کامپر، نیویورک اِستودیو 22، بارسلونا، اسپانیا
الکساندر مک­کویین، معماری و طراحی ؤیلیام راسل، نیویورک، 2003

طراحی عملی چالش­برانگیز بود: «برای خلق محیطی مثل یک نشان تجاری.»
ؤیلیام راسل، آرشیتکت

برای طراحی این فروشگاهها، مک کویین به آرشیتکت ؤیلیام راسل مراجعه کرد، که خانه­‌های شخصی زیبایی را برای یوؤن مک­گرگور، کریس آفیلی، و دیگران طراحی کرده بود، همینطور رستوران های ابتکاری، در حالیکه با دیوید آجایه کار می­کرد. راسل خواستار بخش فروش و کارهایی برای فروشگاه‌هایی مثل هاؤل مارگارت و رایس است.

خلاصه­‌ی طراحی، توسعه­‌ی یک مفهوم طراحی برجسته بود که می­توانست در سراسر جهان برای هماهنگی با هر مکانی بازآفرینی شود، از فروشگاه‌های اصلی مثل نیویورک و لندن تا بازارهای کوچک با فروشگاه‌های چندبخشی یا حتا بازار­های معاف از مالیات فرودگاه. برای راسل، این کاری چالش برانگیز بود «برای خلق محیطی مثل یک نشان تجاری.»

راسل به شکل نزدیکی با مک کویین کار کرد، با بحث بر سر اینکه چگونه تم‌های تکراری در طرح‌هایش و تناقض‌های آشکارش ــ مثل سنتی در برابر مدرن، تیز در برابر نرم، و دستی در برابر تولید انبوه ــ می­تواند در طراحی فروشگاهها بیان شود در عین حال که روی لباس‌ها تأثیر گذار باشد. طراحی حاصله واژه‌­های هنری خاص خود را دارد، با اشاراتی به مذهب و همینطور پست­مدرنیسم.

مک کویین نیویورک در خیابان چهاردهم واقع شده است در محل انبار کشتارگاه سابق. راسل فرایند ابتکاری را چنین تشریح می­کند: «از مک کویین، خلاقیت می­تراود. در حال یادگیری این است که چگونه این ایده­‌ها را مهار کند و به سه بعد تبدیل کند.»

طراحی اجراشده شامل یک فضای گنبدی استثنایی تشکیل یافته از دیوارها و اتاقهای دارای انحنا به رنگ خاکستری فاخته­ای است. عناصر نمایشی از قاب استیلی که در بالا پیچ شده است، آویخته شده­اند. این قاب تا سطح نورپردازی و کابینت‌هایی که به آن پیچ شده­اند، گسترش می­یابد.

فضای داخلی بدون درز به وسیله آویختن سازه‌­هایی از سقف ایجاد شده ­است. سطح نورپردازی در سرتاسر فروشگاه ثابت باقی می­ماند.

میز صندوق و بسته بندی از سطح زمین بالا آمده است.

کل ساختار می­درخشد و با رنگ یکسانی رنگ آمیزی شده است بنابراین مثل یک نماد یادبود تکی به نظر می­رسد. ویترین‌های آویخته مدولر و قابل تکرار هستند در حالیکه سطوح سقف/ دیوار آزادتر هستند به خاطر اینکه انعطاف­پذیری را برای تطبیق با هر مکانی ممکن سازد. طراحی چالش برانگیز هنری و گویا، پویایی و اصالت مجموعه‌­ی مک کویین را به نمایش می­گذارد.

همچنین راسل به شکلی نزدیک با دپارتمان طراحی فروشگاه گوچّی همکاری کرد، که دانش گسترده­ای در طراحی فروشگاه برای کل گروه گوچّی در بر داشت.

دپارتمان بسیاری از مکان‌ها را پیشنهاد کرد، شامل تقارن آشکار بین اندازه‌­ی فضای بازاریابی و فروش.
راسل در مورد کشتی مادر اینگونه می گوید: «به نظر خواهد رسید لباس‌ها در زمین و هوا آویزان هستند، چون هیچ ریل یا قفسه بندی وجود ندارد.»
یک ستون مرکزی که سرازیر می­شود به سمت زیر سطح زمین و اتاق‌های تعویض لباس را در خود جای می­دهد. «از نظر تکنیکی، آن بخش بیشترین چالش را داشت.»
فروشگاه اجرای پیشرفته طراحی را با زبانی خلاق در می آمیزد که اصالت و تنوع غنی مجموعه­‌های مک کویین را منعکس می­سازد و همیشه فراتر از گرایشات طراحی است. مک کویین خلاقیتی بسیار شخصی و در برخی موارد نمایشی ایجاد کرده که به جهان مد شور و شعف می­دهد.

میز صندوق و بسته­‌بندی از سطح زمین بالا آمده است.

طرح این فضا ویژگی­‌های اصلی سازه آویخته را به نمایش می­گذارد که از سقف برای ایجاد مکان‌های نمایشی.

منتشر شده در : جمعه, 27 نوامبر, 2020دسته بندی: مقالاتبرچسب‌ها: