کتابخانه­‌ی دانشگاه هنر تاما، توکیو، ژاپن، 2007
کتابخانه­‌ی شهرداری دورتموند، آلمان

کتابخانه‌­ی عمومی عربی، اسکاتسدِیل
آریزونا، امریکا، 2008

ریشِرد+باوئر
Richärd+Bauer

کتابخانه­‌ی عربی در حومه‌­ی اسکاتسدِیل قرار گرفته و طبق رسم رایج در شهر، به نام یک نژاد اسب، نامگذاری شده است. موقعیت طبیعی محل، به واسطه­‌ی چشم­‌اندازهای خیره­‌کننده‌­ی قله­‌های 1200 متری کوهستان مک­داول در شمال شرقی آن، منحصربه‌­فرد می‌­نماید.
در درون کتابخانه، عملکردهای سنتی و مدرن آن، به شکلی سنجیده در اطراف یک حیاط مرکزی یا رو به پاسیوهای محوطه‌­سازی­‌شده‌­ی آن، استقرار یافته‌­اند. عناصر سنتی­تر عبارتند از: اتاق مطالعه‌­ی باشکوه با قفسه‌­های کتاب و میزهای بلند، اتاق راحتی برای بچه­‌ها به همراه اتاق بازی مجاور آن و صحنه­‌ی نمایش عروسکی، و مجموعه­‌ی دلبازی از دفاتر کارکنان و اتاق‌های کار. بخش‌های غیرمتعارف‌تر کتابخانه حاکی از انطباق یافتن آن با فرهنگ چندرسانه­‌ای زمانه‌­ی ماست. برای مثال، در سرسرای ورودی، میز پذیرش همیشگی جای خود را به ایستگاه‌هایی برای اسکن کردن مطالب داده است. پس از سرسرا، در نزدیکی رف‌های نشریات، کیوسکی بر پا شده که در آن یک آشپز حرف‌ه­ای، قهوه­‌ی بسیار مطبوعی برای مراجعان درست می­‌کند. در اتاق مطالعه­‌ی اصلی، بسیاری از میزها با کامپیوتر اشغال شده‌­اند و بسیاری از مطالعات به جای صفحه‌­ی کتاب، روی صفحه­‌ی نمایش کامپیوتر انجام می‌­گیرد. همهمه و سروصدای دوست­داشتنی کافه­‌تریا و کامپیوترها کتابدارها را ناگزیر کرد در طرح بنا چند «اتاق ساکت» نیز پیش­بینی کنند، وضعیتی که در کتابخانه‌­های سنتی قابل­‌تصور نیست. مبلمان و نازک­‌کاری‌های داخلی، از جمله اشیای کلاسیک هرمان میلر و کنول متعلق به نیمه­‌ی قرن بیستم، تخته‌­های چوب گردو و فیبر مشبک، و قفسه­‌های سفارشی‌­ساز از جنس اکریلیک و فولاد، آراسته و خوش‌­ظاهر و در عین حال محکم و ماندگار هستند.
نقش کتابخانه در جامعه در حال تحول و دگرگونی است. به گفته‌­ی مدیر کتابخانه، «کتاب‌ها معرف و نشانه­‌ی ما هستند و قلب فعالیت ما باقی خواهند ماند، ولی امروزه کتابخانه­‌ها نوعی مرکز تجمع ومعاشرت نیز به شمار می­‌آیند و شما می‌­توانید فضاها، فعالیت‌ها و خدمات جدیدی را در آنها بیابید. کتابخانه‌­های امروزی، مقدم همه‌­ی مردم را گرامی می­‌دارند.»

مدارک فنی


منتشر شده در : یکشنبه, 2 می, 2021دسته بندی: کتابخانهبرچسب‌ها: