Canon products store, the work of Avgon design office based on the design
پُل کُستیتوتسیونه: پروژه‌ی سانتیاگو کالاتراوا در ونیز متن از پوریا ناظمی

میزِ «گـــــاو»
صدرا بوشهری (گروه طرّاحان یوب)

«گاو» نام میزی است که در سال 1389 به سفارش مدیر جوان یکی از شرکت‌های معــماری داخلی، طرّاحی گردید، نام «گاو» به‌­دلیل فُرم‌های اُرگانیک الـهام گرفته از طبیعت و ترکیب رنگ پیشنهادی طرّاح انتخاب شد و به مرور زمان جا افتاد. ظاهرِ این میز ممکن است فُرمالیستی به نظر بیاید و این در حالی است که دو کانسپت اصلی طـرّاحی‌های قبلی طرّاح «گاو»، توجّه بی­‌پایان به عملکرد از یک‌سو و تلاش در جهت خلوص و سادگی از سوی دیگر می­‌باشد. امّا، کاملاً مشخّص است که هیچکدام از عناصر و قطعات و جزئیّات این میز، صرفاً تزیینی نیست و عملکرد و وظیفه­‌ی روشنی را بر عهده دارد، فُرم میز حاصل ترکیب میز کار با الحاق کنفرانس و الحاق فایل است که با جهت­‌گیری خاصّی در نظر گرفته شده تا فضای کافی برای عبور و مرور ایجاد شود و استفـاده از الحاق‌ها آسان باشد.
میز «گاوْ» مخصوص مدیرانی است که خود کارشناس هم هستند و لازم است گاهی دوش به دوش هــمکاران خود دست به قلم شده، طرّاحی کنند یا گزارشی را با هم بررسی کنند، برای این چنـین افــرادی داشتن یک الحاق در کنار میز الزامی و بسیار مفید است. امّا، این الحاق باید به­‌گونه‌­ای باشد که در دسـترس بوده و با وجود اینکه الحاق است، اســتفاده از آن دلپـذیر باشد که در «گاو» چنین است ــ الحاق با یک زاویه­‌ی مناسب، هم از میز اصلی جداست و هم با آن به‌­راحتی کار می‌­کند.
طرّاح این میز را به­‌هیچ‌­عنوان برای مدیران ارشد پیشنهاد نمی‌­کند؛ «گاو» میزی بسیار با انرژی است و سنگینی و ابّهت لازم برای استفاده مدیران رده بالا را ندارد ولی در عوض، پویایی و شادابی میز مخصوص جوان­ترهاست و می‌تواند حال و هوای خوبی به فضای کارِ این قشر بدهد.
«گاو» یک میز دورنگ است؛ یکی از ترکیب رنگ‌های پیشـنهادی طرّاح در تصاویر آمده و ترکیب رنگ پیشنهادی دیگر برای این میزِ سفید و سـیاهِ طرح­دار است. سطح جلوی میز که ‘body’ نام­گذاری شده می­تواند با چرم یا پوست گاو پوشـانده شد و البتّــه پوستی که طرح زیاد نداشته باشد و صرفاً از نزدیک پوست بودنش دیده شود، چرا که به عقیده­‌ی طرّاح، محصول باید از هر فاصله­‌ی جزئیّات جدیدی برای رو کردن داشته باشد، فرمِ کلّی از دور دیده شود، ظرافت‌های اجرا در مرحله­ی بعد خودنمایی کند و بافت مصالح با لمس‌­کردن درک شود. تأکید بر استفاده از پوست گاوِ ساده با این پیش فرض است که سادگی طرح پوست و سایه­‌ی میز بر این قطعه سبب شود تا حدّالمقدور این بافت دیرتر رو شود و آن زمانی است که مهمان کنار میز بر مبل می­‌نشیند و ناگهان متوجّه آن می‌­شود.
«گـاو» محصولی از خانواده‌­ی مبلمان صفحه‌­ای است و به­‌هیچ­‌عنوان از قواعد این بازی عدول نکرده است، پیچیدگیِ زیادی ندارد و با وجود ظاهر فرمالیستی­‌اش هویّتی عملکردی دارد و در عین حال دارای خلوصی است که همواره مورد نظر طرّاح مینیمالیستیِ آن بوده است.
«گاو» به‌­دلیل کم بودن تعداد قطعات و طرّاحی علمی و سـازه مسـتحکم، به­راحتی قابلیّـت تولید انبوه را دارد، امّا به‌دلیل اینکه تقریباً کلیّه‌­ی قطـعات تشکیل­‌دهنده‌­ی پایه و بدنه­‌های آن منحـنی است، جهت دستیابی به محصولی با کیفیّت مناسب، تولید آن صـرفاً با کمک دسـتگاه‌های CNC قابل انجام اســـت. دیگر نکته اینکه علاوه بر صفحات منحنی، تمامی اتّــصالات با زاویه‌­ای غیر از 90 درجه طرّاحی شده و اجرای صحیح این اتّصالات نیز نیازمند ابزار دقیق تولید می­‌باشد.
نکـته­‌ی جالب توجّه این است که تا به حال استفاده­‌کنندگان میز «گاو» همگی از داشـتن این میز راضی هسـتند و بر آسانی و روانیِ کار کردن پشت گاو تأکــید دارند، ولی این دلیلی کافی برای ردِّ سلایق مختلف نیست و ممکن است رضایت همه­‌ی افراد را جلب نکند؛ امّا آنچه مسلّم است قرارگیری این میز در محیط‌های طرّاحی شده، می‌­تواند جلوه‌ی مناسبی به فضای کار دهد، به عنوانِ مثال، در تصاویر ارائه­‌شده، «گاو» با کمد ترنس‌پرنت، که محصول دیگری از همین طرّاح است، در فضا چیده شده و هماهنگی و آراستگی دلپذیری پیدا کرده است. در ضمن، میز قهوه­‌ی «گاو» هم طرّاحی‌­شده، ولی «گاو» میز کنفرانس ندارد.

گروه طرّاحان یوب
آدرس: خیابان دکتر بهشتی، نرسیده به چهارراه تختی، پلاک 191، طبقه­‌ی 4، واحد 9
تلفن: 88755656 ، 88755690 ، 88525637
فکس: 88525636
پست الکترونیک: sadraboushehri@gmail.com

منتشر شده در : چهارشنبه, 23 دسامبر, 2020دسته بندی: مبلمانبرچسب‌ها: , ,