Yar villa, Hossein Hasani & Amin Habibi
ZEYNAL BUILDING, Armin Abdollahzadeh

ساختمان مسکونی بِهَشت اثر بهادر کاشانی مدنی

اثر راه یافته به مرحله ی داوری چهارمین جایزه ساختمان سال ایران

واژه «پردیس» به معنای بهشت، در زبان عربی «فردوس» و در زبان های دیگر به «پارادایز» (به معنی محوطه محصور و مدور باغ) نامیده می‌شود. «بهشت» یا «وهشت» به معنای بهترین زندگی است و این بهشت به شکل باغی سبز، خرم و زیبا مجسم می‌شده‌است. در ذهن ایرانی، باغ تمثیل قطعه ای از بهشت است و از جهان بیرون خود دور بوده و آسایش جسم و آرامش روح را به همراه دارد. [1]

درگستره فرهنگ و هنر ایران، باغ آیینه ای است که خیال خلاق و دست های توانای مردم این سرزمین را پیش چشم می آورد؛ نمادی از باغ آرمانی آسمانی و از سویی تکه ای از جهان خاکی که به دست آدمی، مثالی از بهشت را با همه دوردستی اش در زیر پای ما نشانده است. و بدین گونه در باغ ایرانی می توان عصاره دریافتی بی مانند را از بیکرانه زیبایی مشاهده کرد. [2] چهار عنصر اصلی باغ و خانه ایرانی در طراحی این ساختمان در نظر گرفته شده است که در این پروژه کوشش بر آن بوده تا ردپای این عناصر به صورت نمادین چه در نمای پروژه و چه در فضاهای دیگر به تصویر کشیده شود و المان هایی در هر فضا تعبیه شود تا تداعی کننده چهار عنصر باشد.

– آب، که در باغ ایرانی به صورت راه آب، در سرتاسر باغ حرکت می کند و در خانه ایرانی به صورت حوض در وسط حیاط جای می گیرد.

– دیوار محصور که در باغ ایرانی، با کمترین آلایش و در ساده ترین حالت ممکن حضور دارد.

– کوشک یا عمارت اصلی باغ که محلی برای سکون و آرامش است.

– پوشش گیاهی، که از گذشته برای مردم ایران تقدس خاصی داشته است و هر یک از گیاهان در باغ ایرانی به نوعی دارای نماد و نشانه خاص خود میباشد. همچنین از نظر محل قرارگيری، طرح كاشت، زيبايی و سودمندی بسيار قابل ملاحظه هستند و با اهداف متفاوتی از جمله سايه اندازیی، محصول دهی و تزئين در باغ ایرانی به كار می روند.

این پروژه در زمینی به مساحت 335 مترمربع واقع در تهران، خیابان مقدس اردبیلی، خیابان ب، خیابان هشتم، پلاک هفت و با زیربنای کل 2100 مترمربع و زیربنای مفید 1070 مترمربع در قالب 5 طبقه مسکونی تک واحدی و 3 طبقه مشاعات با کاربری لابی و پارکینگ در طبقه همکف، پارکینگ و انباری در طبقه زیرزمین اول و استخر و سالن اجتماعات در طبقه زیرزمین دوم واقع شده است. مساحت هر واحد مسکونی 214 متر مربع می باشد که شامل هال و پذیرایی،آشپزخانه، بالکن، یک سرویس میهمان، یک رختشویخانه، سه اتاق خواب، حمام مشترک و یک سرویس و حمام مستر است. سیستم سازه ای ساختمان اسکلت فلزی پیچ و مهره و سیستم سرمایش و گرمایش مینی چیلر می باشد.

[1] نشریه آبادی شماره 15، مقاله باغ های ایرانی، محمدکریم پیرنیا

[2] کتاب باغ ایرانی بازتابی از بهشت، نوشته مهدی خوانساری، محمدرضا مقتدر و مینوش یاوری

معماری معاصر ایران: مسکونی

_________________________________

نام پروژه: ساختمان مسکونی بِهَشت

معمار اصلی: بهادر کاشانی مدنی

همکاران طراحی: بهاره خمیری، سپیده دادجو، مریم جوادیان، نیکتا ستاره سنج، الما میرزایی قاضی

سازه: بهرنگ کاشانی مدنی

مدیر اجرا: بهراد کاشانی مدنی

دست ساخته های سرامیک: کارگاه سرامیک بهاره (بهاره خمیری)

عکس: آرتم غریبی

سال ساخت: خرداد 96 تا اردیبهشت 99

زیربنای کل: 2100 مترمربع

منتشر شده در : یکشنبه, 2 آگوست, 2020دسته بندی: آپارتمانی, مسکونیبرچسب‌ها: ,