-مذهبی) با توجه به ارتباط از فاصله نزدیک با بیننده، جزئیات اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و توجه به این جزئیات از اصلی‌ترین رویکردهای طراحی این بخش می‌باشد. بر این اساس بخش پایینی، به مثابه حجمی صلب است که با استفاده از قوس‌های ایرانی-اسلامی، بریده شده است و از این طریق عناصر اصلی عملکردی از قبیل ورودی‌ها تعریف می‌گردد. به صورت کلی این قسمت در مقیاس محلی ( small scale ) تعریف و طراحی و اجرا گردیده است. بخش دوم، حجم مکعبی بالای ساختمان است که با توجه به ارتفاع زیاد آن، شاخص این مجموعه در مقیاس شهری ( large scale ) به حساب می‌آید. این قسمت، که عمدتا بخش درمانی را شامل می‌شود به دلیل نحوه استفاده متفاوت از نقوش ایرانی-اسامی، ساختمان را هم از منظر شهری و هم از منظر معماری، در بدنه بزرگراه رسالت شاخص کرده است. هندسه ایرانی-اسلامی دارای تنوع بسیاری است و تیم طراح تلاش کرده است تمرکز خود را بر روی ساده‌سازی روند اجرای این هندسه بگذارد. طراحی این قسمت از ساختمان، این ویژگی را داراست که می‌تواند به صورت صنعتی، prefabricate و در محل نصب شود. این مسئله باعث شده است هزینه‌های اجرایی در مقایسه با ساختمانهای مشابه خود کاهش پیدا کند. نمای هندسه ایرانی-اسامی صرفا از دو ماژول مثلث قائمالزاویه تشکیل شده است؛ که از کنار هم قرارگرفتن این ماژول‌ها، در نهایت یک هندسه ایرانی برای بیننده تداعی می‌گردد. به دلیل نوع خاص کاربران و مراجعه کنندگان طبقه سوم (بخش مددکاری)، تلاش شد که فضایی متفاوت ایجاد شود تا مددجویان و نیازمندان مراجعه کننده به این بخش، تجربه فضایی خوشایندی داشته باشند. در این طبقه یک ایوان به سبک رواق ایرانی با یک ردیف طاق و قوس (بدون جزئیات) در شمال ساختمان احداث شده است. این رواق از طریق دو دهانه به سمت یک فضای باز که بام سبز طبقه سوم ساختمان نیز به حساب می آید، باز می شود.

معماری معاصر ایران: عمومی

_______________________________________

نام پروژه: ساختمان چند عملکردی امدادگران
کاربری: مذهبی ، درمانی ، خیریه
دفتر طراحی: CHALLENGE STUDIO
معماراصلی: محسن تاجالدین
تیم طراحی: المیرا شیروانی – علی شیخالاسامی – دلارام دیدهوری – امیر رنجبر – فرناز حرمتی
– احسان کریمی – مرجان میرخشتی – پریسا پیمان – صفا مشایخی – احمد هاشمی – کیوان
علی محمدی – هانا خادمی – علیرضا موحدی
موقعیت پروژه: بزرگراه رسالت-شرق، حدفاصل بزرگراه صیاد شیرازی و بزرگراه امام علی، جنب
پارک اقاقیا
مساحت زمین: 850 مترمربع
زیربنا: 8500 مترمربع
تعداد طبقات: 13 طبقه ( 4 طبقه زیر زمین و 9 طبقه روی زمین)
آغاز: 1394
پایان: 1397
سازنده: محمد باقر محمودآبادی
سازه: شهاب الدین زارع
تاسیسات مکانیکی: احمد اکبرزاده
تاسیسات الکتریکی: مهرداد عارف
عکاسی پروژه: علی دقیق – محسن تاج الدین – منصور فروزش – حمید عطاران – رایکا منظم
وبسایت: www.challenge-studio.ir
اینستاگرام: challenge_architecture_studio

Emdadgaran Building, Mohsen Tajeddin

Project Name: Emdadgaran Building
Function: Religious, Medical Treatment, non-profit Organization
Office: CHALLENGE STUDIO \ Lead Architects: Mohsen Tajeddin
Design Team: Elmira Shirvani, Ali Sheikholeslami, Delaram Didehvari, Amir Ranjbar, Farnaz Hormati, Ehsan Karimi, Marjan Mirkheshti, Parisa Peyman, Safa Mashayekhi, Ahmad Hashemi, Keyvan Alimohamadi, Hannah Khademi, Alireza Movahedi
Manufacturer: Mohamad Bagher Mahmoudabadi \ Structural Engineering: Shahab-al-din Zare
Mechanical Engineering: Ahmad Akbarzadeh \ Electrical Engineering: Mehrdad Aref
Area Of Construction: 850 Sq.m \ Total land area: 8500 sqm
Location: East Resalat Highway, between Sayyad Shirazi and Imam Ali Highways, Adjacent Aghaghia Park. \ Client: Non-profit Organization of Emdadgaran Ashura
Date: 2015- 2018 \ Photographers: Ali Daghigh, Mohsen Tajeddin, Mansour Forouzesh, Hamid Ataran, Raika Monazam
Website: www.challenge-studio.ir
Email: info@challenge-studio.ir 
Instagram: @MohsenTajeddin

the non-profit building of Emdadgaran is situated on an area of 850 square meters. It is located in one of Tehran’s main thorough-ways of Resalat Highway. From the north, this site has access to Resalat Highway and in the east there is access to the Aghaghia park. This project is adjacent to Shahid Tork street and private residential properties on its western flank. This structure has a total footprint of 8,500 square meters in 13 levels: 4 levels underground and 9 levels above. Brining cohesion to The variety of functions housed in this structure, were a major architectural challenge. In general terms, the functions of this complex can be divided into 6 separate categories:
Architectural Design:
This project can be seen in three different levels of design based on the geographical/urban situation of this project:
1. Small scale (local/neighborhood)
2. Medium scale (district scale)
3. Large scale (urban scale)
The general volume of this structure, in proportion to the placement of its various functions, is divided into three separate sections. In the design process, the lowermost section of the building (portion with cultural-religious function) has more details because of its proximity to the end-users’ view. These details were the most significant design approach for this section. Therefore, the lower portion of the project volume is a solid that incorporates Iranian-Islamic arches. The lower section is sliced and defined based on elements of its main functions such as entrances. In general, this section was designed and executed on a local or small scale.
The second portion is a cube placed on the lowermost section. Consequently, based on the height of the project this element is the main recognizable feature on an urban or large scale. This portion encompasses the functions of the medical treatment center. Furthermore, its decorative Iranian-Islamic designs make it a distinctive iconic landmark on an urban scale. Owing to the diversity in Iranian-Islamic geometric design, the design team focused on simplifying the execution process for this portion of the project. this section was designed and prefabricated in order to be assembled on site. For this reason, the execution costs relative to other buildings with similar designs were reduced significantly.

مدارک فنی

منتشر شده در : شنبه, 26 ژوئن, 2021دسته بندی: عمومیبرچسب‌ها: , ,