دی سالاماندر - معماران لوز - مترجم: الناز شمالی
شرکت دانش بنیان همیاب 24، اثر علیرضا عباسی، اسماعیل صالحی

نیایشگاه آوا
دفتر معماری اپن
مترجم: الناز شمالی

Chaple of Sound
OPEN Architecture
Ts: Elnaz Shomali                                                                                      

 

نیایشگاه آوا که دارای فرم جالب و خاصی است در جینشانلینگ (Jinshanling) قرار دارد. این سازه در سال 2021 توسط دفتر معماری اپن (Open) طراحی و اجرا شد. این دفتر معماری متشکل از معمارانی فعال است که در حوزه‌های طراحی شهری، طراحی منظر، طراحی ساختمان و طراحی داخلی فعالیت دارند. دغدغه‌ی اصلی این گروه استفاده از قدرت خلاقانه‌ی معماری برای تغییر انسان و شیوه‌ی زندگی او و در عین‌حال برقراری تعادل بین تکنولوژی و طبیعت است. اپن توسط لی هو (Li Hu) و هوانگ ونجینگ (Huang Wenjing) در نیویورک تاسیس شد و شعبه‌ی دوم آن در سال 2008 در پکن افتتاح شد. این دفتر معماری برنده‌ی جوایز متعدد بین‌المللی شده است.

نیایشگاه آوا یک مجموعه‌ی فرهنگی در مساحت 790 مترمربع است. این سازه که ماهرانه طبیعت را به تصویر می‌کشد، یک سالن کنسرت نیمه باز کوچک است. دهانه‌ی مرکزی روی سقف و روزنه‌های اطراف آن به گونه‌ای طراحی شده‌اند که جاذب صوت هستند و صدا را در خالص‌ترین شکل ممکن خود طنین‌انداز می‌کند. این سازه در پایه‌ی دره‌ای قرار دارد که بقایای دیوار چین سلسله مینگ (Ming) در آن واقع شده است. ماهیت لایه‌ لایه‌ی ساختار آن یک طراحی آگاهانه برای کاهش پیچیدگی ساخت‌وساز در مکانی تقریبا غیرقابل دسترس بدون ماشین‌آلات پیچیده بود.

این مجموعه دارای دو فضای اجرا متشکل از یک آمفی‌تئاتر نیمه‌باز و صحنه‌ی اجرا در فضای باز و همچنین شامل فضاهای پشتیبانی و یک سطح صاف روی پشت‌بام است که بازدیدکنندگان با ایستادن روی آن می‌توانند از مشاهده‌ی دره و دیوار چین لذت ببرند. وقتی نور خورشید می‌تابد فضای داخلی آکنده از نور و صدا می‌شود. وقتی باران می‌بارد، قطرات آن می‌تواند از طریق دهانه‌ی مرکزی بالای سازه وارد سالن شود که بسیار چشم‌نواز است. برای کسانی که در جستجوی آرامش در صداهای موسیقی و طبیعت هستند این مکانی مقدس است.

منتشر شده در : یکشنبه, 31 دسامبر, 2023دسته بندی: مقالات