نگین، اثر رضا مفاخر
مجتمع مسکونی فرشادی، اثر رامین مدنی

ویلا مــــوازی، اثر قاسم نوایی

این ویلا به مساحت 295 متر‌مربع در زمینی به مساحت 845 متر‌مربع در روستای نوا، بخش لاریجان، آمل واقع شده است. یکی از ویژگی‌های شاخص این پروژه، شیب زیاد سایت بود که منجر به ایجاد اختلاف ارتفاع در آن شد.
ایده‌ی اصلی طراحی این پروژه از توپوگرافی سایت و خواسته‌ی کارفرما مبنی بر استفاده‌ی دو نسل از یک خانواده (پدر و پسر) شکل گرفت و به دلیل واقع‌شدن سایت در مجاورت رودخانه، ملزم به رعایت حریم آن شدیم. در نهایت، بنا‌بر نیاز کارفرما در استفاده از سطح اشغال و تراکم مجاز، رعایت حریم رودخانه و سطح‌بندی اعمال‌شده در گذشته، عقب‌نشینی پلکانی حجم حاصل شد.
با برش‌خوردن حجم اولیه و جابجایی آنها در جهت عمودی، به دو حجم موازی در دو سطح متفاوت دست یافتیم. بدین ترتیب همانند درونِ خانه که با وجود تفاوت نسلی، دو خانواده در کنار هم اما با هم متمایزند، در نمای بیرونی نیز دو حجم موازی و ناهمگون شکل گرفت.
در طراحی فضاهای داخلی ویلا، سعی شد تا فضای مستقلی برای هر یک طراحی شود و در عین حال امکان دسترسی به هر دو بخش از داخل فضا فراهم گردد. به عبارت دیگر این دو حجم از بیرون مجزا و از درون به هم پیوسته‌‌اند.
ویژگی‌ شاخص دیگر پروژه، چشم‌انداز مطلوب آن به قله‌ی دماوند‌، کوه‌های اطراف و جاده‌ی کوهستانی است. از این‌رو با ایجاد تراس، امکان بهره‌مندی از این چشم‌انداز زیبا فراهم شد و با پیش‌آمدگی تراس‌ها، سایه‌بان مناسبی برای گرمای تابستان و دید بهتری به مناظر اطراف ایجاد شد.
با توجه به شرایط اقلیمی منطقه، ارتفاع 2300 متری از سطح دریا و زمستان‌های برفی و بسیار سرد آن، در پوشش نهایی نما و سقف از ورق‌های گالوانیزه‌ی سیاه استفاده شد تا پوشش یکپارچه‌ای در دیوارها و سقف به وجود آید و با جذب بیشتر تابش، دمای فضای داخل مطلوب‌تر گردد. بدین‌ترتیب دیوار‌های بیرونی از تماس با سرمای شدید محفوظ مانده و اتلاف حرارت نیز به مراتب کمتر خواهد بود.

نام پروژه: ویلا موازی
عملکرد: مسکونی
دفتر طراحی: ژاژ استودیو
معمار: قاسم نوایی
همکاران طراحی: محمد شالیکار، محسن فلاحی، حدیث پورابراهیم، صدف داودی
طراحی و معماری داخلی: قاسم نوایی
مجری: قاسم نوایی
کارفرما: امین نوایی
نوع سازه: اسکلت فلزی
آدرس پروژه: مازندران- آمل- نوا
مساحت زمین: 845 مترمربع
زیربنا: 295 مترمربع
تاریخ شروع و پایان ساخت: 1401-1399
عکاس پروژه: دید استودیو
ایمیل: jajoffiice@gmail.com
اینستاگرام: jajoffiiceghasem.navae

مدارک فنی

منتشر شده در : شنبه, 10 دسامبر, 2022دسته بندی: معماریبرچسب‌ها: