خانه باغ اردیبهشت، اثر محمد وارسته و رزا تبادار
سالن اسکواش برج میلاد تهران (مکعب19)، امیرحسین رستمی‌زاده 

مجموعه فرهنگی هونه،گچساران، اثر محمدرضا تاج‌گردون

طراحی و اجرای مجموعه فرهنگی با ایجاد مشارکت فرهنگی اجتماعی در محله از ساخت تا بهره برداری شکل گرفت. طراحی این مجموعه در راستای احیای محله و به عنوان نمود تغییر در محله توسط اهالی محله و خیرین شهرستان گچساران ایجاد شد. به صورتی که اجرا ،مدیریت و نگهداری این مجموعه توسط اهالی محله انجام شود.طراحی حجم کلی ساختمان با توجه به اینکه بنای سابق یکی از ساختمان های قدیمی محله بود، به همان شکل و حجم بنای سابق صورت گرفت.
برنامه فیزیکی مجموعه به این صورت تدوین شد که کتابخانه ،کافه ، کلاس های آموزشی و اتاق فیلم برای کودکان با توجه به مدیریت محلی و اینکه این مجموعه به صورت کاملا رایگان در اختیار اهالی محله قرار گرفته است بتوانند به صورت مستقل فعالیت کنند.
به همین علت نیاز بر این بود که دسترسی این فضاها به صورت جداگانه قرا بگیرند و حیاط ها به عنوان فضاهای میانی آن ها فعالیت کنند.
با توجه به بافت فرسوده محله ،حضور حرکت در مجموعه و نمود آن در محله  و استفاده از مصالح ارزان قیمت به عنوان نمونه در محله ،کمک به بازیابی بافت فرسوده و نوسازی خانه های محله به عنوان ایده اصلی پروژه مطرح شد.
با توجه به اب و هوای گرم و خشک شهرستان گچساران سعی شد حیاط ها که به عنوان فضای جمعی و مسیر های دسترسی قرار می گیرند و جهت ساختمان که به سمت جنوب بود به گونه ای طراحی شوند که ضمن تعدیل هوا نمود خارجی پیدا کنند،جداره اصلی ساختمان که در ارتباط با میدان شهری بود به صورت متخلخل طراحی شود.
با ایجاد رواق سرتاسری در کنار میدان ضمن ایجاد راه ارتباطی فضاهای 4 گانه ،گردش هوا و تعدیل دما را سبب شد.
درختان خشک شده مرتفع در حیاط محله کاشته شد و با گیاه رونده و گل کاغذی که از گذشته در گوشه کنار این شهر دیده می شد ،سبز شد که به نوعی نماد امید و بازیابی زندگی محسوب شود.
این مجموعه با ایده مشارکت اجتماعی شکل گرفت به این صورت که هنرمندان ،فرهنگیان و اساتید این شهرستان بتوانند در فضایی متفاوت ضمن ارتباط اجتماعی با ایجاد کلاس های مرتبط با کودکان و نوجوانان و زنان بی سرپرست به صورت رایگان ضمن افزایش سطح اجتماعی و فرهنگی محله ،با ایجاد آموزش ،آینده روشن تری برای این افراد ایجاد کنند.

محل اجرا: استان کهگیلوی و بویر احمد ،شهرستان گچساران،محله سادات،نبش میدان سه گوش
کارفرما: مجموعه مشک و ملار
تیم طراحي : محمدرضا تاج گردون
اجرا: اتابک تاج گردون
عکس: مهدی بنیادی نژاد – آرش صدیقی
زیربنا: 165 مترمربع
مساحت: 155 مترمربع
اینستاگرام: mohamadreza.tajgardoon

Hoone Cultural Complex , Gachsaran, Mohamadreza Tajgardoon

Client:  mashko malar
Design team: Mohamadreza Tajgardoon
Construction: Atabak Tajgardoon
Photo: Mehdi Bonyadi Nejad , Arash Sedighi
Total built area: 165 m2
Area: 155 m2
instagram: mohamadreza.tajgardoon

مدارک فنی

منتشر شده در : دوشنبه, 25 سپتامبر, 2023دسته بندی: معماریبرچسب‌ها: , ,