«اهرام هماهنگی معنوی»
برج‌های گریان: مرکز جدید تجارت جهانی طرح پیشنهادی

موزه‌‌­­‌­­ی مرکز فرهنگی – هنری کره در آمریکا
لس آنجلس (2003) دفتر معماری حریری – حریری

موزه‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­ی مرکز فرهنگی – هنری کره در آمریکا برای نمایش و ارائه‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­ی «هویت» فرهنگ کره‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­ای‌های مقیم آمریکا تلاش می‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­کند و در حکم منزلی است برای هنر کره در ایالات متحد. این موزه در شهرک کره‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­ای‌های لس‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­آنجلس واقع شده است و بودجه‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­ی آن به سی میلیون دلاری می‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­رسد.
معماران با الهام گرفتن از سازه‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­های سنتی کره‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­ای، مانند دروازه‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­ها و باغ‌ها و زنگ و ناقوس‌ها، و سازه‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­های قاب‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­بند و محافظ آنها، این پروژه را طراحی کردند. هدف آن بود که مرکز فرهنگی دلنشینی به وجود آید تا جدا از مسائل نژاد و قومیت، مایه‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­ی استراحت و فراغت بیننده از دنیای شلوغ پیرامونش شود… مکانی برای بیداری… مکانی برای طلوع.
پروژه شامل ساختمان موزه، باغ و حیاط، کتابخانه‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­ی بزرگ و تالار گردهمایی می‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­شود. بخش‌های مختلف مرکز در قالب حجم‌های واضح و مشخصی طراحی شده‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­اند که در اطراف باغ به یکدیگر پیوند خورده‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­اند. قلب پروژه، تالار گردهمایی است: این حجم سهمی‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­ شکل از قاعده‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­ای با خطوط مستقیم برمی‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­خیزد و موجب «موازنه‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­ی متقابل» حفره و خلاء باغ می‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­شود. «گوشه»ی مجتمع با دیوار منحنی پر عظمتی مشخص شده که سنگ پایه‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­ی پروژه به شمار می‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­آید و نام بانیان مرکز بر آن نقش خواهد شد. و بالاخره گالری مجسمه‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­سازی معاصر، سازه‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­ی پل‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­مانندی است که همانند یک فانوس دریایی بر فراز باغ برافراشته شده و خوش‌امدگوی کسانی است که وارد مرکز می‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­شوند.

منتشر شده در : دوشنبه, 17 می, 2021دسته بندی: مرکز فرهنگیبرچسب‌ها: