پروژه­‌ی تجربه­‌ی موسیقی سیاتل، واشینگتن، امریکا، 1995-2000
بیونیک و فرم‌های هنری در طبیعت

بازار سانتا کاترینا، بارسلونا، 2005
Mercado de Santa Caterina, Barcelona, 2005
معمار: EMBT / ترجمه­‌ی پریا کریمی

یکی از جاذبه‌­­های بازار قدیمی سانتا کاترینا، ساختمانی نئوکلاسیک با سازه و سقف فلزی، شیوه‌­­ای بود که برای گسترش سطح آن در یک طبقه‌­­ی واحد به ارتفاع شش متر به کار گرفته شد و به این شکل، قدری از تراکم بافت شهری محل کاست. بازار جدید که (هماهنگ با ماجراهای این منطق‌­­ تاریخی) با هدف برقراری ارتباط میان ساختمان های قدیم و جدید، برپا شده است، از این وظیفه‌­­ی خود یک گام هم فراتر می‌­­گذارد و این بنا را به یک بوم نقاشی عظیم و رنگارنگ تبدیل می‌­­کند، به منظره‌­­ای که اهالی محل از آن لذت می‌­­برند، یا یک رومیزی که برای غذاهای لذیذ پهن شده باشد.
ساخت این بنا که شش سال پیش شروع شد، اندکی پس از آغاز عملیات گودبرداری متوقف ماند، زیرا بقایای صومعه‌­­ی سانتا کاترینا، که قبلاً در این قطعه زمین قرار گرفته بود، پدیدار شد. سرانجام تمام این بقایا در یک تالار گرد آمدند که به لطف آرایش خود، که مبتنی بر اجزای آزاد و کوچک بود، می‌­­توانست به راحتی همه‌­­ی آنها را در خود جای دهد. نماهای حفظ شده‌­­ی بازار تخریب‌­­شده نیز مورد نگهداری قرار گرفتند. غرفه‌­­های بازار، که به منظور افزایش میزان فضای عمومی، کاهش یافتند، در خیابان فرانسسک کامبو متمرکز شده و به این شکل، تراکم تجاری مناسب تری پیدا کرده‌­­اند؛ اما در جهت دیگر و رو به داخل محله، که خانه‌­­ها روی هم انباشته شده و میدانگاه‌های عمومی، بسیار کم‌­­شمار هستند، بازار با آتریومی بزرگ خودنمایی می‌­­کند (گستردگی سقف بر بالای مرزهای نامشخص نما) که همسایه‌­­ها در زیر آن دور هم جمع می‌­­شوند و ارتباط اجتماعی دارند. از همین قسمت فرد می‌­­تواند به فضای پارکینگ در زیر زمین، که تمام گستره‌­­ی پلان را در دو طبقه اشغال کرده است، دسترسی پیدا کند.
سه قوس فلزی به وسیله دو تیر بتنی که از یک سوی فضا به سوی دیگر کشیده شده‌­­اند، نگه داشته شده و تکیه‌­­گاه سقف 5500 متر مربعی هستند. قوس‌ها سقف موج‌­­دار را قطع می‌­­کنند که به رومیزیِ سرسری پهن‌­­شده‌­­ای شباهت دارد. سقف، شکل خود را از چارچوبی متشکل از تیرهای چوبی و لوله‌­­های فلزی می‌­­گیرد. این عناصر همزمان بر تیرهایی با مقطع سه گوش و ستون‌های بتنی و فلزی تکیه دارند. سقف از بیرون، با 325000 تکه آجر شش ضلعی در 67 رنگ مختلف پوشانده شده است که تصویری از طبیعت بی‌­­جان نباتی را به نمایش می‌­­گذارد. به لطف آسانسوری که در طرح اولیه پیش‌­­بینی شده و ساخت آن هنوز تکمیل نشده است، نه تنها اهالی محل، بلکه هر شخص دیگری که بر حسب اتفاق از کنار بازار عبور کند، می‌­­تواند از تماشای این موزاییک‌های سه‌­­بعدی رنگارنگ لذت ببرد.

مدارک فنی
منتشر شده در : یکشنبه, 2 می, 2021دسته بندی: بازاربرچسب‌ها: