کافه تریا کُنده ناست نیویورک، امریکا، 1996-2000
بازار سانتا کاترینا، بارسلونا، 2005

پروژه­‌ی تجربه‌­ی موسیقی
سیاتل، واشینگتن، امریکا، 1995-2000

«پروژه‌­­ی تجربه‌­­ی موسیقی»، که در خیابان پنجم، مجاور «برج فضا» در محوطه‌­­ی معروف به «مرکز سیاتل» واقع شده، بنایی است به مساحت 13000 متر مربع که با هدف بزرگداشت خلاقیت و نوآوری موجود در فرهنگ و موسیقی مردمی امریکا ساخته شده است. این پروژه در موزه‌­­ای آموزشی و محیطی نمایشگاهی، به بازدیدکنندگان امکان می‌­­دهد با تاریخچه و سنت‌های موسیقی مردمی امریکا آشنا شوند، در فعالیت‌های آفرینش موسیقی شرکت جویند، از موسیقی ناب لذت ببرند و از رازهای ساخت و اجرای آن آگاهی پیدا کنند. «پروژه‌­­ی تجربه‌­­ی موسیقی»، تأکید ویژه‌­­ای بر سنت‌ها و موسیقی نواحی شمال غربی اقیانوس آرام نشان می‌­­دهد و به طور خاص، روی جیمی هندریکس متمرکز می‌­­شود که از خلاق‌ترین، نوآورترین و تأثیرگذارترین هنرمندان امریکا بود.
خود ساختمان از گروهی عناصر رنگارنگ و پرپیچ‌­­وخم تشکیل شده که با صفحات آلومینیومی رنگی و صفحاتی از فولاد ضدزنگ پوشش یافته‌­­اند. فرم‌­­های گسسته و موّاج بنا تا اندازه‌­­ای از شکل یک گیتار برقیِ درهم‌­­شکسته الهام پذیرفته‌­­اند. مونوریل «مرکز سیاتل»، یادگاری از نمایشگاه جهانی سال 1962 که هنوز هم وظیفه‌­­ی حمل و نقل مسافران از «مرکز سیاتل» به محلات تجاری شهر را بر عهده دارد، از وسط ساختمان می‌­­گذرد و به مسافران مونوریل امکان می‌­­دهد نگاهی به درون مجموعه بیندازند. بنا علاوه بر 3250 متر مربع فضای نمایشگاهی، دارای رستوران، کتابفروشی و فضاهای اداری است. فضاهای خدماتی و انبار در سطوح زیرین جای گرفته‌­­اند.
«پروژه‌­­ی تجربه‌­­ی موسیقی» آمیزه‌­­ای است خیره‌­­کننده از عناصر نمایشی، فناوری، رسانه‌­­های نو، و فعالیت‌های عملی، که جنبه‌­­های روشنگرانه‌­­ی موزه‌­­های سنتی، نقش آموزشی مدارس، تجهیزات مدرن یک کتابخانه‌­­ی تخصصی، و امکانات جذب مخاطب از طریق اجرای موسیقی و فعالیت‌های همگانی را در یک جا گرد آورده است.
بخش‌های نمایشگاهی و عمومی «پروژه‌­­ی تجربه‌­­ی موسیقی»، همچون قطعات یک پازل سه‌­­بعدی شناور طراحی شده‌­­اند که هرقطعه نسبت به شکل و ماهیت کل مجموعه، مستقل و منحصربه‌­­فرد است. شش جزء، «کلیسای آسمانی»، «تقاطع‌­­گاه‌ها»، «آزمایشگاه صدا»، «سفر هنرمند»، «کتابخانه‌­­ی الکتریکی»، و «خانه‌­­ی اِد»، پایه و اساس فضاهای نمایشگاهی و عمومی مجموعه را شکل می‌­­دهند.
«کلیسای آسمانی»، نمودی است از ذهنیت جیمی هندریکس مبنی بر گرد آمدن همه‌­­ی اقوام مختلف و اتحاد آنان به لطف نیرو و سرخوشی ناشی از موسیقی و آفرینش آن. تجسم فیزیکی این ایده بهتر از همه در محوطه‌­­ی گردهمایی عمومی مرکزی به چشم می‌­­خورد. «تقاطع‌­­گاه‌ها» در قالب یک رشته فضاهای نمایشگاهی، گویای برخورد نگرش‌ها و سنت‌های متفاوتی است که موسیقی مردمی امریکا از آنها تشکیل می‌­­شود. «آزمایشگاه صدا» با ارائه‌­­ی فعالیت‌های عملی برای آفرینش موسیقی و به نمایش درآوردن برخی از روابط موجود میان موسیقی، دانش و فناوری، تجربه‌­­ای جذاب را برای بازدیدکنندگان رقم می‌­­زند. «سفر هنرمند» تاریخچه‌­­ای گیرا از زندگی و احوال هنرمندان محبوب موسیقی مردمی ارائه می‌­­دهد و جنبه‌­­ی انسانی هنر آنان و برخی رخدادهای غیرمنتظره و تجربیات سرنوشت‌­­ساز سیر تکاملیشان را بر بازدیدکنندگان آشکار می‌­­سازد. کتابخانه‌­­ی الکتریکی (و نه الکترونیکی!) دربردارنده‌­­ی بایگانی چندرسانه‌­­ای و منابع اطلاعاتی گسترده‌­­ای است که هم در محل و هم از طریق شبکه قابل دسترسی هستند. خانه‌­­ی اِد که نقش یک بخش کمک‌­­آموزشی عمومی را نیز بازی می‌­­کند، به بازدیدکنندگان فرصت می‌­­دهد درباره‌­­ی آنچه در بخش‌های نمایشگاهی دیده‌­­اند، مطالب بیشتری بیاموزند، تجربه‌­­ی شرکت در فعالیت‌های موسیقی را کسب کنند و بهتر به استعدادهای خلاقه و مهارت‌های موسیقایی خود پی ببرند.

مدارک فنی
منتشر شده در : یکشنبه, 2 می, 2021دسته بندی: مجتمع فرهنگیبرچسب‌ها: