پروژه‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­ی خانه‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­سازی اشترن‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­براوئرای صخره‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­های راینبرگ، سالزبورگ، 2006 – 2008
معرفی پروژه‌­­های معماری داخلی امید امینی

گروه طراحی و معمـاری داخلی B&E

در این شماره از مجله‌­­ی هنر معماری به معرفی پروژه‌­­ی دیگری از گروه طراحی و معماری داخلی B&E خواهیم پرداخت که در شماره‌­­ی قبل هم به یکی از دستاوردهای طراحی‌­­شان اشاره کردیم؛ این بار موضوع مورد بحث ما به طراحی داخلی خانه‌­­ای در شهرک غرب اختصاص دارد.
مقدمتاً و من‌­­باب یادآوری متذکر می‌­­شویم که گروه طراحی و معماری داخلی B&E در ابتدا با همکاری بهادر اسحاق‌­­بیگی و الهام دلیری در سال 1385 جهت طراحی سفارت ایسلند در خیابان الهیه‌­­ی تهران آغاز به کار کرد. این شروع همکاری مشترک و بسیار پرباری بود و بلافاصله پس از آن، طراحی یک واحد بزرگ اداری، واقع در برج‌های دوقلوی دوبی نیز از سوی آنان آغاز شد. این شرکت در طی تنها یک سال فعالیت معماری داخلی و با توجه به پشتوانه‌­­ی 75 ساله‌­­ی خانوادگی در زمینه‌­­ی چوب، مبلمان و معماری داخلی، پروژه‌­­ها و فعالیتهای بسیار بزرگی در سبک‌های مختلف انجام داده است. شرکت دارای تیمی بسیــار کارآمد و تخصصی است که همه‌­­ی افراد آن با عشق و علاقه در جمعی بسیار دوستانه فعالیت می‌­­کنند.
پروژه‌­­ای که امروز به آن خواهیم پرداخت، پروژه‌­­ای بزرگ بود که طراحی داخلی به سبک‌های مختلف اروپایی (علی‌­­الخصوص کلاسیک قرن هجدهم) سهم عمده‌­­ی آن را تشکیل می‌­­داد. در این پروژه مهندس علی اسحاق‌­­بیگی، معمار داخلی موفق ایرانی، به عنوان طراح اصلی، کارفرما و مجری با گروه B&E همکاری داشته است. سایت اصلی طراحی، آپارتمانی وسیع است به مساحت 540 متر مربع در بالاترین نقطه‌­­ی یکی از برجهای تهران در شهرک غرب، با چشم‌­­اندازی بسیار وسیع و تلسکوپیک که دیدی بسیار عالی به سمت کوه‌های شمال شهر تهران از یک سو، و نمایی وسیع از کل شهر تهران از چند جهت دیگر دارد. علی اسحاق‌­­بیگی طی مدتی کوتاه تمامی نقشه‌­­ی فضاهای داخلی آپارتمان را به کل تغییر داد و آن را با ایده‌­­های کلاسیک و بدیع خود و با ترکیبی از روحیه‌­­ی ایرانی در معماری داخلی خانه‌­­های مجلل، از نو آراست.
از وجوه ممیزه‌­­ی این طراحی استفاده از تغییر رنگ در فضاهای مختلف و بخش‌های گوناگون منزل بوده است که بنا به روحیه و کارکردشان جلوه‌­­های رنگی گوناگونی را در معرض دید می‌­­گذارند. تقریباً تمامی دیوارها به طرز زیبایی پَتینه‌­­کاری شده‌­­اند، و در چند موضع کانونی فرسک‌های مختلفی بر سقف نقاطی از خانه از جمله سرسرای ورودی، اتاق نشیمن و نهارخوری دیده می‌­­شود که به‌­­خصوص فرسکِ سقفِ اتاق نشیمن با نقش کوپیدهایش که پیام‌­­آور عشق و صلح و دوستی‌­­اند از ادای دینِ طراح به سبک باروک قرن هجدهمی خبر می‌­­دهد. در حد فاصل اتاق پذیرایی و نهارخوری نیم‌­­پله‌­­ای سنگی واقع است که دو تندیس اسب برنزی زیبا به سبک کلاسیک چونان دو نگاهبان دروازه‌­­ی شهرهای باستان از آن حراست می‌­­کنند. این دو تندیس در محل انتقال رنگ قرار دارند و سایه‌­­نمای آنها در هر دو محیط هم بسیار متفاوت و هم بسیار حساب‌­­شده از کار درآمده است.
طراحی و ساخت مبلمان پذیرایی، اتاق نشیمن و تقریباً همه‌­­ی اقلام و وسائل چوبی به کار رفته در این پروژه‌­­ی طراحی کاملاً ایرانی است؛ اما جهت لوازم برنزی و دکوراسیون به کار رفته در شومینه از جنس آنتیک فرانسوی استفاده شده است.
بهتر است رشته‌­­ی کلام را از این پس به تصاویر بسپاریم که چه بسا بیشتر گویای تلاش و ذهنیت به کار گرفته در این اثر هنری هستند.

نام پروژه: آپارتمان شهرک غرب
طراحان پروژه: علی اسحاق‌­بیگی، بهادر اسحاق­‌بیگی، الهام دلیری
کارفرما: علی اسحاق‌­بیگی
مجری: علی اسحاق­‌بیگی و گروه طراحی و معماری داخلی B&E
مكان: شهرک غرب، تهران، ایران
مساحت: 540 مترمربع
تاریخ شروع پروژه: تیر ماه 1386
تاریخ تكميل پروژه: شهریور ماه 1386
عکاس: ارسیا سروش‌­فر (شیوه – طرح و ایده)
سبک: سبک به کار رفته در این پروژه عمدتاً مختلط و التقاطی است، اما مایه‌­هایی از سبک خانه­‌ی کانتیِ بریتانیایی (بریتیش)، کلاسیک اروپایی (با مایه­‌هایی از باروک، به ویژه در فرسک‌ها)، در ترکیب با سبک خانه‌­های اعیانی ایرانی که خود را به­‌خصوص در گزینش درست و بجای فرش‌های بافت ایرانی و مبلمان نشان می­دهد در آن قابل تشخیص است.

منتشر شده در : سه‌شنبه, 18 می, 2021دسته بندی: طراحی داخلی / مسکونیبرچسب‌ها: