ویلا میـــس، اثر میترا اسماعیل‌زاده
شیراز مال، اثر نیاز اسمعیلی و شهرام زارع

مرکز تشخیص سرطان ربه‌کا و جان مورِز کالیفرنیا، آمریکا / زیمِر گانسول فراسکا، 2005

Rebecca & John Moores Ucsd Cancer Center, 2005

زیمر گانسول فراسکا این بار با فروپاشی فرم خشک و متريال رایج بیمارستانی، یک دهکده‌ی شفا و درمان ساخت. مرکز تشخیص سرطان ربه‌کا و جان مورز تنها مرکز تخصصی و جامع سرطان است که خدماتی در زمینه‌ی تشخیص و مراقبت از این بیماران، در محدوده‌ی سن‌دیه‌گو ارائه می‌دهد. دانشگاه سن‌دیه‌گوی کالیفرنیا (UCSD) که کارفرمای این پروژه بود، در پی امکانی برای گرد هم آوردن محققان، درمانگران، متخصصان پیشگیری و دانش‌آموختگان در زیر یک سقف بود؛ با این هدف که در آینده‌ای نزدیک، سرطان، این درد لاعلاج را مهار کند و مسئولیت طراحی این بیمارستان بزرگ و چندمنظوره، که ابعادش تا حدّ یک بنای مسکونی تقلیل یافته بود را به زیمر گانسول فراسکا واگذار کرد. مقیاس کوچک‌شده‌ی ساختمان درمانی موجب اعتلای تعامل، صمیمیت و آرامش افراد و پرسنل شد. مرکز مورز با 25000 متر مربع مساحت، از دو سازه تشکیل شده است: یک ساختمان دوطبقه برای خدمات درمانی و جانمایی فضاهای مدیریت و آموزش و دیگر، یک بنای پنج‌طبقه که مرکز تحقیقاتی‌ست. دو سازه، بر روی یک پایه بنا شده و از سری باغ‌های زیبایی که معمار برای جلب رضایت و خوشنودی پرسنل و بیماران و رفع نیازهای مختلف آنها طراحی کرده، بهره‌مند هستند.
زیمر گانسول فراسکا با ادغام تعدادی از المان‌های جزئی و کوچک که هرکدام اندک تفاوتی در ارتفاع و تراکم با یکدیگر داشتند، فضایی با حال و هوای یک دهکده‌ی ییلاقی ساخت. در تراز همکفِ ساختمان اصلی، از لابیِ ورودی اصلی، دسترسی به سالن‌های انتظار هریک از کلینیک‌ها، پل‌ها و یا فضاهایی که طبقات دوم و سوم را به هم مرتبط می‌سازند، امکان‌پذیر است.

یک فضای عمومی در طبقه‌ی دوم و باغ‌های سبز بیرونی که در طبقات اول و دوم هستند، محلّی عالی برای استراحت و بازیابی انرژی‌ فراهم می‌آورند که مضاف بر محدوده‌های درمانی، پذیرای بیماران بوده و در بهبود سلامت جسمی و روحی آنها بسیار مفید هستند و طبقه‌ی سوم تا پنجم، ویژه‌ی آزمایشگاه‌های تحقیقاتی‌ست. متريال نیز در کنار نمای خارجی، افشاکننده‌ی کاربری‌های مختلف این ساختمان است. دیوار حائلی از آلومینیوم و شیشه، بخش‌های آزمایشگاهی را نشان می‌دهد. نمای سنگی، با ظرافتِ شیشه‌های عریضی که روی دو سازه کار شده، تضاد دارد و صفحات فلزی، سایر کاربری‌ها را در پشت خود جای داده است.
طراحی و ساخت ساختمان مرکز تشخیص سرطان ربه‌کا و جان مورز، 4/72 میلیون دلار هزینه در بر داشت.

مدارک فنی


منتشر شده در : سه‌شنبه, 31 اکتبر, 2023دسته بندی: مقالاتبرچسب‌ها: