ساختمان گلدان اثر علیرضا جوانمرد
ساختمان مرکزی صنایع‌دستی آقاجانی، اثر ملیحه آقاجانی و علی اسماعیل‌زاده

ایستگاه مترو وکیل اثر مهرداد ایروانیان

ایستگاه مترو وکیل

ایستگاه مترو وکیل با مساحت ١٥ هزار مترمربع واقع در خیابان کم‌عرض زند شیراز و در مجاورت بازار، حمام و مسجد وکیل شیراز قرار گرفته است. طراحی داخلی ایستگاه مترو وکیل به درخواست سازمان حمل‌و‌نقل ریلی شهرداری شیراز در سال 98-97 در 5 سطح (3 سطح زیرزمینی و 2 سطح بالاتر از تراز خیابان) شامل پلتفرم در تراز منفی3، (تیکت هال، دسترسی، گالری‌ها و اداری) تراز منفی 2، (گالری‌ها، دسترسی و اداری) تراز منفی 1، همکف (دسترسی عمودی و تجاری) و طبقه‌ی اول ساباط (کافه پرسوناژ) و اداری می‌باشد.
مهم‌ترین مشکل در فرایند طراحی پروژه‌های دولتی و مترو موضوع زمان، محدودیت‌های اقتصادی و عملکردی، استانداردها و پروتکل‌های مختلف ایمنی‌، نور ، آتش، تهویه و…. است. مسائل و مشکلات فراوان به لحاظ ساختاری در جهت اجرای پروژه در پیش‌روی مدیریت قطار شهری قرار داشت که بخشی از شکل‌گیری آن به لحاظ سازه مدیون این موضوع است یعنی استفاده از دهانه‌های قوسی شکل بدون ستون که تفاوت محسوس معماری در مراحل بعد را موجب شد. در مرحله‌ی معماری داخلی و شکل ساختمان از بیرون، مسائل و محدودیت‌های فراوانی وجود داشت که بایستی حل می‌شد من‌جمله مجاورت بنا در بافت تاریخی که از موضوعات و سرفصل‌های مهم طراحی قلمداد می‌شد.
فرآیند طراحی با رویکردی مناسب و هماهنگ از رد‌پاهایی مرتبط با گذشته، (مفهوم پارینه و عنصر معلق و سیال آجری در سقف تراز پلتفرم) به عنوان یک میانجی، استعاره یا واسط انتزاعی، ادغام کردن و تعمیم دادن آن در وجوه مختلف (کف، بدنه، سقف و…)، توجه به خواص مواد و مصالح و هماهنگی آنها و خواص نور و اشیاء، مبنای شکل‌گیری کلیت یکپارچه و یک مرکز قدرتمند جهت برانگیختن احساس تاریخی و لایه‌های ذهنی در مکان گردید. فضای مترو همانند ورزشگاه‌ها می‌تواند به عنوان یک مکان رویدادپذیر به واسطه‌ی حضور مردم در صورت توجه به کیفیت‌های محیطی جهت برنامه‌‌های عمومی، فرهنگی، هنری و فعالیت‌های خلاقانه سازگار شود.
در واقع طرح مترو وکیل جستجوی نه یک فرم، بلکه ایجاد یک خصلت و حال‌و‌هوا مبتنی بر ویژگی‌های کالبدی و ذهنی در کانتکست و محیط اثر بوده است.

کتاب سال معماری معاصر ایران، 1399
____________________________
عملکرد: عمومی

_______________________________________

نام پروژه: ایستگاه مترو وکیل
عملکرد: عمومی
طراحی و معماری: مهندسين مشاور موننکو ايران /مهندسین مشاورگسترش فرایند لایه ها
طراحی داخلی/معمار اصلی: مهرداد ایروانیان
همکاران طراحی: تورج شش بلوکی علمداری، محمدحسین بهمن پور، نوید عطروش، زهراشوکت، بهار فقیهی، صبا نصیری، درسا سرافراز، اسماعیل شبانی، رضا فریورنژاد
ناظر: سلیم زارع
کارفرما: سازمان حمل ونقل ریلی شیراز
مجری: شهرداری شیراز _سازمان حمل و نقل ریلی
نورپردازیی: شرکت نورانه
تاسیسات: مهندسين مشاور موننکو ايران / نوع تاسیسات خاص ایستگاههای مترو.تهویه ایرواشر، برق lps سیگنالینگ و مخابرات
سازه: مهندسين مشاور موننکو ايران/ ریب و شمع زیر زمینی
آدرس پروژه: شیراز خیابان زند
مساحت زمین: 2500 مترمربع
زیربنا: 15000 مترمربع
 تاریخ شروع / تاریخ پایان ساخت: 98-97
عکاس پروژه: نوید عطروش
وبسایت: http://natrvash.com:
 وبسایت: http://mehrdadiravanian.com
ایمیل: mehrdad.iravanian@gmail.com / iravanianoffice@yahoo.com
اینستاگرام: mehrdadiravanianarchitects

Vakil Metro Station, Mehrdad Iravanian 

Project Name: Vakil Metro Station \ Function: Public
Company: Monenco Iran Consulting Engineers Company, Gostaresh Farayand Layeha Consulting Architects \ Interior Design-Lead Architect: Mehrdad Iravanian
Design Team: Toraj Shishbolooki Alamdari, Mohammadhossein BahmanPour, Navid Atrvash, Zahra Showkat, Bahar Faghihi, Saba Nasiri, Dorsa Sarafraz, Esmaeel Shabani, Reza Farivarnezhad \ Interior Design Executive Manager: shiraz municipality-Shiraz Urban Railway Organization \ Structure: Monenco Iran Consulting Engineers Company \ Mechanical Structure: Monenco Iran Consulting Engineers Company \ Client: Shiraz Urban Railway Organization
Total Land Area-Area of Construction: 2500 Sq.m-15000 Sq.m
Location: Zand St., Shiraz, Iran \ Date: 2018- 2019 \ Photographer: Navid Atrvash
Website: www.mehrdadiravanian.com \ E-mail: iravanianoffice@yahoo.com
Instagram: @mehrdadiravanianarchitects

Vakil metro station with an area 15000 of square meters is located on zand barik street in shiraz, adjacent to vakil bazar, bath and mosque. interior design of vakil metro station commissioned by shiraz subway transportation organization in 2018- 2019 in five levels (3 underground levels and two levels above street L) including platform in negative level 3 (ticket hall, galleries and offices) some galleries in negative level one, ground floor (commercial) and first floor as a sabat (partially) as office and cafe.
The most important problem in design process of governmental and in particular metro projects is the issue of time, economic and operational constrains, various standards, numerous standards and protocols for safety, light, fire, ventilation …, etc.
there were many fundamental issue facing the (project structural vise) management which their decision later on effected interior architecture, to name is the use of clear arch Span that eliminated the regular use of columns.
The design process with an appropriate and coordinated approach of traces related to the past (The concept of suspended fluid element of ceiling which made of brick) in platform level as mediator, metaphor or abstract interface, tried to encompass the spirit of old fabric context.
Paying attention to the properties of materials and their coordination, the property of light and objects, has formed the basis of the formation of an integrated whole and powerful core to evoke historical feeling and mental layers in the environment. Subway station similar to stadiums can be adapted as an event space due to the presence of people if one pay attention to environmental qualities for public, cultural, artistic programs and creative activates.
In fact the vakil metro station was not a quest of a form but rather accumulating a sense of immediate context.

مدارک فنی