نو و کهنه در آسمان
موزه‌‌­­‌­­ی مرکز فرهنگی – هنری کره در آمریکا لس آنجلس (2003)

«اهرام هماهنگی معنوی»
طرح جامع دهکده‌­ی قبطیان سنت مارک کانادا، تورنتو، 2003

دفتر معماری حریری – حریری

طرح پیشنهادی برای این مرکز قرن بیست و یکمی قبطیان، با در نظر گرفتن ایدئولوژی رهبانیت و معماری رهبانی که در شکل‌­­گیری کلیسای قبطی نقش مؤثری داشت، از یک فضای مرکزی بزرگ تشکیل خواهد شد که به وسیله‌­­ی یک مجموعه ساختمان Lشکل دربرگرفته می‌­­شود و میدانگاه مرکزی بزرگی را تشکیل می‌­­دهد که گل‌های سر سبد پروژه (کلیسای کوچک و کلیسای جامع) را با جلوه‌­­ای خاص به نمایش می‌­­گذارد. این فضاهای مقدس همانند پیکره‌­­هایی سیمانی طراحی شده‌­­اند و در معرض دید همگان قرار دارند.
طراحی این طرح جامع با عناصر معنوی پروژه، یعنی کلیسای کوچک و کلیسای جامع، آغاز می‌­­شود. هر دو ساختمان با توجه به سنت کلیساهای ارتدوکس قبطی سمت و سوی شرقی – غربی خواهند داشت. نقشه، مربع‌­­ شکل و شامل یک گنبد بزرگ به شکل هرم است که نورگیر سقفی زاویه‌­­دار بزرگی دارد و به مرکز، نور و هویت می‌­­بخشد و بر ریشه‌­­های فرهنگ مصری – قبطی آن تأکید می‌­­ورزد.
ورود به کلیسای جامع از طریق رمپی واقع در یک ورودی به شکل دو دست که صلیبی را نگه داشته‌­­اند، انجام می‌­­شود. حس و حال قرن بیست و یکم در این پروژه در وضوح و شفافیت طراحی بازتاب یافته است که گشادگی خاطر و آزادی را در کل مرکز و محیط پیرامون مهیا می‌­­سازد.

گروه طراحی:
گیسو حریری (مدیر و رهبر گروه)، مژگان حریری (مدیر طراحی)، تیه‌‌­­‌­­ری پفیستر (همکار)، مارکوس رندلر (همکار)، جان برِم (دستیار)، هربرت فویرشتاین (معمار)
مهندسی سازه: شرکت رابرت سیلمن

تصاویر: دفتر معماری حریری – حریری

منتشر شده در : دوشنبه, 17 می, 2021دسته بندی: کلیسابرچسب‌ها: