مرکز کریشنا پی.سینگ برای علوم نانوتکنولوژی، معماری از وایس/مانفردی، فیلادلفیا، آمریکا، 2013، ترجمه ی فرزانه احسانی مؤید 
مدرسه‌ی ابتدایی تیانتای شماره‌ی 2، معماری از شرکت معماران LYCS، تیانتای، استان ژجیانگ، چین، 2014-2012، ترجمه ی فرزانه احسانی مؤید 

هنرستان سنت جان بوسکو، معماری از شرکت بی.دی.پی، لیورپول، انگلستان، 2014، ترجمه ی فرزانه احسانی مؤید

St John Bosco Art College, Architecture by BDP , Liverpool, UK, 2014

برای پذیرش 1100 دانشجوی کاتولیک دختر دوره‌ی متوسطه، هنرستان سنت جان بوسکو با مساحت 11,000 مترمربع در لیورپول انگلستان احداث شد، در حالی که پیش‌درآمدهای طراحی از سوی کمیسیون شهر لیورپول –به‌عنوان کارفرما- چنین تعیین شد: یکی انعطاف در کاربری و ماندگاری طرح و دوم، افزایش پانزده‌درصدی حجم مفید در مقایسه با فضای سابق. پروژه‌ای که به آموزش هنرهای تجسمی و نمایشی اختصاص دارد، در قالب ساختمانی سه‌طبقه بر سایت 91×55 متری زمین بنا شده و فضای داخلی پلان باز آن، فاقد ستون است، از این رو فعالیت‌های آموزشی در رابطه‌ی بسیار نزدیکی با تعاملات اجتماعی و گروهی قرار دارد، در حالی که منظر تندیس‌وار در قلب ساختمان، نقطه‌ی تمرکز محیط دانشکده تلقی می‌شود.
به دنبال بودجه‌ی اختصاصی معادل 1043 پوند که برای هر مترمربع طراحی و ساخت پروژه در نظر گرفته شد، طرح نسبتاً ساده اما کارآمدی به دست آمد که هم انعطاف در کاربری و هم الهام‌بخشی در بروز خلاقیت افراد را موجب می‌شود.
پوسته‌ی ساختمان محصور در پنل‌های کینگزپن (Kingspan) است که رنگ‌هایش تابع طرح داخلی انتخاب شده، ظاهر چندان ظریفی ندارد و تنها نشانه‌ی تعلق این ساختمان به یک فعالیت هنری، در گرافیک‌های نقش‌بسته بر نمای جنوبی آن قابل تشخیص است.
کاربری‌ها در سه طبقه حول یک فضای مرکزی به نام “تپه” گنجانده شده‌اند؛ طرحی در مرکز که مجموعه‌ای از فضاها و مقیاس‌های محیطی را برای پذیرفتن انواع کاربری‌ها فراهم می‌آورد. “تپه” یک حجم سبز و پلکانی است که به داخل تالار سخنرانی، کتابخانه، غذاخوری، اتاق‌های مجهز، دفتر مدیر و بخش اداری رهنمون می‌شود، همچنین نقطه‌ی مرزی میان کاربری‌های رسمی و اجتماعی محسوب می‌شود؛ گاه دانشجویان به هنگام ظهر روی پله‌ها می‌نشینند یا جمع‌های مختلفی در این فضاها تشکیل می‌دهند.
گرافیک قوی، انسجام رنگ‌ها و طراحی هوشمندانه‌ی پلان از جمله مواردی در طراحی داخلی بوده‌اند که موجب شدند ترددهای غیرضروری به حداقل رسیده و فضاهای چندمنظوره‌ی بسیار کاربردی حاصل شود که جملگی به ویژگی‌های مختص این هنرستان تبدیل شده‌اند.
کلاس‌ها و بخش تدریس در قسمت شمال، غرب و شرق پلان همکف چیده شده و کلاس‌های ریاضیات، علوم انسانی و زبان انگلیسی در طبقات فوقانی. در خارج از هر کلاس، فضایی جهت استراحت و بازیابی انرژی برای افراد مهیا شده است. اما طبقه‌ی میانی حجم متراکم‌تری از فعالیت‌ها را در بر دارد که شامل استودیوهای هنری، لابراتوارهای علوم و اتاق‌های رسانه می‌باشد و کریدورها در بالکن‌های مشرف به تپه قرار دارند. استودیوهای نمایش، اتاق‌های موسیقی و بخش دیگری ویژه‌ی استادها نیز در همکف قرار دارند.
مدیر تیم طراحی، مارک براؤند (Mark Braund)، می‌گوید: «این پروژه انگار زایش نوع جدیدی از ساختمان‌های مدارس است؛ یک مثال بی‌نظیر و امروزی از اینکه چطور با بودجه‌ی اندک هم می‌توان پروژه‌های استاندارد خوب داشت. مدرسه و دانشجویانش از این طرح به وجد آمده‌اند.»

منتشر شده در : چهارشنبه, 12 آگوست, 2020دسته بندی: مقالات, آموزشی و تحقیقاتیبرچسب‌ها: ,