جواهر‌فروشی گلستان، اثر شرکت کارناکو
فست‌فود دکتر کالری، اثر الهام سلطانی

فروشگاه کفش کودک آرتمن، اثر استودیو معماری آرخه

فروشگاه کفش کودک آرتمن

این مغازه‌ی کوچک، به وسعت 30 متر‌مربع، پیش از مداخلات، دارای کاربری تهیه‌ی غذا بوده است. مغازه دارای ارتفاعی بلند و نیم‌طبقه‌ای بود که دسترسی به آن از طریق پله‌ی فلزی گِردی انجام می‌شد. کل فضای مغازه یک فضای واحد را تشکیل می‌داد که در آن، نیاز به فضاهای خدماتی و انبار احساس می‌شد. وسعت کمِ فضا باعث شده بود تا بهره‌بردار قبلی، کوچک‌ترین سطوح خرد باقیمانده‌‌ی میان عناصر فضایی را مستقیماً به فضای اصلی ملحق کند. این امر، فضایی واحد، اما فاقد یکپارچگی را ایجاد کرده و طراحی پیشین بنا، امکان استفاده‌ی بهینه از فضای محدود را فراهم نمی‌کرد.
این ساختمان دارای فرصت‌های مختلفی برای بهره‌برداری در طراحی بود. ارتفاع بلند قسمت مجاور خیابان، امکان نصب تجهیزات مختلفی را فراهم می‌کرد و ارتفاع کوتاه قسمت پشتی، طراحی متناسب با ابعاد کودکان را فراهم می‌نمود و این تغییر ارتفاع، تنوعی را در فضای محدود ایجاد می‌کرد. موقعیت پروژه در بافت مسکونی و امن برای کودکان و همچنین در میان فروشگاه‌های لباس و وسایل کودکان متناسب با کاربری انتخابی بود.
طراحی فروشگاه با ایده‌ی ایجاد فضا، به مثابه بازی صورت گرفته است. پس از تحلیل نظرات کارفرما در مورد آینده‌ی ساب‌ـ‌برند کفش کودک، در آغاز، گزینه هایی با استراتژی های مختلف طراحی شد. در پیشبرد گزینه ها به مباحث روان‌شناسی کودک توجه شد و نحوه‌ی رفتار کودک در فضا مورد مداخله قرار گرفت. پس از چندین جلسه نقد و بررسی گروهی ایده ها به همراه کارفرما، ایده‌ی ایجاد یک مکانیسم بازی‌گونه در فضا تأیید گشت، به طوری ‌که برای جلوگیری از ایجاد مزاحمت با فرایند خرید، تا حد امکان ساده باشد، به سرعت عمل کرده و در روند بازدید و خرید مشتری های دیگر خللی ایجاد ننماید.
یکی از ساده ترین و کارامد ترین محرک ها برای جلب توجه کودک ایجاد صدا است. کودکان از سنین بسیار پایین و حتی پیش از تولد، نسبت به صداها واکنش نشان می دهند و کشف روند عِلی و معلولی تولید صدا برای آنها بخشی از توسعه‌ی شناختشان نسبت به جهان پیرامون محسوب می گردد. بر این اساس، ایده‌‌ی تولید صدایی مطبوع با یک فرایند مکانیکی که با حرکت های طبیعیِ حین خرید تولید می گردد، ایده‌ی اصلی در نظر تعیین گشت. برای این منظور، از متریال بامبود استفاده شد، زیرا ماده‌ای ارگانیک است که علاوه بر ایجاد صدای دلنشین، فضایی صمیمی و گرم را برای مواجهه با کودکان ایجاد می‌نماید. در طراحی نیز، عناصری خطی از این جنس با طول‌های مختلف، فرم مواجی را در مرکز پروژه ایجاد کرده اند که در تضاد با جداره های سفید و ساده، جذابیت بصری ویژه ای را به فضای داخلی می دهد. با کشیدن هر کفش، نقطه ای متفاوت از سطح بامبو شروع به نوسان و ایجاد صدا نموده و موجی نرم بر سطح آن ایجاد می شود.
هدایت نیروی مکانیکی کفش‌های آویخته توسط قرقره ها به مرکز کار، به طور طبیعی، شکلی مثلثی را در زیر سقف ایجاد کرد که به خانه های نقاشی های کودکانه شباهت دارد. این قاب، همزمان با ایجاد ساختار فرمی پروژه، امکانات جالب دیگری را به وجود آورده که از آن جمله می توان به مدول طراحی محل نمایش اجناس و سازه‌ی آویز تاب‌ها ــ که برای پرو کفش استفاده می شوند ــ اشاره نمود. همچنین فرم مثلثی بالای کار، با دو خط مورب در انتهای مغازه تکمیل شد تا در دید ناظر بیرونی آرم برند آرتمن ایجاد گردد.
به‌طور‌کلی در طراحی جدید، قسمت نیم‌طبقه به عنوان فضای انبار، از فضای اصلی با دیواری صلب تفکیک شده است. برای تأمین یکپارچگی فضا، تمام شکستگی‌ها و ناصافی‌های دیوار اصلاح گشت که این عمل، امکان تعبیه‌ی فضاهای مختلفی را برای نمایش و نگهداری محصولات، عبور تأسیسات و خدمات مورد نیاز مغازه فراهم کرد.

معماران معاصر ایران: تجاری

_________________________________

طراحان: جواد اله‌قلی، مجتبی ثابت‌فرد، رامتین حق‌نظر، خشایار شفق، دنا شمس‌الهی، فرنوش عشقی، الهام علیمردانی، احسان فاتحی‌فر، پارسا کرمانیان، محمدحسین کشفی، مصطفی لطیفی، مرضیه مؤذنی، الناز ناصحی، فرناز نظری، سید سعید هاشمی، مریم طوسی، مهیا بهرامی، مهشید مقدسی، سارا کرمانیان، مصطفی کرباسی (استودیو معماری آرخه)
پروژه: زنجان، خیابان سعدی شمالی، روبروی در ورودی توزیع برق استان زنجان، پلاک 218
تاریخ اجرا: تیر تا شهریور 1394
زیربنا: 30 متر‌مربع
پست الکترونیک: arxe.co.op@gmail.com
سایت: www.arxecoop.com

این پروژه اثری است از استودیو معماری آرخه
برای مشاهده‌ی مشخصات و دیگر آثار استودیو معماری آرخه در دانشنامه کلیک کنید.

منتشر شده در : یکشنبه, 20 ژانویه, 2019دسته بندی: طراحی داخلی, طراحی داخلی / تجاریبرچسب‌ها: , ,