گروه طراحی و معمـاری داخلی B&E
در این شماره از مجلهی هنر معماری به معرفی پروژهی دیگری از گروه طراحی و معماری داخلی B&E خواهیم پرداخت که در شمارهی قبل هم به یکی از دستاوردهای طراحیشان اشاره کردیم؛ این بار موضوع مورد بحث ما به طراحی داخلی خانهای در شهرک غرب اختصاص دارد.
مقدمتاً و منباب یادآوری متذکر میشویم که گروه طراحی و معماری داخلی B&E در ابتدا با همکاری بهادر اسحاقبیگی و الهام دلیری در سال 1385 جهت طراحی سفارت ایسلند در خیابان الهیهی تهران آغاز به کار کرد. این شروع همکاری مشترک و بسیار پرباری بود و بلافاصله پس از آن، طراحی یک واحد بزرگ اداری، واقع در برجهای دوقلوی دوبی نیز از سوی آنان آغاز شد. این شرکت در طی تنها یک سال فعالیت معماری داخلی و با توجه به پشتوانهی 75 سالهی خانوادگی در زمینهی چوب، مبلمان و معماری داخلی، پروژهها و فعالیتهای بسیار بزرگی در سبکهای مختلف انجام داده است. شرکت دارای تیمی بسیــار کارآمد و تخصصی است که همهی افراد آن با عشق و علاقه در جمعی بسیار دوستانه فعالیت میکنند.
پروژهای که امروز به آن خواهیم پرداخت، پروژهای بزرگ بود که طراحی داخلی به سبکهای مختلف اروپایی (علیالخصوص کلاسیک قرن هجدهم) سهم عمدهی آن را تشکیل میداد. در این پروژه مهندس علی اسحاقبیگی، معمار داخلی موفق ایرانی، به عنوان طراح اصلی، کارفرما و مجری با گروه B&E همکاری داشته است. سایت اصلی طراحی، آپارتمانی وسیع است به مساحت 540 متر مربع در بالاترین نقطهی یکی از برجهای تهران در شهرک غرب، با چشماندازی بسیار وسیع و تلسکوپیک که دیدی بسیار عالی به سمت کوههای شمال شهر تهران از یک سو، و نمایی وسیع از کل شهر تهران از چند جهت دیگر دارد. علی اسحاقبیگی طی مدتی کوتاه تمامی نقشهی فضاهای داخلی آپارتمان را به کل تغییر داد و آن را با ایدههای کلاسیک و بدیع خود و با ترکیبی از روحیهی ایرانی در معماری داخلی خانههای مجلل، از نو آراست.
از وجوه ممیزهی این طراحی استفاده از تغییر رنگ در فضاهای مختلف و بخشهای گوناگون منزل بوده است که بنا به روحیه و کارکردشان جلوههای رنگی گوناگونی را در معرض دید میگذارند. تقریباً تمامی دیوارها به طرز زیبایی پَتینهکاری شدهاند، و در چند موضع کانونی فرسکهای مختلفی بر سقف نقاطی از خانه از جمله سرسرای ورودی، اتاق نشیمن و نهارخوری دیده میشود که بهخصوص فرسکِ سقفِ اتاق نشیمن با نقش کوپیدهایش که پیامآور عشق و صلح و دوستیاند از ادای دینِ طراح به سبک باروک قرن هجدهمی خبر میدهد. در حد فاصل اتاق پذیرایی و نهارخوری نیمپلهای سنگی واقع است که دو تندیس اسب برنزی زیبا به سبک کلاسیک چونان دو نگاهبان دروازهی شهرهای باستان از آن حراست میکنند. این دو تندیس در محل انتقال رنگ قرار دارند و سایهنمای آنها در هر دو محیط هم بسیار متفاوت و هم بسیار حسابشده از کار درآمده است.
طراحی و ساخت مبلمان پذیرایی، اتاق نشیمن و تقریباً همهی اقلام و وسائل چوبی به کار رفته در این پروژهی طراحی کاملاً ایرانی است؛ اما جهت لوازم برنزی و دکوراسیون به کار رفته در شومینه از جنس آنتیک فرانسوی استفاده شده است.
بهتر است رشتهی کلام را از این پس به تصاویر بسپاریم که چه بسا بیشتر گویای تلاش و ذهنیت به کار گرفته در این اثر هنری هستند.
نام پروژه: آپارتمان شهرک غرب
طراحان پروژه: علی اسحاقبیگی، بهادر اسحاقبیگی، الهام دلیری
کارفرما: علی اسحاقبیگی
مجری: علی اسحاقبیگی و گروه طراحی و معماری داخلی B&E
مكان: شهرک غرب، تهران، ایران
مساحت: 540 مترمربع
تاریخ شروع پروژه: تیر ماه 1386
تاریخ تكميل پروژه: شهریور ماه 1386
عکاس: ارسیا سروشفر (شیوه – طرح و ایده)
سبک: سبک به کار رفته در این پروژه عمدتاً مختلط و التقاطی است، اما مایههایی از سبک خانهی کانتیِ بریتانیایی (بریتیش)، کلاسیک اروپایی (با مایههایی از باروک، به ویژه در فرسکها)، در ترکیب با سبک خانههای اعیانی ایرانی که خود را بهخصوص در گزینش درست و بجای فرشهای بافت ایرانی و مبلمان نشان میدهد در آن قابل تشخیص است.