گــنــســلــر، ترجمه و تألیف: مینا حنیفیواحد

گنسلر یک شرکت معماری خصوصی است که در سال 1965 پایهگذاری شد و اکنون این شرکت با بیش از 5000 نفر کارمند و 46 شعبه در 12 کشور مختلف دنیا، بزرگترین و پیشروترین شرکت معماری جهان است. دفتر مرکزی این شرکت در سانفرانسیسکو قرار دارد و آرتور گنسلر، درو گنسلر و جیمز فولت بنیانگذاران آن میباشند. هنگامی که دربارهی نظرات مدیران و بنیانگذاران این شرکت بزرگ میخوانیم، شاید بتوانیم دلیل محکمی برای موفقیت چشمگیرشان در سطح جهان بیابیم. آرتور گنسلر، خود، دیدگاهش را دربارهی اهمیت طراحی و تمرکز کاریشان اینگونه توضیح میدهد:
از دو چیز بدم میآید: یکی اینکه بگویم پروژهی من، چون اینطور صحبت کردن اشتباه است و باید گفت پروژهی کارفرمای من؛ دیگر اینکه بگویم اگر کارفرما نداشتم، کار بهتری از خودم ارائه میدادم ــ این حرف واقعاً حماقت محض است. به نظرم، من موقعی میتوانم کار خوبی از خودم ارئه بدهم که کارفرمای خوبی داشته باشم و در واقع، همکاری بین من و کارفرمایم است که ایجاد تفاوت میکند. مهم است که در طراحی دید باز و وسیعی داشته باشیم تا بتوانیم با مردمی که میخواهند از آن استفاده کنند در تعامل باشیم. ممکن است ما در نهایت اثری زیبا، خیلی خوب و یا شاخص داشته باشیم اما این تنها چیزی نیست که بتوان با آن مسئلهی اساسی را حل کرد، چرا که طراحی در حقیقت، تعاملات روزمره است و فقط طراحی یک شیء را دربرنمیگیرد. طراحی باید مفهوم داشته باشد. امروزه تمام جوانب کار با چیزی که در گذشته بوده، تفاوت پیدا کرده و این چالش برای همهی ما است تا بفهمیم کجای کار قرار داریم. در دههی 60 و 70 میلادی اغلب سعی میکردند تا شرکتهایشان را در حواشی دورافتاده از شهرها بسازند، اما اکنون دیگر همه مجدداً در حال برگشتن به شهرها میباشند چون فهمیدهاند که مردم میخواهند در شهر زندگی کنند، رفتوآمد داشته باشند و از تمامی امکاناتی که شهر دارد برخوردار باشند. طراحی محیطهای کاری امروزه دیگر دربارهی خود و مقام نیست و تمامی مبلمانهای سنتی الان همهاش دربارهی تعامل و مشارکت است و اینکه ما چطور محیطی را فراهم کنیم تا افراد در آن بتوانند بهتر با هم در تعامل باشند و شرکتهایی که به این نکته رسیدهاند و تأکید میکنند به لحاظ مالی رشد بسیار بیشتری نسبت به دیگران خواهند داشت و کارمندان شاداب و محیط مناسبی هم برای کار آنها به وجود خواهند آورد. در واقع، تعاملات رو در رو است که تمامی فناوریهای موجود و ابزارهای لازم برای پیشرفت کار و خلاقیت یک شرکت را فراهم میسازد. به نظر من، طراحان بزرگ از محدودیتهای طراحی به خوبی آگاهی دارند و طراحان خوب میدانند که آن کش را کجای کار و تا چه حد بکشند تا پاره نشود چون اگر پاره شود همه چیز از دست میرود، اما اگر به درستی و به اندازه کشیده شود، آنوقت قدرت بیشتری خواهد داشت و حتی ممکن است انعطافش برای کشیدگیها و فشارهای بعدی بیشتر شود. ما بر این باوریم که جهان هر روز از روز قبلش بهتر میشود و ما میتوانیم در این روند بهبودی سهیم باشیم تا افراد، محیط بهتری را برای کار و زندگی داشته باشند. طراحی اهمیت دارد چون محیط بهتری برای همه فراهم میکند، بله، طراحی مهم است.
همانطور که مشخص است برخلاف برخی معماران جوان کشورمان که تمایل دارند خود را از قیدوبند و تعهدها رها کنند، افراد شاخص و تأثیرگذاری چون گنسلر، عمیقاً خود را پایبند و متعهد به رفع نیازهای کارفرما و درک چگونگی تجربیات انسان میدانند. جان بریکر (John Bricker) مدیر خلاق و از اعضای اصلی شرکت گنسلر نیز در بخشی از صحبتهایش میگوید:
گفتوگو با مشتریان، شناخت نیازها و انتظاراتشان و همچنین دانستن دربارهی تجربهی انسان پیش از شروع طراحی تجربهی فیزیکی بسیار بااهمیت است. برخی مواقع ما فراموش میکنیم که بدون شناخت مشتریمان و اینکه برندشان دربارهی چیست و چطور به آن برند در رقابتهای کاریشان نیاز دارند، ابزار لازم برای طراحی مناسب را نخواهیم داشت. ما با پروژههایی که در کشورهای مختلف داریم بر روی صنایع، تجارت، کار و حرفهی مردم تأثیر میگذاریم و از این رو، فکر میکنم در واقع ما روی جهان تأثیر میگذاریم.
شرکت گنسلر برای بیش از 13 تا از 15 بزرگترین شرکتهای جهان، 9 تا از 10 بانک برتر آمریکا، بزرگترین شرکتهای تکنولوژی آمریکا و بسیاری دیگر از شرکتهای معتبر جهان طراحی نموده و در این بخش تنها به برخی از آثار ایشان اشاره خواهیم نمود.
طراحـی داخـلی دفتـر مرکـزی اینـستاگـرم، کالیـفرنیـا
طی 5 سال گذشته اینستاگرم شاهد رشد چشمگیری بوده و همین ترقی باعث شد که از ساختمان یک طبقه به ساختمان جدید خود، پردیسی با سه بلوک ساختمانی نقل مکان کنند و اکنون با بیش از 1000 کارمند، جایگاه خود را به عنوان یکی از مهمترین شبکههای اجتماعی در جهان ثابت نموده است. دفتر مرکزی اینستاگرم، گویی نسخهی واقعی این اپلیکیشن در زندگی را نشان میدهد. طراحی داخلی این شرکت، فضایی مشابه اپلیکیشن اینساتگرم را برای کاربران فراهم میکند تا ایجاد تعامل و همکاری را برای کارمندان تسهیل نماید. در واقع، طراحی آن مانند بوم سفیدی است که به کارمندان این اجازه را میدهد تا خود را ابراز نموده و از کارشان و محیطی که در آن هستند لذت ببرند.
روزنـامه ی واشنگتـن پـست، واشـنگتن دیسـی
خانهی جدید واشنگتن پست نمایانگر انعطاف، مدرنیته و ارتباط است که این ویژگیها مناسب چنین صنعتِ پویا و همیشه در حال تغییر است. طراحی این پروژه، فرصت مناسبی بود برای اینکه تاریخچهی استوار پشت چنین خبرگزاری معتبری را نشان بدهد، درحالیکه به جریانهای پویا و نوین در آن نیز اشاره دارد. در واقع با از بین بردن حد و مرزها و ایجاد فضاهای باز، هم جریانی طبیعی در سیرکولاسیون فضاهای کاری به وجود آمده و هم فرهنگ سازمان و سودمندی را افزایش داده است. سقفهای باز، زمینهای بتنی و ستونهای اکسپوز، معماری قدرتمند و غیرقابل انکار آن را نشان میدهد. رنگهای روشن به عنوان مکمل طرح پایه با رنگهای سفید و سیاه به کار گرفته شده است و گرافیکهای برجستهی روزنامه و سرخطها بر روی دیوارها و سطوح شیشهای نقش بستهاند. طراحی داخلی این شرکت در سال 2017، طرح منتخب مؤسسهی معماران آمریکا گردید. علاوه بر طراحی داخلی، گنسلر در این پروژه به طراحی محیطی و تجربی، مشاوره جهت استراتژیهای توسعهی نام تجاری و رسانه پرداخته است.
دانـشـگـاه کسبوکار کانزاس، لارنس، کانزاس
مدرسهی کسبوکار کانزاس، با توجه به رتبهبندی ملی و افزایش متقاضیان، نیازمند امکانات جدید بود تا مسیر صعودی خود را حفظ نماید. از این رو، مقرر گردید تا گنسلر به ایجاد فرهنگ کارآفرینی دانشگاهی در این پروژه بپردازد. به منظور تسریع ارتباطات، در کنار این ساختمان، پردیسی معمولی ــ فضاهای دانشجویان پایین و دانشکدههای طبقات بالا ــ قرار دارد. آتریومهای وسیعِ چهارطبقه، فضاهای اصلی آموزشی ــ مانند انکوباتورها، آزمایشگاهها، کلاسها، ادارات و سالنهای کنفرانس ــ را به هم مرتبط میسازند و افزون بر این، فضاهای مختلفی برای اجتماعات صمیمیتر و غیررسمی نیز ایجاد گشته است. در واقع، تمامی عناصر طراحی شده در این پروژه به منظور تعاملات بیشتر و کارامدتر جهت نوآوری در کارآفرینی صورت گرفتهاند.
معماری، طراحی داخلی، آموزشی و محیطی این پروژه بر عهدهی شرکت معماری گنسلر بوده که برندهی جایزهی ( Ranking the Future Awards (RTFA سال 2017 میشود.
بـرج شـانـگـهـای، چـیـن
برج شانگهای در کنار برج جین مائو و مرکز مالی جهانی شانگهای در قلب منطقهی مالی و تجاری لوجیازوی (Lujiazui) قرار گرفته است. این برج با ارتفاع 632 متر، بلندترین ساختمان چین میباشد و در خط آسمان چین، برجستهترین آسمانخراش است که به صورت مارپیچ و شفاف طراحی شده است. در طراحی این برج، فناوریهای نوین و استانداردهای پایداری در نظر گرفته شدهاند. این ساختمان 127 طبقه، از باکیفیتترین فضاهای اداری، تفریحی، خردهفروشی، یک مرکز کنفرانس، هتلی لوکس و فضاهای تفریحی فرهنگی برخوردار است. این برج موفق به اخذ جایزهی China Green Building Three Star و پلاتینوم LEED از شورای ساختمان سبز ایالات متحدهی آمریکا گردید.
سـالـن هـمـایـش دفـتـر مـرکـزی هـیـونـدای، سـئـول، کـرهی جـنـوبـی
دفتر مرکزی هیوندای از شرکت طراحی گنسلر خواسته بود تا فضایی ویژه برای گردهماییها در برج جنوبی خود در سئول طراحی نماید. مدیران مالی این شرکت خواستار محیطی انعطافپذیر برای میزبانی جلسات بزرگ آموزشی، جلسات اعضای کل شرکت، سخنرانیها و گروههای کارمندان بودند. از این رو، هدف گروه طراحی ایجاد فضایی ناگذرا، بدون حواسپرتی و بینظیر، یعنی فضایی بدون مرز بود. علاوه بر این، تیم طراحی بر آن بود تا تجربهای بصری نیز در مخاطب به وجود آورد تا جوهر اصلی مینیمالیستی نام تجاری هیوندای و حرکت رو به جلوی آن را نشان دهد. اگرچه برای طراحی این مکان به شرکت گنسلر اختیار تام داده شده بود، نیازهای کارفرما عبارت بودند از طراحی ظریف و قابل تحسین، تکنولوژی پیشرفته، آکوستیک عالی و نورپردازی خلاقانه. در واقع، سالن همایش دفتر مرکزی هیوندای مرز میان هنر و معماری را با ایجاد تغییر در ادراک مصالح نور و فضا در بیننده، از بین میبرد.
Source
• Arthur Gensler (2017). Research & Insight. Design does Matter. [Video file] Retrieved from
https://www.gensler.com/research-insight
• John Bricker (2017). Research & Insight. How Design Process Creates Emotional Connection. [Video file].
Retrieved from https://www.gensler.com/research-insight