گنسلر، ترجمه و تألیف: مینا حنیفی‌واحد
محمد مهدی سعیدی، خانه‌ی شریعت

طـراحـی‌هـای نـویـن: مـیـزهـا، تحریریه‌ی هنر‌معماری

Metafora Marble Coffee Table
جنبش مدرن در حقیقت حرکتی در جامعه‌ا‌ی خلاق است، اما کمبودی که اغلب در آن مشاهده می‌کنیم، کمبود دوام زیبایی در گذر زمان است. بنابراین، سادگی برای اینچنین آثار مدرنیته‌ی بی‌زمان، نقش میانجی را ایفا می‌کند. یک نمونه‌ی بارز در این خصوص Metafora Marble Coffee Table اثر ماسیمو وینلی (Massimo Vignelli) ساخته شده در ایتالیا به سال 1979 می‌باشد. طراحی این میز با ظاهری مینیمال در مقابل زمان ایستادگی می‌کند. این میز، تنها متشکل از صفحه‌ای شیشه‌ای است که بر روی چهار‌تا سنگ مرمر با اشکال سه بعدی قرار گرفته‌اند: یک مکعب، هرم، استوانه و گوی. تمامی این اجزا به طور منسجم این میز بادوام را شکل می‌دهند و این در ‌حالی است که امکان جابجایی پایه‌های سنگی هم برای تغییر شکل وجود دارد. دلیل انتخاب سنگ مرمر سیاه زیر صفحه‌ای شیشه‌ای، برجسته نمودن و تأکید کردن بر خطوط ارگانیک و دستنخورده‌ی سنگ مرمر سیاه و نشان دادن تقابل آن با محصولی صنعتی، یعنی شیشه می‌باشد که این تقابل به نوبه‌ی خود کاملاً رمانتیک است. نکته‌ای که در این طراحی قابل تحسین است، استفاده‌ی طراح از احجام هندسی ساده و محاسبه‌ی مقیاس هر‌کدام از آنها برای دوام کار بوده و موجب شده است این اثر از جنبش‌های مختلف طراحی فراتر رود.

Cubico
آلساندرو دی پریسکو، طراح صنعتی و معمار، میز مکعبی و مینیمالی را طراحی کرده است که به گفته‌ی او در فرایندی کم‌هزینه ساخته شده و این وسیله کاربردهای چندگانه دارد و می‌توان آن را در موقعیت‌های گوناگون بسته به کاربرد مورد نظر قرار داد. از این وسیله، هم می‌توان به عنوان قفسه‌ی مجلات، میز چای و قهوه، چهارپایه و یا حتی وسیله‌ای تزئینی برای اتاق نشیمن استفاده نمود. در واقع، Cubico وسیله‌ای خلاقانه و کاربردی است و به گونه‌ای طراحی شده که موقعیت قرارگیری آن، کاربردش را معین می‌سازد.

Shift Tables
این میز توسط دفتر طراحی Oato که یک شرکت هلندی می‌باشد، طراحی شده است. جنس این میز استیل و به قطر 3 میلی‌متر است که با لیزر به صورت چهارگوش برش خورده و این امکان وجود دارد تا بسته به نیاز و بدون هیچ ابزار خاصی، تنها با دست، بتوان میز را باز یا بسته نمود. این طرح با بازیگوشی خاص خود، هم به لحاظ بصری و هم ساختاری تأثیر‌گذاری ویژه‌ای دارد. این میز در دو اندازه‌ی مختلف هم به عنوان میز عسلی و هم میز چای و قهوه قابل ارائه است و به منظور برجسته‌تر نمودن زوایای مختلف میز و لبه‌هایش، از رنگ سفید مات بر روی آن استفاده شده است.

Wave Table
این میز مواج توسط شرکت BE Design طراحی شده است. جنس این میز از اکریلیک و ابعادش 66×38×45 سانتی‌متر می‌باشد. گرچه این میز به عنوان قفسه‌ی مجلات طراحی شده، اما با توجه به نیاز کاربر، کاربردهای متفاوتی می‌تواند داشته باشد. برای شکل لطیف و نرم میز از سواحل زیبای جزایر فنلاند الهام گرفته شده است. فلسفه‌ی شرکت BE Design این است که کلاسیک فردا را طوری طراحی کنند که فراتر از ذوق امروزی رود و همچنان در آینده‌ای دور یا نزدیک بتواند وجود داشته باشد و این میز فوق‌العاده براق هم نمایانگر چنین دیدگاهی می‌باشد. این شرکت را دو خواهر اداره می‌کنند که یکی طراح و دیگری کار‌آفرین می‌باشد و نوعی هماهنگی و توازن خاصی را همواره در طراحی‌هایشان حفظ می‌کنند، زیرا همان‌طور که نگاهی رو به جلو دارند، به گذشته نیز احترام گذاشته و هر دو را در کارشان به طور متوازن به کار می‌گیرند. تمرکز بر پایداری، زمان، مصالح و محیط به امری نادر میان طراحان بدل شده است، اما این شرکت طراحی با الهام گرفتن از هندسه‌ی اطراف، فرم‌های معماری و با فکر باز قطعاً نظرات را به خود جلب می‌کنند.

Tunnel Collection
توصیف سری تونل‌های طراحی شده توسط شرکت طراحی OS & OOS کمی دشوار است. کانسپت این طراحی اصیل بوده و به لحاظ زیبایی‌شناسی هم مینیمال و زیباست که از فرم‌های ابتدایی هندسی ساخته و نهایتاً تبدیل به یک وسیله‌ی فوق‌العاده و منحصر‌به‌فرد شده است. بنابر گفته‌ی طراحان، این پروژه دقیقاً همان‌ جایی است که سنت و های‌تک به هم می‌رسند. این طراحی ساده و بسیار مستحکم، شعار معروف «کمتر بیشتر است» را یادآور می‌شود. در ساخت این وسیله از هیچ‌گونه گیره یا چسبی استفاده نشده و اجزای آن مسقیماً و بدون واسطه به یکدیگر متصل شده‌اند و همین امر سبب شده که طراحی آن بسیار عملکردی باشد. علاوه بر این، رنگ آلومینیومی این میز این امکان را می‌دهد که در رنگ‌های به کار برده شده در طراحی داخلی، سایه‌ای خاص ایجاد کند.

منتشر شده در : دوشنبه, 7 فوریه, 2022دسته بندی: طراحی صنعتی, مقالاتبرچسب‌ها: