الکساندر مککویین
معماری و طراحی ؤیلیام راسل
نیویورک، 2003
نتیجهی موفقیتآمیز ادغام دو سیستم خلاقیت متفاوت در معماری ــ سبک بریتانیایی و ایدههای ؤیلیام راسل ــ برای فروشگاه الکساندر مککویین، باعث بروز تغییراتی در زبان بخش تجاری مرکز شهر از سبک سوهوی منهتن و خیابان مدیسن شده است، و به این ترتیب معماریای پدید آمده که تأثیر بصری نیرومندی بر بیننده میگذارد. نقاط ضعف قبلی که به خاطر عناصر مستطیلی معمول و پنجرههای بلند و باریکشان وجود داشتند از میان رفتند و این کار به شیوهای خاص در طراحی داخلی میدان داد که سرانجام خود را به صورت یک نمایشگاه اینستلیشن نشان داد، نمایشگاهی که واحدهای حجمی قدرتمندی پیدا کرده که در سرتاسر فضای داخلی ساختمان خودنمایی میکنند. انعطافپذیری جذابی که صورت نهاییِ این معماری به دست آورده و برای تازهوارد بسیار دلچسب است و طراحی داخلیِ آن، با شلوغی و ازدحام خیابانهای پیرامون کنترپوآنی تشکیل داده که هم باعث افزایش حس صمیمیت ساختمان میشود که در آنِ واحد، برونگرا و روشن و آفتابی است و هم هویتی از آنِ خود یافته که تأثیر آن را میتوان حتا بر محیط پیرامون این ساختمان نیز مشاهده کرد. کف و سقف ساختمان با استفادهی بینظیری که از فضا به عمل آمده به بینندگان از داخل ساختمان اجازه میدهد تا نمای کاملی از کل چشمانداز روبهروی ساختمان را در معرض دید داشته باشند، و از دیگر سو سطح بیدرزی را شکل بخشیدهاند که دیوارها، مبلمان، و آرایهی متنوع سیستمهای در معرض نمایش را به بهترین صورت ممکن در خود محصور ساخته است. به این ترتیب سقف سفیدرنگ ساختمان دارای واحدهایی شده که مانند استالاکتیتهای داخل غارهای قدیمی به نظر میرسند، و رفهایی همچون رف زیارتگاهها دارد که بر فرازشان قالبهای منحنی که در سمت پایین از یکدیگر جدا میشوند قرار گرفتهاند، و کف خاکستریرنگ موزائیکی بر نورپردازی پنهان فضا تأکید میکند. در انحناهای یادشده آنجاها که بر روی سقف یا بر روی کف به یکدیگر میرسند، عناصر محیط پیرامون سلسلهای از واحدهای نمایشی را تشکیل دادهاند که هم وظایف محولهشان را به انجام میرسانند و هم به عنوان عناصر دکوراتیوتزئینی عمل میکنند. سیستم دیوارها به نحوی طراحی شده است که واحدهای عمودی روی ریل قرار دارند، قفسههای روشن جابهجا بر عناصر بصری کلی داخل ساختمان تأکید ویژه دارند. کف ساختمان همچون سقف آن عناصر حجمی چندی را در خود جای داده است که از میان آنها میتوان به ستونبندی ویژهی مجموعه اشاره کرد که توسط استالاکتیتهای آینهای احاطه شده است. درست در وسط اتاق نمایش یک محوطهی بیضوی دیده میشود که گردش بیننده را در فضا سامان میبخشد و گرداگرد آن اتاقهای پرو قرار دارند که از چوب گردوی سیاه کار شدهاند. این اتاقها که مثل فضاهای داخلی فرعی به شمار میآیند گرم و صمیمیاند و از این نظر با رنگ یخزدهی پیرامون که در همه جا دیده میشود در تضاد کامل قرار میگیرند.
قدرت مجابکنندگی مککویین، شمایلی از مد بریتانیا، احتمالاً به همان زیرکی و استعداد تجاریاش است، مثل بزرگترین خانههای مد که علاقهمند به بدست آوردن و ترویج یک نشان تجاری هستند. برای چند طراح برجسته، مککویین به همراه استلا مککارتنی، بلا فروید، بِرای یهگر و جان گالیانو، ارتباط مسالمت آمیز کاملی وجود دارد، اما مککویین موقعیت بسیار نادری در تسلطی خلاقانه روی زنجیرهی فروشگاههای نامدار که در جای جای جهان گشایش یافتهاند را دارد.
مککویین اولین تجربهاش را در مد به عنوان کارآموزی مثل سویل روؤ به دست آورد. او سپس به سینت مارتینز رفت و درجهی کارشناسی ارشد خود را در مد از کالج سلطنتی هنر گرفت. او برای اداره کردن خانه طراحی لباس ژیوانشی به پاریس نقل مکان کرد اما در سال 2001 آنجا را برای آغاز نشان تجاری خود، با حمایت گوچّی ترک کرد.
سرمایه گذاری گوچّی در مککویین حاکی از استواری موقعیتش در مد است. در حقیقت، شرکت سهمی در نشان تجاری مک کویین در دسامبر 2000 خریداری کرد. با تحقیق در مورد دوام مک کویین گروه گوچّی هرگونه تردید را از سر بیرون کرد. «سؤالی که باید از خودم میپرسیدم ــ زیرا این شغل من است ــ این بود که آیا او واقعاً قدرت و استعداد آن را دارد که مک کویین را به یک نشان تجاری جهانی بدل سازد؟ من فکر میکنم او میتواند.» و بنابراین نشان تجاری مک کویین آغاز به کار کرد. با فروشگاههای در حال گشایش در لندن، توکیو، میلان، لوس آنجلس، و نیویورک، این نشان تجاری در حال جهانی شدن است. مک کویین میگوید «من الکساندر مک کویین را به عنوان نشان تجاری اجناس تجملی، بسیار مدرن، بسیار قرن بیست و یکمی میبینم»، اما این لزوماً نباید یک نشان تجاری جهانی باشد به اندازه لباس زیر کلوین کلاین که از بیلبوردها سر در میآورد.» در طولانی مدت، مک کویین پانزده فروشگاه در سرتاسر جهان را پیش بینی میکند، اما نه قبل از تحلیل دقیق اینکه عملکرد فروشگاههای اصلی چگونه است.