مرکز نمایشگاهی-درمانی اُتوبوک برلین، آلمان/ شرکت معماری گنِدینگِر، 2009
Otto Bock, 2009

از تابستان 2009 تاکنون، هزاران بازدیدکننده جذب مرکز نمایشگاهی-درمانی اُتوبوک شدهاند. این ساختمانِ تماشایی، با مساحت تقریبی 2290 متر مربع، توسط شرکت آلمانی گنِدینگر و برای این مرکز شناختهشده در سطح جهانی، که در زمینهی تکنولوژی ارتوپدی و پزشکی در برلین فعالیت دارد، طراحی و اجرا شده است. این ساختمان مجهّز به آخرین تکنولوژی و تجهیزات رسانهای و همانند نمایشگاهیست که آخرین روشها، محصولات و پیشرفتها در زمینهی ارتوپدی و مراقبتهای پزشکی را به نمایش میگذارد.
از زمان بازگشایی گنِدینگر، هزاران نفر از تجهیزات توانبخشی و حرکتی این بیمارستان، بازدید کردهاند و این درحالیست که انتظار میرود این مرکز پذیرای بیشاز 200000 مراجعهکننده و مهمان در طول سال باشد. فرم سازه، نمادی گویا از کاربری آن، به عنوان یک سازهی بیمارستانی میباشد. طراحان، این مرکز نمایشگاهیِ منسجم را (که در شهر برلین و در مجاورت ورودی پوستداما پِلاتس و نورنبرگ قرار گرفته) درون یک سازهی الماسشکلِ زیبا جای دادهاند.
مجاورت با ساختمانهای جی.اِم.پی و نیز ساختمانهایی که معماران معروفی همچون ریچارد راجِرز، هِلمِت جان، رنتسو پیانو و هانس کُلهُوف طراحی آنها را بر عهده داشتهاند، باعث گردیده این سازهی مکعبیشکلِ پویا با فرم ارگانیک خود، فردیّتی معتبر برای خود کسب کند. در حقیقت، طراحی این سازهی منحصربهفرد، گامی شجاعانه در تقابل با معماری جدّی و سختگیرانهی برلینیست که طرفدار فرمهای هندسی منظم و مصالح شیشه و سنگ است.

اگرچه ساختمان دارای پلانی نامنظم و فرمی ارگانیک است، ولی در تمام طبقات، فاصلهی استاندارد خود با بلوکهای مجاورش را حفظ کرده است. فرم الماسیشکل طبقات، درون قوسهای نامنظم آلومنیومی-شیشهایِ نما محصور هستند. این سازه در شش طبقه و مساحت کلّی 1300 متر مربع، علاوه بر به نمایش گذاشتن امکانات و تجهیزات مدرن، فضای مناسبی را جهت رایزنی و مشاوره در اختیار بیماران قرار میدهد.
نماهای آلومینیومی فشرده، بیشکل و سفیدرنگ این ساختمان با الهام از اِرگونومی بدن انسان و فرم ماهیچههای آن، طراحی شده است. این صفحات فلزی درخشان با فرم پویا و قوسهای محدّب و مقعّر خود، به دور طبقات پیچیده و نمایشگر آخرین تکنیکهای ساختوساز و پیشرفتهایی میباشد که در پس این سازهی مدرن پنهان است.
سه طبقهی اول ساختمان صرفاً به عنوان یک نمایشگاه عمل میکند و مکانی برای به نمایش گذاردن مدلهای فنیِ شبیهسازی شده و واقعگرایانه از آخرین محصولات مرتبط با ارتوپدی میباشد. سایر طبقات، علاوه بر این فضاهای نمایشگاهی، دارای اتاقهای کنفرانس و سمینار برای مشاورهی بیماران با پزشکان و متخصصین ارتوپدی است. همچنین در این نمایشگاه، غرفههایی در اختیار نمایندگان کارخانجات و مراکز تولید این محصولات قرار گرفته که این افراد میتوانند در اینجا، به معرفی و ارائهی تولیدات خود، به مشتریان و بیماران بپردازند.
آرایش فضایی طبقات به گونهایست که اتاقها در پیرامون یک هستهی مرکزی، که تأسیسات و میسر پلکان را در خود جای داده، قرار گرفتهاند. این چیدمان فضایی باعث ایجاد انعطافپذیری و تنوع بالا در اندازهی اتاقها شده و محیطی مناسب را برای حداکثر بهرهوری فضاها از نور طبیعی و روشنایی روز، در پس نماهای شیشهای و پویا فراهم آورده است.
جزئیات بر پایهی اصول مینیمالیستی است؛ اکثر سطوح و وسایل، از جمله مبلمان و لوازم نمایشگاهی، در تضاد با رنگ نقرهای-خاکستریِ سنگفرشها و فرشها، به رنگ سفید انتخاب شدهاند. در برخی جاها مثل آسانسور، برای ایجاد تأکید، از روکش چوبی با رنگهای متضاد و تیره استفاده شده است.
در جدارهی بیرونی این هستهی توپُر، از نمایشگرهای تصویری برای اطلاعرسانی استفاده شده است که با داشتن سطوحی رنگی در تضاد با سطوح سفید موجود، ترکیب گیرا و مؤثری را ایجاد میکند.
گنِدینگر بازتابی از پیوند میان زیباییشناسیِ پیشرفته در زمینهی طراحی صنعتی و تکنولوژی پزشکی بـا طراحی پویای ساختمان، و نیز نمادی از ارائهی صحیح خدمات به مراجعین در قالب یک طرح کاربردی پویاست.
مدارک فنی