ایستگاه قیطریه
مهندسین مشاور پرداراز

ایستگاههای مترو در تهران و در گذشته بهطور معمول بهصورت 2 یا 3 طبقه و بر روی هم و در زیر خیابان اجرا میشد و این خود موجب ایجاد محدودیتهای ترافیکی در زمان احداث میشد. لذا با توجّه به اهمیّت خیابان شریعتی بهعنوان یکی از محورهای مهم شمالیجنوبی تهران و برای احتراز از تحمیل محدودیتهای ترافیکی به شهر، بخش سالن فروش بلیط این ایستگاه در اراضی همجوار طرّاحی و اجرا و بخش سکّو و ملحقّات آن بهصورت زیرزمینی و در تراز 21- متر از سطح خیابان اجرا گردید. در این ایستگاه شیب زیاد خیابان شریعتی این امکان را فراهم کرد که سالن فروش بلیط ایستگاه در دو تراز و بهصورت 5/1 طبقه و با ارتفاع حدود هشت متر طرّاحی و اجرا شود. بدین صورت که مسافرین از ورودی شمال شرقی و غربی ایستگاه ابتدا وارد نیمطبقهای که از جنوب به این فضا مشرف است شده و سپس توسّط پلّکان ثابت و برقی به سالن فروش بلیط وارد میشوند. از ویژگیهای معماری این ایستگاه استفاده از پانلهای نامنظّم کشیدهی همجهت با امتداد ایستگاه است که بهصورت طاق قوسیشکل ارتباط دیوارهای دو طرف سکّو را در قالب یک فُرم واحد به یکدیگر مرتبط میکند؛ بهعبارتی، اگرچه ارتباط فضایی ایستگاه از کف توسّط ریلْ مُنفصلشده، ولی یکپارچگی فضایی از این طریق مهیّا شده است. لازم به ذکر است ویژگی ایستگاه قیطریه که آن را در حال حاضر منحصربهفرد میکند عملکرد پناهگاهی این ایستگاه در زمان اضطرار و همچنین همجواری آن با مجتمع ایستگاهی قیطریه میباشد.
این ایستگاه، بهعنوان اوّلین ایستگاهپناهگاه در ایران، علاوه بر حفاظت فیزیکی قابلیّت حفاظت در مقابل حملات شیمیایی میکروبی و تشعشعات رادیواکتیو را دارد. ظرفیت پناهگاهی این ایستگاه برای 5,000 نفر در یک دورهی 4 روزه و 12 هزار نفر برای یک دوره کوتاهمدّت 12 ساعته در نظر گرفته شده است.
در خصوص مجتمع ایستگاه قیطریه، که بر اساس نگرش توسعهی شهری بر محور حمل و نقل عمومی (TOD) مطالعه و طرّاحی شده است، یکی از بزرگترین مجتمعهای ایستگاهی پیشبینیشده در تهران است که بهلحاظ عملکرد در ارتباط تنگاتنگ و دوسویه با ایستگاه خواهد بود. این مجموعه مساحتی حدود 180 هزار متر مربّع خواهد داشت و حدود 60 درصد از سطح کاربری آن به فضاهای خدمات شهری و حمل و نقل عمومی اعمّ از پارکینگهای سرپوشیده و پایانهی اتوبوس و تاکسی اختصاص داده شده است. سایر فضاهای این مجموعه شامل فضاهای فرهنگی (پردیس سینمایی) فضاهای تجاری و بُرج اداری 32 طبقه میباشد.
ایستگاه قیطریه
_______________________________________
مدیر پروژه: کورش منوچهری
مدیر طرّاحی: سیّدوحید مرتضوی
همکاران طرّاحی: ارسلان صابری، میترا کیخسرویان
سازه: مهندسین مشاور طرح بامداد
تأسیسات برقی: ابراهیم خوشطینت
تأسیسات مکانیکی: منوچهر عالمی
تاریخ شروع ساخت: 1386
تاریخ تکمیل: 1388
مدارک فنی