طراحی فضاهای فروشگاهی، ترجمه ی علیرضا سید احمدیان - فرید عابدین شیرازی
طراحی عملی چالش­برانگیز بود: «برای خلق محیطی مثل یک نشان تجاری.»، ؤیلیام راسل، آرشیتکت

کامپر، نیویورک اِستودیو 22، بارسلونا، اسپانیا

کفش‌های کامپر شاد، جذاب و غیر معمول، با دوام، و از همه مهمتر، محکم هستند ــ و سازنده، که در جزیره‌­ی مایورکا واقع شده است، به سختی تلاش می­کند که قواعد زندگی بر اساس عوامل محیطی را ترویج کند. اوله آرمنگول، سرپرست اِستودیو 22، یکی از اولین فروشگاه‌های کفش کامپر را طراحی کرد و درباره تجربه‌­اش اظهار می­دارد: «همکاری با شرکتی که خیلی خاص است و چنین مسیر روشنی ایجاد کرده که یک سر و گردن برتر از مدهای خیابانی باقی می­ماند و اساس هنری خود را با کیفیت همراه می‌­سازد، چالشی ارزشمند است.»

مبارزه­‌ی بازاریابی تا اندازه­ای مبهم است، که اساساً محصول را حذف می­کند، و روی سبک زندگی ساده­ی روستایی اسپانیایی تمرکز دارد. مبارزات تبلیغاتی، مشتری کامپر را افزایش می­دهد در عین حال از منحصر به فرد بودن و مسائل محیطی و محلی حمایت می­کند بدون نادیده انگاشتن مشکلات جهانی که در فروشگاهها به همین شکل منعکس شده­اند. کامپر ماگولوگ موضوعاتی مثل جنگلبانی را تحت پوشش قرار می­دهد و نیز مبارزه علیه ماشین؛ شعار آنها این است «قدم بزنید، ندوید!» رعایت منحصر به فرد بودن در طراحی بی مانند هر فروشگاه بیان شده است؛ هرگز هیچ طرحی تکرار نشده است.

شرکت طراحی اِستودیو 22 واقع در بارسلونا در دهه 1960 به وسیله آرمنگول، یک فرد چندحرفه­‌ای که در عکاسی، طراحی گرافیک، و طراحی داخلی کار می­کند، تأسیس شد. شرکت وی گروهی از پروژه‌­های بین­المللی و ملی را طراحی کرده است. در سال 1981، از اِستودیو 22 درخواست شد که مکان فروش را برای کامپر در یک فروشگاه بزرگ طراحی کند. از هنگام اولین سفارش، زنجیره ای از طراحی‌های اداری برای کامپر شامل طراحی دفتر کار در اینکا، مایورکا در سال 1984 انجام شده است. در حقیقت، اِستودیو 22 بیش از نود فروشگاه به علاوه ی شش کارخانه ی کامپر را با همکاری همه دپارتمان‌های شرکت انجام داده است، شامل بازاریابی، تبلیغات، و گرافیک، با طراحان خارجی مثل طراح گرافیک بریتانیایی نِویل برادی و طراح محصول اسپانیایی خاویر مارسیکال.

طراحی‌های فروشگاه بر اساس گروهی از قواعد تکراری هستند. چوب‌های طبیعی و مواد ساختمانی برای عناصر اصلی معماری استفاده شده بود. تضادهای متعارف نورپردازی فروشگاه و روش‌های نمایش ابتدایی در فروشگاه نیویورک روی یک میز مرکزی در فروشگاه یا ردیف‌هایی از قفسه‌­های محکم عرضه شد.

طراحی داخلی، مکمل گرافیک‌های چشمگیر و پوسترهای تبلیغاتی شده است. رنگ قرمز هر فروشگاه و طرح داخلی آن را تحت کنترل می­گیرد. در فروشگاه نیویورک، چراغ‌های گنبدی استیل اینگو مورِر به رنگ قرمز شده و فضای ساده را تحت تأثیر قرار می­دهد. استفاده اغراق آمیز از اندازه، همانگونه که در چراغ‌های بیش از اندازه بزرگ مورِر به کار رفته است، فضای خطی ساده که بسیاری از انبارهای تبدیل شده در نیویورک را در بر می­گیرد.

ویژگی‌های علامت تجاری فروشگاه کامپر گرافیک‌های قوی و راه‌های نوین نمایش محصول هستند. در اینجا، کفش‌ها روی یک سکوی مرکزی با اندازه­‌ی بزرگ به نمایش گذاشته­‌اند.

گرچه کامپر اکنون بیش از یکصد فروشگاه در سراسر جهان دارد، دقت شده تا به اولویت‌های نامحسوس فرهنگی در هر کشور توجه شود، برای نمونه مجموعه­‌ای ویژه، مانند پاریس، و یک فضای داخلی برای هماهنگی یا تضاد در لندن، جایی که کفش‌ها به بست‌های ولکرو که به صورت افقی در سرتاسر دیوار قرار دارند، وصل شده­‌اند. این رویکرد لطیف، ویژگی خاص محصول را تقویت می­کند، که هنوز در یک کارخانه با مدیریت خانوادگی در مایورکا ساخته می­شود. آشکار است که سبک بدون تغییر کامپر تولید کفش‌هایی است که برای مشتریان جذاب است که از پوشیدن کفش‌هایی با دوام با ظاهر فوق العاده لذت می برند، کفش‌های کامپر به گونه‌­ای طراحی شده‌­اند که دوام داشته باشند، و این جاذبه‌­ای قوی است برای مشتری‌هایی که کیفیت را در کنار مد قرار می­دهند.

منتشر شده در : جمعه, 27 نوامبر, 2020دسته بندی: مقالاتبرچسب‌ها: