Aseman, Sina Ehsani & Amir Akbarzad
Behasht, Bahador Kashani madani

ویلای یار اثر حسین حسنی و امین حبیبی

اثر راه یافته به مرحله ی داوری چهارمین جایزه ساختمان سال ایران

 این ساختمان خارج از تهران در شهر دماوند، روستای حصار در زمینی به مساحت ۵۳۰ متر مربع واقع شده است. ما برای طراحی این پروژه محدودیت های متفاوتی داشتیم، یکی از این محدودیت‌ها مساحت کم و شکل نامناسب زمین بود به گونه ای که از هیچ هندسه خاصی پیروی نمی کرد. از دیگر محدودیت ها اختلاف ارتفاع بین خیابان بالایی سایت مورد نظر)تنها دسترسی ما به سایت) و انتهای زمین سایت بود، این ارتفاع حدود ۱۶ متر بود. یکی دیگر از این محدودیت‌ها خواست و نیاز‌های گوناگون کارفرما با وجود مساحت کم زمین) ۵۳۰ متر مربع( بود. نمونه ای از این خواسته‌ها شامل موارد زیر بود:

طراحی حیاط بزرگ، ایجاد ۲ پارکینگ مسقف، طراحی اتاق‌های بزرگ و …

با توجه به همه محدودیت‌ها و بعد از بازدید از سایت به این موضوع پی بردیم که تمام زیبایی باید در خود بنا اتفاق افتد چرا که زمین مورد نظر ما در یک گودال قرار داشت که با درخت های اطراف زمین محصور شده بود. بر اساس همین موضوعات شروع به طراحی ویلا کردیم. با توجه به این موضوع که اختلاف ارتفاعی بین خیابان بالا سایت وجود داشت تصمیم گرفتیم که فضای ورودی اصلی، اتاق ها و پارکینگ‌ها را در طبقه همکف و فضای اصلی شامل آشپزخانه، نشیمن و تی وی روم را در طبقه منفی ۱ قرار دهیم. این موضوع باعث می شد که بین فضاهای اصلی و حیاط ارتباط مستقیمی شکل بگیرد و با استفاده از پنجره‌های بزرگ و یکپارچه این ارتباط قوی‌تر می‌شد، به گونه‌ای که ارتباط درون و بیرون همچنان با باز بودن و بسته بودن پنجره‌ها برقرار بود. برای این که بتوانیم حیاط بزرگتری داشته باشیم، تصمیم گرفتیم طبقه منفی ۱ را با حداقل سطح اشغال طراحی نماییم و میزان مساحت مورد نیاز برای اتاق ها را در طبقه همکف با کنسول به وجود آوریم و همین موضوع باعث شد که در طبقه همکف کنسولی ۳۵۰ سانتیمتری را داشته باشیم که علاوه بر تامین مساحت طبقه همکف یک فضای خاص در کنار استخر در طبقه پایین بوجود آوریم.

با توجه به محل قرارگیری پروژه در یک اقلیم سرد و وجود پنجره های بزرگ و ارتفاع زیاد سقف طبقه منفی ۱، تصمیم گرفتیم که از سیستم گرمایش از کف در این طبقه استفاده کنیم. برای تامین انرژی مورد نیاز برای گرمایش این ویلا از سلول‌های خورشیدی در بام این ویلا استفاده کردیم که علاوه بر تامین انرژی برای گرمایش بنا، انرژی لازم برای گرمایش آب استخر را نیز تامین می‌کند و همینطور از سیستم هوشمندسازی برای کنترل روشنایی، سرمایش و گرمایش بنا برای استفاده هرچه بهتر از انرژی در این ویلا استفاده کردیم چرا که می بایست تمام نقاط اعم از استفاده صحیح از انرژی و هزینه‌های ساخت و هزینه‌های جاری کارفرما را نیز کنترل می‌کردیم.

معماری معاصر ایران: ویلا

___________________________________

نام پروژه: ویلای یار

دفتر طراحی: دفتر معماری آد

طراح اصلی: حسین حسنی، امین حبیبی

موقعیت: گیلاوند، ایران

تاریخ اتمام: ۱۳۹۷

مساحت زمین: ۵۳۰ متر مربع

مساحت بنا: ۲۷۵متر مربع

وضعیت: ساخته شده

کارفرما: مجتبی داداش نژاد

همکاران طراحی: شیوا حسنی، مونا قاسمی

مشاور سازه: امیر افراد وطن

مشاور تاسیسات مکانیکی: مرتضی قدرت نژاد

مشاور تاسیسات الکتریکی: نوید جعفری

مشاور فضای سبز: حسن شهریاری

مدیر پروژه: امین حبیبی

همکاران اجرا: امیر حاج محمدی، محمد جواد خسروی

عکس: محمدعلی ستاره

آدرس بنا: تهران، شهرستان دماوند، گیلاوند، محله حصار پایین، خیابان باغ آلو، کوچه باغ بهشت،پلاک ۷

آدرس طراح: تهران، قیطریه، بلوار کاوه، خیابان دولت، خیابان اخاق غربی، خیابان مطلبی نژاد، ساختمان

بنیان کاوه، پاک ۲۱ ، طبقه ۲، واحد ۸، گروه معماری سرو

مدارک فنی

منتشر شده در : شنبه, 1 آگوست, 2020دسته بندی: مسکونی, ویلاییبرچسب‌ها: , ,