Classroom chair, Ebrahim Momondi
بیمارستان رِیْن‌سْتِـیـت، معماری از نِیسْـت ایـدِما، متن از تونی مانْک، ترجمه‌ی نغمه نظرنیا

بیمارستان سینت مِری [مریم مقدّس]

معماری از آرِنـدْز بِرتن و کورالِـک
متن از تونی مانْک / ترجمه‌ی نغمه نظرنیا / نیو پورت، آیل آو ؤایت، پادشاهی متّحد

St. Mary’s Hospital
Architecture by Ahrends Burton and Koralek
Text by Tony Monk / Newport, Isle of Wight, UK

نکته‌ی قابل توجّه در طرّاحی بیمارستان مریم مقدّس نحوه‌ی استفاده از انرژی در آن می‌باشد. در سال 1981، بِرتن و کورالک تحقیقاتی را در مورد صرفه‌جویی در مصرف انرژی در فضاهای بیمارستانی شروع کردند، سپس از این معماران درخواست شد تا تحقیقات خود را به‌صورت عملی در یک پروژه پیاده کنند. آن‌ها با طرّاحی ویژه‌ی خودْ انرژی معمولِ مصرفی در بیمارستان را تا 50 درصد کاهش دادند.
این بیمارستانِ 191 تختخوابی شامل چهار بخشِ اورژانس و کلینیک پزشکی است و جواب‌گوی جمعیّت آیل آو ؤایت با 120 هزار نفر جمعیّت می‌باشد که در دوران تعطیلات تابستان این رقم دو برابر می‌شود. سایتِ پروژه در ارتفاع بلندی از شهر قرار دارد؛ با این حال در قسمت جنوبی نزدیک دریاچه، شیبِ زمین به سمت پایین است. دریاچه‌ی نسبتاً بزرگ و درختان سایتْ محیطی بسیار مناسب برای ساخت بیمارستان را به وجود آورده‏اند. ورودی جدید در قسمت غربی، ساختمان جدید را به بیمارستان 300 تختخوابی قدیمی، که مربوط به دوران ملکه ویکتوریا است متّصل می‏کند. بخش‌های صلیبی بیمارستان به‌وسیله‌ی راهرویی هلالی‌شکل به یکدیگر متصل می‏شوند، در نتیجه پلان کلّی، حالتی فشرده دارد که همین امر باعث می‏شود مسیر‌های رفت و آمد کمتر و سرویس‌د‏هی‏ها آسان‏تر شود. حیاط‏های مثلّثی‌شکل فضایی بسیار مناسب برای تأمین نور طبیعی و تهویه‌ی مطبوع ساختمان‏ها را به وجود آورده‏اند. دو شاخص مهم، یعنی استفاده از پوشش‏های فولاد ضدِّ لک و همچنین استفاده فراوان از کارهای هُنری مُدرن در فضاهای داخلی، باعث شده است طرّاحی این بیمارستان از نظر زیبایی‏شناسی نیز مقبول واقع شود. استفاده از فلزّ برّاق که با اکریلیک‏های قرمز‏رنگ در تضادّ است، باعث شده این فضای درمانی سیمایی پویا به خود بگیرد. همچنین وجود 250 اثر هُنری، از مجسّمه گرفته تا نقّاشی‏های دیواری باعث شده است تا حدّی از اضطراب و پریشانی طبیعی بیماران کاسته شود.
استفاده‌ی درست از انرژی و نحوه‌ی طرّاحی بیمارستان به‌گونه‏ای‌ست که در مقایسه با سایر بیمارستان‏های هم ردیف خود 50 درصد کمتر انرژی مصرف می‏کند. استراتژی‏های زیادی برای کاهش مصرف انرژی در این بیمارستان به کار رفته است. به طور مثال، جهت‏گیری جنوبی ساختمان‏ها برای حدّاکثر استفاده از انرژی نور خورشید، کاشت درختان در مسیر وزش بادهای نامطلوب، استفاده از عایق‏کاری برای جلوگیری از حدر رفتن سرما یا گرمای فضای داخلی، استفاده‌ی حدّاکثری از نور و تهویه‌ی طبیعی و سیستم برقی مناسب همگی برای حفظ منابع انرژی می‏باشند. با توجّه به تقلیل منابع انرژی فُسیلی که هر سال کمتر و کمتر می‏شود، طرّاحی این بیمارستان در انگلستان واقعه‌ی مهمّی محسوب می‏شود. برای به حدّاقل رساندن استفاده از انرژی‏های فسیلی در طرّاحی بیمارستان‏هایی که بعد از بهره‌برداری از این بیمارستان در انگلستان ساخته شدند، از روش‏هایی که بِرتن و کورالک در این بیمارستان ‏پیاده کرده‌اند، استفاده شد.
قطعاً بیمارستان مریم مقدّس، تنها از نظر میزان مصرف انرژی شاخص نیست، بلکه این بیمارستان پاسخگوی احتیاجات درمانی یک منطقه نیز می‌باشد. طرّاحی این بنا حامل این پیام است که با ترکیب هُنر و صنعت می‏توان کیفیّت مراکز درمانی را بالاتر برد.

معماری معاصر جهان: درمانی

_______________________________________

بیمارستان سِینت مِری
معمار: آرندز برتن و کورالک
کارفرما: Wessex Regional Health Authority
تیم پروژه: ریچارد برتن، پَتریم سْتابینگْز، جان هِرمْسِن، کریستین پْرایس، جِرِمی پیکاک
مهندس سازه و عمران: گیفِرد
مشاور خدمات: بی‌دی‌پی
روکاری: بیکردایک اَلِن
طرّاحی داخلی: سْتیون نیکول
پیمانکار: کی‌یِر (ساثِرْن)
تاریخ تکمیل: 1991

ل

مدارک فنی

منتشر شده در : سه‌شنبه, 12 ژانویه, 2021دسته بندی: درمانی و خدمات پزشکیبرچسب‌ها: