کارگاههای موسیقی JSM
نیویورک، 1991
دفتر معماری حریری – حریری
JSM Music Studios
New York, 1991
HARIRI & HARIRI ARCHITECTURE

کارگاههای موسیقی JSM با 10000 فوت مربع مساحت، دو طبقه از یک ساختمان صنعتی در منهتن را اشغال کردهاند. طراحی باید در حوزهای به مساحت 4500 فوت مربع انجام میشد تا موارد زیر را در خود جای دهد: ورودی جدید و آرم شرکت، محوطهی پذیرش و انتظار، دفاتر اداری، تالار مرکزی بزرگی برای گردهماییها و کنسرتها، تجهیزات آشپزخانه و غذاخوری، دستشوییها، مبلمان، لوازم نورپردازی، و پلکانی برای ارتباط دو طبقه.
این فضا که 12 فوت ارتفاع، 5 فوت پهنا و 112 فوت درازا دارد، حاوی ضربآهنگی در قالب یک رشته عناصر مکعبی متوالی است. این نظام در سمت دیگر فضا، در تقابل با سیستمی پرپیچوخم از صفحات ملودیک قرار میگیرد. ضربآهنگ و ملودی، عناصر مکعبی و صفحات خمیده، در کنار یکدیگر فضایی پویا به وجود میآورند که با پلکانی که به طبقهی بالاتر منتهی میشود، فعالیت و انرژی بیشتری به خود میگیرد. چنین ترکیببندی و آرایشی فضا را به شکل یک ساز موسیقی درمیآورد و حرکت فرد در میان دیوارها را به حرکت صدا در درون ساز مانند میکند.
عنصر شاخص ورودی، آرم شرکت است که به شکل هولوگرام طراحی شده است. در اینجا وظیفهی هولوگرام که به خودی خود یک سند نوری است، ثبت و نگهداری صدا، نور و فضاست.
سیستم مجراهای تأسیساتی و لولههای کابلهای برق به صورت عریان و در معرض دید طراحی شدهاند تا معرف محور و هدف اصلی پروژه باشند. محوطههای نمایش سازها و نیز محوطهی کافه با ایجاد شکافهایی در سیستم دیوار خمیده به وجود آمدهاند و فضاهایی کمکی برای استراحت و گپ زدن فراهم میآورند. تالار و محوطهی کنسرت با ورقهای فولادی تعریف شده است. سه رقم اسباب و لوازم که به صورت سفارشی طراحی شدهاند، یعنی چارپایههای بلند گالیلو، میز آموبوید، و نورپردازی ابر (کلاود)، در سراسر ترانهی این پروژه در فضاهای استراتژیک جای گرفتهاند.
مدیران پروژه: گیسو حریری، مژگان حریری
گروه طراحی: پاول بایرد، مارتا اسکینر، جان بنت، هری زرنیک
کارفرما: JSM
مهندسی سازه: شرکت رابرت سیلمن
پیمانکار: شرکت یوگران
کارهای فلز: شرکت کرن / راکنفیلد
هولوگرام: رودی برکهوت
عکسها: پل وارکول