Zoncuantla Apartments, Ts Ladan Mostafazadeh
کتابخانه­‌ی دانشگاه فناوری براندِنبرگ کُتبوس، آلمان/ هرتسوگ و دِمورون، 2005

کتـابـخانه‌­ی سانـدرو پِـــنّا پروجا، ایتالیا/ استودیو ایتالو روتا، 2004

Sandro Penna Library, 2004

این کتابخانه در مجاورت میدان اصلی محله­‌ی سان سیستو در شهر پروجا، مرکز منطقه­‌ی اومبریا قرار گرفته که شاخصه­‌ی جغرافیایی آن، وجود تپه‌­ها و جنگل‌­های فراوان است. این ساختمانِ شهریِ چشمگیر در نزدیکی فضاهای باز و سرسبز و خیابان درختکاری‌­شده‌­ای که به مرکز پروجا منتهی می‌­شود، با محیط، پیرامون خود روابط متقابلی برقرار می‌­کند و در عین حال در این بستر همچون اثر شاخص و مستقلی جلوه می­‌کند. ساختمان در سه تراز مختلف طراحی شده است که دو تراز آن تا اندازه‌­ای در شیب زمین پنهان شده‌­اند. مساحت کتابخانه 1250 متر مربع و هزینه‌­ی ساخت آن پنج میلیون یورو برآورد شده است.
دسترسی به سایت چهارگوش پروژه از طریق میدان‌گاه کوچکی در سطح خیابان انجام می‌­گیرد. پنجره­‌های نورانی بزرگ که تصاویری از صفحات کتاب‌­های مختلف بر آنها نقش می‌­بندد، توجه رهگذران را به خود جلب می‌­کنند. فضای پیش­‌بینی‌­شده برای پژوهش­‌های چندرسانه‌­ای و اینترنت و همچنین تئاتری با گنجایش 250 تماشاچی در این بخش زیرین کتابخانه قرار گرفته‌­اند. یک تالار مطالعه‌­ی گرد شیشه‌­ای در طبقه‌­ی اول که هم از محوطه‌­ی انتظار تئاتر قابل دسترسی است و هم از شیب­راه‌ی از چمن‌­های بیرون کتابخانه، پایه­‌ی یک حجمِ صورتی دایره‌­شکل را تشکیل می‌­دهد.

این حجم دایره‌­شکل که به نظر می‌­رسد بر فراز تپه در حال پرواز است، از پوسته‌­ای متشکل از شیشه‌­های رنگی تشکیل شده که در فاصله‌­ی میان قاب خمیده­‌ی فلزی کار گذاشته شده‌­اند. این سازه در بر گیرنده‌­ی راهرویی است که حول فضای شیشه‌­کاری‌­شده و هشت­‌گوش طبقه­‌ی دوم امتداد یافته است. کل این طبقه به فضاهای ویژه‌­ی کودکان اختصاص دارد. یک پرده‌­ی خمیده­‌ی متحرک، فضای تئاترمانند کوچکی را به وجود می‌­آورد. نوری که از صفحات شیشه­‌ای بزرگ و صورتی‌­رنگ به درون راه پیدا می‌­کند، فضای آرامش‌­بخشی می‌سازد که به تمرکزِ ذهن کمک می­‌کند. علاوه بر آن، نور از 9 حفره‌­ی تعبیه‌­شده در سقف و از طریق یک فضای خالی مرکزی نیز به هرسه طبقه می‌­رسد. اثاثه و تجهیزات ویژه مانند میزهای پرانحنا و صندلی و نیمکت‌­های بزرگی از جنس­‌های رنگی و شفاف، حال و هوای شاد و پر انرژی را به وجود می‌­آورد که بیشتر بر هویت غیرمعمول و منحصربه­‌فرد کتابخانه تأکید می‌­کند.

مدارک فنی


منتشر شده در : چهارشنبه, 30 آگوست, 2023دسته بندی: مقالاتبرچسب‌ها: