هنرستان سنت جان بوسکو، معماری از شرکت بی.دی.پی، لیورپول، انگلستان، 2014، ترجمه ی فرزانه احسانی مؤید
دانشگاه زاید، معماری از شرکت معماران BRT، هادی تهرانی، ابوظبی، امارات متحد عربی، 2011-2009 ترجمه ی فرزانه احسانی مؤید

مدرسه‌ی ابتدایی تیانتای شماره‌ی 2، معماری از شرکت معماران LYCS، تیانتای، استان ژجیانگ، چین، 2014-2012، ترجمه ی فرزانه احسانی مؤید 

Tiantai No.2 Primary School, LYCS Architecture, Tiantai, Zhejiang, China, 2012-2014

در تأیید طرح و ساخت این مدرسه‌ی ابتدایی، نظر بر احداث ساختمانی بود که مدلی برای سایر ساختمان‌های هم‌‌خانواده باشد و نیز محیطی زیبا و جذب‌کننده برای تحصیل دانش، فرهنگ، سلامت جسم، هنر و اخلاق. طرح این پروژه‌ی 10,190 مترمربعی با موفقیت بر مشکل کمبود زمین در شهرهای قدیمی فائق آمده است.
گذاشتن یک مسیر دوندگی 200 متری برای ورزش، به علاوه‌ی زمین ورزش و بازی، حدود 40% مساحت زمین را به خود اختصاص می‌داد و نتیجتاً فضای کمی برای جانمایی سایر فضاها باقی می‌ماند که الزاماً طرحی بسیار فشرده، متراکم و شاید خفه را حاصل می‌کرد. از طرفی هم وجود زمین بازی و ورزش برای تفرج و تأمین انرژی مفرح دانش‌آموزان (که در این مورد کم‌سن‌وسال هم هستند) لازم است. پس روال معمول نادیده گرفته شد و مسیر دوندگی 200متری را روی بام مجموعه قرار دادند –مجهز به سه ردیف گاردریل برای امنیت افراد- و به این سان 3000 مترمربع فضای قابل استفاده به نفع طراحی تمام شد، ضمن آنکه ساختمان به جای پیشنهاد اولیه مبنی بر 5 طبقه بودن، در 4 طبقه ارتفاع گرفت که حالا هماهنگی بیشتری با منظر شهری پیرامون دارد.
طرح مدرسه بر اساس شکل بیضی پیش رفت که روایت‌گر درون‌گرایی و امنیت محیط داخلی است، و حدود 15 درجه پیچش به آن وارد شد تا حیاط‌های مرکزی سبز بیشتری فراهم شود. نمای بیرون سفید و نارنجی است، پنجره‌ها تورفتگی دارند و دیواره‌ی بیرونی با لایه‌ای از شیشه‌ی حرارت‌دیده به ارتفاع 8/1 متر پوشیده شده، در لایه‌ی میانی، کمربندی به عرض 50 سانتیمتر پیرامون بنا امتداد یافته و لایه‌ی داخلی با گاردریلی از فولاد ضدزنگ به ارتفاع 2/1 متر پوشیده شده است. کریدورهای روباز همکف، به حلقه‌ی کلاس‌ها در ترازهای بالا دسترسی می‌دهند، در حالی که برنامه‌های تخصصی‌تر مانند لابراتوارها و تالار سخنرانی در جنوب‌شرقی سایت قرار دارند.

منتشر شده در : چهارشنبه, 12 آگوست, 2020دسته بندی: مقالات, آموزشی و تحقیقاتیبرچسب‌ها: ,