گالری زرفام، اثر محمد آرمند
فروشگاه کفش کودک آرتمن، اثر استودیو معماری آرخه

جواهر‌فروشی گلستان، اثر شرکت کارناکو

این پروژه در بخش شمالی شهر تهران که ساکنان آن اغلب از طبقه‌ی ثروتمند شهر هستند و در مرکز خرید نوسازی که به سبک نئوکلاسیک طراحی شده، قرار گرفته است. معماری غالب این بخش از شهر به سبک نئو‌کلاسیک و التقاطی است، از این رو سعی کردیم از نظر فرمی مدرن، ولی با اصول زیباشناسی کلاسیک طراحی کنیم. هندسه و جزئیات ویژگی‌های برجسته‌ای هستند که در طراحی جواهر و معماری کلاسیک به صورت مشترک مشاهده می شوند، از این رو کانسپت کار در دو بخش طراحی شد.
بخش اول پوسته‌ای سیال، ساده و سفید‌رنگ است که با هندسه‌ی خط و خم طراحی شده و بخش دوم، صفحات استیل پانچ شده‌ای است که جزئیات بالایی دارد. پوسته‌های سفید‌رنگ با خلوص و سادگی خود، زمینه را برای جلب توجه بیشتر خریداران به ویترین‌ها فراهم می‌کنند. به علاوه این پوسته‌ها، به طور همزمان نقش دیوارها، سقف و کف را ایفا کرده و فضاهای مختلف را تعریف می‌کنند. تبدیل شدن تدریجی کف به دیوارها با ایجاد کشش بصری، زمینه را برای ترغیب خریداران به استفاده از فضای تست جواهرها فراهم می‌کند. پوسته‌ها از دو بخش اصلی تشکیل شده‌اند که با اختلاف ارتفاع از یکدیگر جدا شده و علاوه بر تفکیک فضاها به خصوصی، نیمه‌خصوصی و عمومی، ترکیب هندسی جذابی را نیز تشکیل داده‌اند.
ویترین‌ها به عنوان اصلی‌ترین بخش باید دارای بیشترین جذابیت باشند، از این رو از متریال استیل طلایی مات به دلیل درخشش و رنگ خاص آن استفاده شد. برای افزودن جزئیات بیشتر به ویترین‌ها طرحواره‌ای از بافت طبیعی سنگ‌های قیمتی بر روی صفحات استیل پانچ شد و با تابش نور از پشت صفحات استیل، طرح پانچ شده جذاب‌تر گردید. طراحی و ساخت مانکن‌ها مرحله‌ی نهایی در جذب خریداران بود. فرم کلی پیکر مانکن‌ها به صورت انتزاعی بوده و بسیاری از جزئیات فیزیکی آن حذف شده تا توجه مخاطب بیشتر به جواهر جلب شود. استفاده از خطوط اصلی و زیبای بدن و دو رنگ سفید و سیاه برای جذابیت بیشتر در کنار استیل‌های طلایی، اجزای اصلی کانسپت مانکن‌ها را شکل می‌دهد .این مانکن‌ها در سه مقیاس متفاوت برای ارائه‌ی کامل انواع جواهر طراحی شده‌اند.
سازه: از محدودیت ها در این طرح، عبور کانال تأسیسات از بخشی از سقف مغازه بود که برای حفظ یکپارچگی فضایی، ما را ناچار به انتقال سازه‌ی نگهدارنده به ارتفاع زیر کانال تأسیسات می‌کرد. این محدودیت باعث شد تا شرایط برای کار در فضای بالای سقف مهیا بوده و این امکان را فراهم آورد تا علاوه بر مخفی کردن تأسیسات فنی و دیتیل های ویترین، بخشی از فرم پوسته‌ها را نیز از سقف مهار کنیم و آزادی عمل بیشتری در طراحی فرم پوسته‌ها داشته باشیم. از این رو برای ایستایی فرم پوسته‌ها از یک شبکه‌ی فلزی که به کمک دستک‌هایی به سقف اتصال دارند، استفاده شد. برای ساخت خود پوسته‌ها نیز، ریل هایی در تمام طول لبه‌ها از جنس قوطی فلزی اجرا و در نقاطی که خارج از دید ناظر باشد، به شبکه‌ی فلزی سقف اتصال داده شده است. دو لبه‌ی پوسته با شبکه ای از میلگرد به هم متصل و در نهایت با توری فلزی و اندود گچ و رنگ پوشیده شده است. سازه‌ی ویترین‌ها نیز به طور مجزا از پوسته‌ها شاسی‌کشی شده و در نقاط مورد نیاز به شبکه ی فلزی سقف اتصال داده شده است.
تأسیسات: تأسیسات مکانیکی طرح از نوع فن کوئل سقفی با موتور‌خانه مرکزی پاساژ بوده که اجزای مربوطه به همراه لوله‌های انتقال، همگی در سقف کاذب پنهان و از طریق دریچه‌ی خطی سر‌تا‌سری، با فضاها مرتبط شده اند. تأسیسات الکتریکی و مکانیکی مورد استفاده نیز، به وسیله‌ی تجهیزات هوشمند‌سازی ساختمان کنترل و عملکردشان قابل برنامه‌ریزی و بهینه‌سازی است.

معماری معاصر ایران: تجاری

______________________________

نام پروژه: جواهر‌فروشی گلستان
طراحی، نظارت و اجرا:
شرکت کارناکو
معماران:
(رضا عامریان، محسن تاجیک، علیرضا حسنعلی، محیا قنبری، سارا خسروی‌پور)
همکاران اجرایی:
بهنام معیریان، بابک بهزادی، صنایع چوبی ماهون (سعید نوری)، شرکت نارین تک فرتاک (فرزاد رحیمی، مراد توماج)
اتوماسیون ساختمان: گروه هوشمند‌سازی کارناکو (فرزاد پور‌شوروی، پویان مددی، مژده مهین‌دوست)
عکس: استودیو دید (مسیح مستاجران، حکیم حمادی)
کارفرما: سید محمد‌جواد گلستان
محل پروژه: تهران، زعفرانیه، بعد از میدان الف، به سمت غرب، مجتمع تجاری پیرامید، طبقه‌ی دوم، جواهر‌فروشی گلستان
سطح زیر‌بنا: مساحت پروژه 66 متر‌مربع، با ارتفاع کف تا سقف 4متر و بدون بازشو است.
تاریخ شروع پروژه: 2/9/1393
تاریخ پایان طراحی: 28/10/1393
تاریخ پایان ساخت: 25/4/1394
کاربری بنا: این واحد تجاری در طبقه‌ی دوم پاساژی نوساز در محله‌ی زعفرانیه و با کاربری فروش جواهر و طلا می باشد.
ایمیل: info@karnaco.com
وبسایت: www.karnaco.com

این پروژه اثری است از شرکت کارناکو
برای مشاهده‌ی مشخصات و دیگر آثار شرکت کارناکو در دانشنامه کلیک کنید.

منتشر شده در : یکشنبه, 20 ژانویه, 2019دسته بندی: طراحی داخلی, طراحی داخلی / تجاریبرچسب‌ها: , ,