کتابخانهی دانشگاه هنر تاما، توکیو، ژاپن، 2007
Library of Tama Art University, Tokyo, Japan, 2007

این کتابخانه به وسیلهی تویو ایتو برای دانشگاه هنر تاما در حومهی توکیو ساخته شده است. این دانشگاه که در سال 1935 تأسیس شده، مؤسسهای خصوصی در زمینهی آموزش هنر و طراحی صنعتی است. در حال حاضر حدود 4700 دانشجو در آن مشغول به تحصیل هستند.
با گذشتن از ورودی اصلی و باغ جلویی که دارای درختان کوچک و بزرگی است، باید از شیب ملایمی بالا بروید. پیش از ساخته شدن کتابخانه، کافهتریا تنها محلی در دانشگاه بود که دانشجویان و کارمندان و استادان همگی در استفاده از آن سهیم بودند. از این رو نخستین پرسشی که ذهن معماران را به خود مشغول کرد، آن بود که چگونه مرکزی تخصصی مانند کتابخانه میتواند به گرد هم آوردن و معاشرت بیشتر اعضای دانشگاه کمک کند. ایدهی نخست آنان، یک دالان باز و وسیع در طبقهی همکف بود که برای افرادی که در محوطهی شهرک دانشجویی رفتوآمد میکنند (حتی اگر قصد ورود به کتابخانه را نداشته باشند)، همانند یک مسیر اصلی عبور و مرور عمل کند. معماران به منظور آنکه برای جریان رفتوآمد، امکان ورود آزادانه به محوطهی کتابخانه را فراهم آورند به فکر سازهای افتادند با طاقهایی که به شکل تصادفی در گوشه و کنار قرار گرفتهاند و این تصور را پدید میآورند که زمین شیبدار و باغ جلویی تا داخل بنا نیز امتداد مییابد. این طاقها از صفحات فولادی و روکش بتنی ساخته شدهاند. آنها در پلان در امتداد خطهای خمیدهای کشیده شدهاند که در نقاط متعددی با هم تلاقی پیدا میکنند. معمار به کمک همین تقاطعها توانست پایهی طاقها را نسبتاً باریک نگه دارد و در عین حال، بار سنگین طبقات بالا را روی آنها تحمل کند. دهانهی طاقها بین 8/1 تا 16 متر متغیر است، ولی پهنای آنها در همه جا معادل 200 میلیمتر نگه داشته شده است. پی این طاقها به گونهای طراحی شده است که بتواند در برابر زمینلرزه مقاومت کند. پیها روی صفحات لاستیکی مدوری تکیه کردهاند که میتوانند جنبشهای لرزهای را جذب کنند و در همان حال به ساختمان امکان میدهند با ملایمت به نوسان درآید. تقاطع ردیفهای طاقها این امکان را پدید میآورد که درون همین فضای واحد، محوطههای نسبتاً مجزایی ایجاد کرد. قفسهها و میزهای مطالعه در شکلهای مختلف، جداسازهای شیشهای که عملکردی همانند تابلو اعلانات دارند و غیره، هم به این محوطهها گونهای هویت مستقل میدهند و هم موجب یکپارچگی فضایی آنها میشوند. در طبقهی همکف یک مرکز ویدیویی، کافهتریا و میز شیشهای عظیمی برای نمایش جدیدترین مطبوعات منتشرشده، دانشجویان را دعوت میکنند تا زمان انتظار خود برای اتوبوس را در کتابخانه سپری کنند.
بیننده ضمن گردش در لابهلای طاقهایی با دهانهها و ارتفاعهای مختلف، نوعی گونهگونی فضایی را تجربه میکند که هم شبیه به رواقهای سرشار از نور طبیعی است و هم حال و هوای تونلی بسته و نفوذناپذیر را دارد. کتابخانهی جدید محلی است که در آن هرکس میتواند به شیوهی مورد علاقهی خود با کتاب و فیلم ارتباط برقرار کند.