فرهنگسرای کودک آمار، طراحی از دورته مندراپ، کوبنهاون، دانمارک، 2013
قرن بیست‌ویکم: تکامل تولید صنعتی معماری یا تکامل فرایند معماری؟ نوشته‌ی سمیه ابراهیمی، مهدی علیرضایی

بیمارستان کودکان نیمورز، معماری از استنلی بیمن و سی‌یرز، اورلاندو، فلوریدا، آمریکا، 2012

Nemours Children’s Hospital, Architecture by Stanley Beaman & Sears, Orlando, Florida, USA, 2012

در شهر اورلاندو از ایالات فلوریدا، منطقه‌ای به نام “شهرک پزشکی دریاچه‌ی نونا” احداث شده و همان‌طور که از نام و وسعتش پیداست، سایتی چندمنظوره برای ارائه‌ی انواع خدمات پزشکی است. در سال 2012 بیمارستانی برای کودکان در همین منطقه ساخته شد که اصول طراحی آن دارای استانداردها و شاخصه‌های قابل توجهی بوده و بیشتر شایسته است نام “محیط شفابخش” را به جای بیمارستان برای آن به کار ببریم. تدبیری که برای طراحی این ساختمان و جزئیاتش اتخاذ شد، حاصل مدت‌ها مشاوره‌های تخصصی و مدون با پزشکان و مدیران این بیمارستان و همچنین کمیته‌ی مشاوره‌ی والدین و کودکان بوده است. سؤالی که پیوسته مسیر کار طراحان را روشن می‌کرد، این بود که «کودکان چه چیزی را بیشتر می‌پسندند؟» و بر این اساس، اولویت‌ها و سازمان‌بندی‌ها تعیین شد.
ویژگی خاص طراحی بیمارستان نیمورز این است که به کمک یک معماری سنجیده و ایجاد محیطی سرزنده و از هر حیث، غنی و منظری که به نقش مؤثر طبیعت در سلامت انسان دامن زده، از به دام افتادن در کلیشه‌ها رهایی یافته است. بیمارستان، پذیرای کودکان از رده‌ی سنی نوزاد تا بالغی است که دچار بیماری‌های مهلک و یا سختی هستند که معمولاً تشخیص اولیه‌ی علت و نوع بیماری‌هایشان کار آسانی نیست و نیازمند آزمایش‌ها، معاینات و مهارت فراوان است. طراحان با شناختن عوامل شادی‌بخش و نشاط‌آور در محیط و منظر بیمارستان، از امکانات نهفته در جهت هدف خود که کمک به بهتر شدن هرچه سریع‌تر حال کودکان است، سود بردند.
طراحی فضای داخلی با احترام به اقشار مختلف و خانواده‌هایی با سطح اجتماعی و توانایی‌های گوناگون صورت گرفته است. اتاق بیماران مجهز به امکاناتی برای اقامت دو نفر همراه (معمولاً والدین)، رختشویخانه و اتاقک نگهبانی در لابی و آسانسور هر طبقه (برای راهنمایی مسیر و ارائه­ی خدمات) است. تمام سالن‌های استراحت و بازی رو به فضای بیرونی هستند که به‌زیبایی آراسته شده و شامل تراس سقفی گل‌کاری‌شده، آب‌نماهای زیبا، باغ اکتشافات (باغی با جذابیت‌های گردشی و سؤال‌برانگیز برای کودکان) و سکویی اجتماعی برای نمایش‌ها و برنامه‌های مناسبتی زنده است.
این پروژه‌ی 260 میلیون دلاری دارای یک حیاط ورودی وسیع و سبز، 95 اتاق بستری، 76 اتاق معاینه، بخش اورژانس با امکانات ویژه، بخش تأمین انرژی و پارکینگ است. فضای صدف‌مانند قابلیت پذیرش 32 تخت و 24 اتاق معاینه‌ی دیگر را هم دارد. در مستر پلان ظرفیت گسترش بخش بیماران بستری و سرپایی و نیز دفاتر پزشکی، بخش تحقیقات و پشتیبانی فراهم آمده است.
نما با پنل‌های پیش‌ساخته‌ی فلزی، شیشه‌های مشبک و سیستم دیوارِ پوششی ساخته شد؛ در داخل هم ترکیبی از نازک‌کاری‌های دقیق در کنار متريال‌هایی مناسب با قابلیت بالا، فضایی سرشار از حسی تمیز و مدرن به وجود آورده که مزین به مبلمان رنگین و نمادهای گرافیکی راه‌یابی سرتاسری است. رنگ نورپردازی هر اتاق می‌تواند به انتخاب کودکی که در اتاق بستری است، عوض شود. شهر اورلاندو دارای آب‌وهوای نیمه‌استوایی با آفتابی تند و رطوبت بالا است که تمام اینها هنگام طراحی مد نظر بودند. فضاهای خارجی، جهت‌گیری ساختمان‌ها و محل سایبان‌ها بر اساس مطالعات در همین مورد شکل گرفتند که حالا فضای داخلی هم از آفتاب مستقیم آزاردهنده در امان است و هم روشن و دلباز و غرق در نور.
با وجود حجم انبوه بارش­های منطقه‌ای در این ناحیه، رمپی منحنی ساخته شد تا تراز ورودی ساختمان، یک طبقه ارتفاع بگیرد. به این ترتیب، زیرزمینی پرنور حاصل و به مکان تخلیه و بارگیری مرسولات و بخش خدماتی اختصاص یافت. همچنین این راهکار باعث شد تا بستری عالی برای فضاسازی خارج از ساختمان مهیا شود. دیوار سنگی عسلی‌رنگ هم یک یاری‌گر راه‌یابی و ایجادگر تنوع بصری است که ورودی‌ها را مشخص می‌کند. از دیگر نکات جالب توجه طرح، جانمایی بخش بیماران بستری و سرپایی است که در باله‌های مجانب یک طبقه تعیین شده‌اند؛ اکنون تیم مراقبت پزشکان و پرستاران هم در زمان معاینه در درمانگاه و هم بستری شدن، با کودکان و والدین آنها در تعامل مستقیم و نزدیک هستند.
بیمارستان نیمورز، از بسیاری جهات، ساختمانی هوشمند است: در مرکز کنترل، تمامی فعالیت‌های درمانگاهی و رفاهی روی مانیتورها نمایش داده می‌شوند. شیوه‌ی بهره‌مندی از تکنولوژی نیز کاربردی و هیجان‌انگیز است و توجه به ضوابط پایداری فقط به صرفه‌جویی از انرژی بسنده نکرده است. بیمارستان کودکان نیمورز تا سال 2012 یکی از سه بیمارستان موجود در کشور آمریکا بوده که از سوی انجمن ساختمان‌های سبز ایالات متحده موفق به دریافت رتبه‌ی طلای LEED شد. طراحی دو مورد از این سه بیمارستان توسط استنلی بیمن و سی‌یرز انجام شده و آنها بسیار خوش‌اقبال بوده‌اند که کارفرما در این پروژه، فردی بادرایت بود که به امتیازهای همه‌جانبه‌ی اجرای طرحی طبیعت‌دوست واقف بود و می‌دانست که این سرمایه­گذاری هم از لحاظ منفعت مالی و هم حفظ محیط زیست، در مدتی کوتاه، فواید فراوان در پی خواهد داشت.

مدارک فنی


منتشر شده در : شنبه, 12 سپتامبر, 2020دسته بندی: درمانی و خدمات پزشکیبرچسب‌ها: ,