نورپردازی بینقص (بخش سوّم)
راه حلهای الهامبخش برای هر اتاق
نوشتهی سالی سْتوری / عکسها از لوک ؤایت / ترجمهی اشکان جیهوری
Perfect Lighting (Part III)
Inspiring Solutions for Every Room
Sally Storey

کُنتراست ایجاد کنیـد
نکتهی اساسی در یک نورپردازی موفّق و خلّاق، فهم چگونگی کنترل ماهرانهی آنچه نور داده میشود و آنچه در سایه میماند است، چه این زمانی است که به پویاترین افهها دست مییابید.
نور سایه و ضد نور
انعکاس نور از یک شیء و دریافت تأثیر بصری آن شیء، عمل «دیدن» را برای ما امکانپذیر میسازد. کمیّت و کیفیّت انعکاس نور وابسته به سطحی است که بر آن نور تابیده است ــ برای مثال، یک سطح تاریک و مات بسیار کمتر از یک سطح سفید و روشن نور را باز میتابانَد. بنابراین فهم ما از یک شیء را نحوهی انعکاس نور از آن شیء تعیین میکند.
یک شیء سهبُعدی، بسته به زاویهای که نور بر آن میتابد، در هر یک از وجوه خود حجم متفاوتی از برخورد نور را تجربه خواهد کرد ــ یک وجه ممکن است بهشدّت روشن شده و در همان حال نورِ وجه دیگر بسیار کمتر باشد طوری که میتوان آنرا در سایه توصیف کرد. همین ترکیب نور و سایه است که استنباط ما از اشیاء سهبُعدی را ممکن میسازد ــ بخشی از یک جسم که در سایه قرار گرفته درست به اندازهی بخش روشن آن اهمیّت دارد و باعث میشود تصویر کلِّ جسم برای ما معنی پیدا کند.
هر منظرهای که بهوسیلهی ترکیبی از نور و سایه حاصل آید بسیار جالب توجّهتر از منظرهای است که یکدست و کامل روشن شده. این نکته دربارهی نور روز نیز صدق میکند ــ به سایههای هیجانانگیزی که از برخورد تابش آفتاب به یک ساختمان حاصل میشود در قیاس با ساختمان مشابهی که در زیر آسمانی ابری دیده میشود، بیاندیشید. به عکسهایی که در تعطیلات گرفته شده نگاهی بیاندازید و ببینید که چگونه منظرهای که در روزی ابری تخت و مات به نظر میرسد، زمانی که خورشید بدرخشد، حیات و جذّابیّت تازهای به خود میگیرد.
چند نکتـهی کلیدی
اگر یک شیء سایهی نامتعارفی ایجاد میکند، نورپردازی آن از پشت و به قصد تولید ضدِّ نور، بر آن شیء تأکید گذارده و نسبت به نورپردازی از جلو از تأثیر بیشتری برخوردار است. اغلب تنها نصب نور بالاتابی توکار یا اتّصالی در پشت یک شیء برای افزودن سِحر و جادو به فضا کافی است. شاید نورپردازی یک مجسّمه تنها از یک وجه مؤثّرتر باشد، چراکه اگر بخشی از مجسّمه در سایه باقی بماند، پیام خود را بهتر انتقال میدهد. اگر مجسّمه را از هر دو وجه نور دهیم، دیگر سایهای در کار نبوده و از هیجان افهی مورد نظر کاسته خواهد شد. شگردی که میتوانید به کار برید، انتخاب وجهی از مجسّمه است که با نور دادن آن بهترین افه حاصل شود. شیئی که از بالا نورپردازی میشود سایههای جذّابی را بر سطح زیرین خود میسازد. اگر شیء مورد نظر را تنها با یک منبعْ نورپردازی کنیم، سایههایی شفّاف و مشخّص ایجاد میشود و اگر شیء را با دو منبع نور و یا بهشکل متقاطع نورپردازی کنیم، سایههایی با لبههای نرمتر پدید میآید.
برای ایجاد یک اُلگوی نورپردازی مهیّج و پویا درک و فهم چگونگی دستیابی به تعادلی موفّق بین آنچه روشن میشود و آنچه بینور باقی میماند، اصلی بنیادین به حساب میآید. از سایه نهراسید، امّا در عوض نوری مُفرّح و کنترل شده را در اختیار داشته باشید و برای خلق افههایی متفاوت از ضدِّ نور و سایه، با نحوهی نورپردازی یک شیء بازی کنید. شیئی تاریک و تیره، مانند یک مجسّمهی برنزی، را میتوان به شکل قابل توجّهی از پُشت نورپردازی نمود تا خطوط اصلی پیرامونی آن در حالت ضدِّ نور آشکار شود و در حالی که تاباندن مقداری نور از جلو باعث میشود روآمده و فُرم و جزئیّات آن مورد تأکید بیشتر قرار گیرند. به همین ترتیب، نورپردازی یک سطح کندهکاری شده از پشت، اُلگوی به کار رفته را به شکلی کاملاً متفاوت از نورپردازی از جلو، به نمایش درآورده و جزئیّات کندهکاری را آشکار و عیان میسازد. تاباندن نور به دورن چنین سطوحی، اُلگوی کار شده را بر سطح مجاور آن به نمایش در خواهد آورد؛ اگر زاویهی تابش نور متمایل باشد، اُلگوی مورد نظر واپیچیده و انتزاعی خواهد بود.
حال و هوای فضاها را تعیین کنید
برآورد افههایی که بهوسیلهی نور قابل حصول هستند، امکان ایجاد تأثیر بصری درون یک اتاق را به ما داده و همانگونه که سطح نور طبیعی تغییر میکند در سراسر طول روز قابل تغییر و اصلاحاند. یک اُلگوی نورپردازی منعطف که در آن سطح نور و تمرکز را بتوان سازگار و هماهنگ کرد، کلید حلِّ مسأله خواهد بود.
تغییر آمبیـانس یک اتاق بهوسیلهی نورپردازی
به منظور تعیین حال و هوای یک اتاق و خَلق تأثیرات بصری درون یک فضا که بتوان از روز تا عصر به تناسب در آن تغییر ایجاد کرد، داشتن دریافت درستی از افههایی که نور میتواند ایجاد کند الزامی است. در یک اُلگوی نورپردازی خوشطرح، افههای مختلف نورپردازی در لایههای مختلف با یکدیگر ترکیب میشوند که در نتیجه میتوان اتاق را بسته به سطح و کیفیّت نور مورد نیاز در هر ساعت از روز به روشهای گوناگون و جهت ایجاد حال و هوایی گوناگون نورپردازی کرد. یک نکتهی کلیدی در اینجا عدم استفاده از همهی افههای نوری به طور همزمان و قوّت و عُمق یکسان است. هر افهی نوری بایستی قابلیّت کنترل مجزّا داشته باشد تا بتوان مجموعهی آنها را در سطوح متفاوت ترکیب کرد و برای تغییر آمبیانس اتاق به طور جداگانه مورد تأکید قرار داد.
در طیِّ روز اغلب نور طبیعی کافی به نظر میرسد، امّا در روزهای ابری و نیمهابری وارد کردن نورپردازی مصنوعی میتواند به اتاق سرخوشی و نشاط ببخشد و از افسردگی درآورَد. معمولاً در دستیابی به این مقصود پرداختن به نورپردازی عمومی بر استفاده از افههای نوری ارجحیّت دارد، چراکه میتوان در ساعات دیرترِ روز برای ایجاد زمینهی حال و هوای مورد نظر آنرا ثابت نگه داشت. برای مثال، در یک آشپزخانه نورپردازی عمومی میتواند نورهای پایینتاب توکار در جلوی قفسهها، نورپردازی بالاتاب که گسترهای از نور را بر سقف ایجاد میکند و یا نوری تأکیدی بر میز آشپزخانه باشد. در این مرحله، در نصب و ارائهی نورپردازی نمایشی و افهای یا در ارتفاع پایین در زیر قفسههای آشپزخانه الزامی وجود ندارد چون چنین نورهایی در طول روز به حدِّاکثر اثرگذاری خود نمیرسند و نتیجهای ندارند جز اتلاف انرژی.
با کاهش نور روز نیاز به نورپردازی بیشتر احساس میشود. هنگام غروب و زمانی که هنوز در خارج بخشی از نور روز موجود است، در واقع نیاز به افزایش سطح نور داخل، احساس میشود چراکه اکثر ما دوست داریم تا جای ممکن احساس روشنی روز در فضا باقی بماند. این موضوع زمانی که محیط خارج تاریک شود کاملاً متفاوت خواهد بود و گرمای یک جوِّ باب میل و لطیف، خیلی مطبوعتر است و میل داریم بتوانیم با نور کمتر سر کنیم. در نتیجه شدّت نورهای عمومی را میتوان کاهش داد و نورپردازی افهای ــ مانند نورپردازی در ارتفاع پایین و زیر کابینت یا پیشخوان آزاد وسط یک آشپزخانه، نور موردی زیرکابینتی موضعی و هرگونه نورپردازی نمایشی ــ قابلیّت ارائه مییابد. حال و هوای یک اتاق با ایجاد تغییر در تأکیدات تغییر خواهد کرد؛ یعنی به عنوان مثال تلطیف نور بهوسیلهی تغییر شدّت جریان که رنگ نور را گرمتر ساخته و نقاط برجستهای را در مناطقی متفاوت مشخّص میکند، اتاق را کاملاً متفاوت از آنچه در نور روز است مینمایاند. نورپردازی قفسهها، نورپردازی از پشت یک طاقچه و یا نورپردازی یک جزء معماری از بالا را نیز میتوان مثال زد.
نور قدرت تغییر توجّه را در اختیارمان قرار میدهد ــ نور روز همواره به عنوان منبع نوری غالب به شمار آمده و همه چیز را در مسیر خود روشن میکند، امّا در شب میتوانیم بر مناطقی که در طول روز در سایه میمانند، تأکید گذاریم.
یکی از روشهای اصلی تغییر حال و هوا استفاده از دیمِر به هدف رسیدن به احساسی گرمتر و لطیفتر است، چراکه درجهی حرارت نور کاهش مییابد. این روش با منابع نوری متداول (تنگستن رشته سوز) بهراحتی قابل انجام است ــ مانند لامپهای استاندارد درون یک چراغ رومیزی و یا بهوسیلهی چراغهای هالوژن کمولتاژ ــ امّا بهوسیلهی منابع نوری دیگر مشکل است، چراکه روش ساخت آنها اجازهی تغییر درجهی حرارت رنگ نور را هنگام تغییر شدّت جریان نمیدهد؛ تنها از میزان نور خروجی کاسته میشود. فلوروسنت و اِل. ای. دی. هردو در همین رسته قرار میگیرند ــ شدّت جریان آنها قابل تغییر است، از روشنایی آنها کاسته میشود ولی رنگ نور آنها تغییر نمییابد که باعث میشود نور تخت و حتّا خاکستری (کدر) شود. به منظور گنجاندن یک منبع نور فلوروسنت کممصرف (که اساساً برای نورپردازی عمومی به کار میرود) در یک اُلگوی نورپردازی، راه حل میتواند استفاده از دو منبع نور باشد ــ یکی سردتر برای استفاده در روز و دیگری گرمتر (شاید حتّا فیلتر شده) که میتواند در شب قابل تغییر باشد. اگر منبع نور مخفی باشد، این امر امکانپذیر است، مانند نور بالاتاب بر یک حوضچه و یا بر بالای چوبکاریها، جایی که دو منابع نور قابلیّت ترکیب دارند و یا در یک چراغ معلّق سفارشی که در آن دو نور از آغاز در هم ادغام شدهاند.
افزودن هیـجان
کُنتراست بین نور و سایه است که باعث ایجاد هیجان میشود. کُنتراست ممکن است حاصل اُلگویی پیچیده و دقیق باشد که سرسرا یا راهرویی طویل را تحت نفوذ خود درآورده است، یا آذینبندی یک دیوار بهطور کامل و یا وسیلهای ساده مثل یک منبع نور نقطهای که بر یک شیء منفرد متمرکز شده است.
نورپردازی تئـاتری و افـههای هیجانانگیــز زمانی میتوان به خلق افههای هیجانانگیز امیدوار بود که کُنتراستی قابل ملاحظه بین روشنایی و تاریکی موجود باشد. آنچه به لحاظ بصری مورد توجّه است، کُنش متقابل این دو است که نتیجتاً به فضا هیجان میبخشد. خلق هیجان به کنترل نورپردازی متّکی است و به توانایی تنظیم اختصاصی سطوح نور به قصد حصول بیشترین کُنتراست که افههایی تئاترگونه در اختیارمان قرار میدهند. تکنیک سادهای چون کاهش شدّت تمامی منابع نور، شاید جز تنها یک نور پایینتاب متمرکز بر یک گلدان، میتواند برای حصول نتیجهی مورد نظر کافی به نظر رسد. به عنوان مثال، سرسرایی که با ردیفی از نورهای پایینتاب با لامپهای پرتوباز نور داده شده و زمانی که در همین نورهای پایینتاب لامپهای پرتوباریک به کار رفته، با تولید حوضچههای نور یا سنگچینی از نور در میان مناطق سایه، نمودی کاملاً متفاوت خواهند داشت. زمانی که در صدد انتخاب مناسبترین نور عمومی به عنوان پسزمینهی افههای هیجانانگیز مورد نظر هستید، در نظر داشته باشید که غالباً نور منعکس شده یا پخشیده، نورپردازی پیشزمینهای لطیفتری را نسبت به منابع پایینتاب مستقیم حاصل میآورد. نورِ انعکاسی زمانی به دست میآید که نور از دیوار به شکل افهای دیوارشوی منعکس شود و یا از سقف به شکل افهای بالاتاب.
چند نکتـهی کلیدی کُنتراست هیجان میآفریند، پس سعی کنید با سختگیری و بهصورت گزینشی عمل کنید ــ نورپردازی یک شیء در یک فضا و رها کردن مابقی در سایه میتواند از نورپردازی و برجسته کردن همهی اشیاء مهم هیجانانگیزتر باشد. هنگامی ارزیابی چگونگی نورپردازی یک فضا به فکر راهی باشید که حسّی تئاترگونه خلق کنید ــ برای مثال، ایجاد خیابانی از نورهای بالاتاب در سالن که در انتها به یک نور پایینتاب تَک و متمرکز بر یک عارضه میرسد، به علّت کُنتراست بین افهها، نتایج شگفتی به بار خواهد آورد. افههای بصری خیرهکننده از بازی سایه روشن حاصل میشوند، و نورپردازی از میان چفتهها، کرکره و پردهی باز سایههای هیجانانگیزتری به دست خواهد داد.
اطمینان حاصل کنید که نورپردازی عمومی و نورپردازی اختصاصی هر مشخّصهی معماری بهطور جداگانه تحت کنترل شما هستند، چون بعضی وقتها ــ بهخصوص در طول روز ــ ممکن است بخواهید تنها از نورپردازی عمومی استفاده کنید. شبهنگام، نورپردازی پیشزمینه به قدری کاهش مییابد که نورپردازی موردی نقش کلیدی را بر عهده خواهد گرفت. هیجانی که نورپردازی خارجی میتواند ایجاد کند را از یاد نبرید. در شب، با پایین نگاه داشتن سطح نور داخلی که چشم را به سوی نورهای موردی روشنتر در خارج، چه یک باغ باشد یا تراس روی پشتبام، نواحی پُرنور را خارج از پنجرهها ایجاد کنید. اگر شدّت نورپردازی داخلی بیش از حد باشد، در شیشهها انعکاس ایجاد کرده و شما را از دیدن و لذّت بردن از افههای بیرونی محروم خواهد کرد. وجود یک عارضهی روشن مستقیماً پشت شیشهها و به منظور جلب توجّه، اهمیّت زیادی دارد.