مجموعه فرهنگی هونه،گچساران، اثر محمدرضا تاج‌گردون
Thompson Library Renovation, 2009

سالن اسکواش برج میلاد تهران (مکعب19)، امیرحسین رستمی‌زاده

شایستگی معماری عام المنفعه، گامی موثر در جهت شایستگی شهر و زندگی شهروندان

معماران معاصر در شرایط کنونی جامعه  به موازات  مواجهه با موضوع طرح معمولا با دو چالش دیگر روبرو هستند.  نخست، ارتقای بینش کارفرما و تبیین مولفه های یک معماری شایسته وپاسخگو در برابر سلایق سطحی و کلیشه های رایج که کارفرما و بهره بردار با آن خو کرده است. دوم، برخورد با مولفه های جبری و محدودیت های موجود در تعریف  هرطرح یا پروژه  که بر اساس مقتضیات هر پروژه متغیر ومتفاوت می باشد .  برخورد با این دو مقوله درپروژه هایی که کارفرما ومتولی خصوصی ندارند، معمولا با چالش های بیشتری همراه می شود.

تعریف پروژه سالن اسکواش برج میلاد، که در موقعیت شهری خاصی از جنبه های اجتماعی، فرهنگی و ملی واقع شده نیز در سایه دو چالش فوق قرار گرفته بود،  لذا طراحی برای این پروژه علاوه بر حساسیت های ويژه طرح مستلزم پذیرش چالش های فرامتنی (هضم سازه موجود با بودجه حداقلی و شرایط قرارداد) بود. مسئولیت طراحی سالن اسکواش برج میلاد ، علی‌رغم وجود تمامی محدودیت ها، از جمله كمبود بودجه و محدوديت هاي مالی کارفرما و شرایط قرارداد مجری و مجموعه برج که نوعی سرمایه گذاری پر ریسک بشمار می رفت، همچنین محدودیت زمانی بسیار فشرده طراحی و رسیدن به برنامه تعیین شده افتتاحیه، چالش وجود سازه سوله اي از پيش ساخته شده، که با تمهیدات گروه طراحی تبدیل به فرصتی جهت ارائه طرحی ساده و خالص و در عین حال سازگار با بستر و موضوع طراحی و در انطباق با جریان پیشرو معماری معاصر ایران شد، به سرانجام رسید.

شروع پروژه، ازرونمایی نخستین طرح پیشنهادی آغاز شده و در همين راستا به سبب کیفیت نازل طرح اولیه نسبت به پتانسیل های پروژه و موقعیت خاص آن، بازنگری پروژه به گروه طراحی واگذار گردید. آنچه طراح این پروژه را مجاب به ارائه یک طراحی متعهدانه با نگاهی فرامادی در قبال دریافت دستمزدی 19 میلیون تومانی کرد، تنها پایبندی به «رسالت اجتماعی معمار» بود. مکعب 19 مصداقی از حق به شهر و شهروندان است.   رسالتی معمارانه با هدف ارتقای سطح وکیفیت  معماری عام المنفعه در جامعه و ارتقای  کیفیت شهر و زندگی شهروندان…

نام پروژه: سالن اسکواش برج میلاد تهران (مکعب19)
عملکرد: عمومی، ورزشی
دفتر طراحی: دفتر معماری اردیبهشت
معماران اصلی: امیرحسین رستمی زاده
همکاران طراحی: رویا اصحابی، شیدا بنی هاشمی   فرناز آریا پور
طراحی و معماری داخلی:  امیرحسین رستمی زاده
مجری: میلاد افتخار منش
نظارت عالیه بر اجرا: امیرحسین رستمی زاده
کارفرما:  آقای کاشفی
نوع سازه: فلزی (سوله سبک) با  قابلیت برچینی
نوع تاسیسات: هواساز مرکزی وموتورخانه
نورپردازی: گسترده و موضعی( بر اساس استانداردهای سالن های اسکواش)
آدرس پروژه: تهران سایت برج میلاد تهران
مساحت زمین: حدود 2000 متر
زیربنا: حدود 1200 متر
تاریخ شروع و پایان ساخت: شروع 1400    بهره برداری پاییز  1400
عکاس پروژه: شیدا بنی هاشمی
وبسایت: www.ordibeheshtoffice.com
ایمیل:  ordibehesht.documents@gmail.com
اینستاگرام: ordibehesht.office

مدارک فنی

منتشر شده در : دوشنبه, 25 سپتامبر, 2023دسته بندی: معماریبرچسب‌ها: , ,