طرح برگزیده در بخش معماری داخلی فضاهای عمومی
فروشگاه ساعت و بدلیجات کلیــو
بهناز امیری (گروه طرّاحی والامدا)

این فروشگاه به مساحت 15 متر مربّع، شعبهی اصلیِ کلیو (Clio) ــ از برندهای ساعت و بدلیجات ــ میباشد. آنچه در طرّاحی این فضا مورد توجّه قرار داشته، کاربرد آن و تأثیری که میخواهد آن فضا بر مخاطب داشته باشد، بوده است که با توجّه به کاربری خاصِّ این فروشگاه، طیف گوناگونی از عناصر و مؤلّفهها از قبیل فرم، نور، رنگ، بافت و وزن، بهطور هماهنگ و متناسب به کار گرفته شده است که شامل جنبههای کاربردی، ساختاری و فنّی میشود. از آنجا که کیفیّت داخلی هر فضا بیانگر نگرش، تفکّر و هویّت فردیِ کاربر یا هویّت سازمانی برند میباشد، سعی بر آن شده است که ترکیب و همنشینی رنگها، فُرمها و سطوح، معرّف و گویای سبْک و طرّاحی محصولات باشند و اِلِمانهای بهکار رفته ارتباطی نزدیک با شاخصههای محصول داشته باشند. محدودیّت فضایی و تنوّع محصولْ ما را به استفادهی بهینه (حدِّاکثر از حدِّاقلها) واداشت و با پیروی از این اصل که با فرمهای ساده می توان حجمی قوی خلق کرد، فضایی مبتنی بر بیپیرایگی و سادگی در عین داشتن جذّابیت بصری و کانونی و لوکسبودن که لازمهی کاربری خاصِّ این فروشگاه میباشد، طرّاحی کردهایم. ایجاد فُرم هندسی و دارای شکست در قالب سقف، بهدلیل تأثیر ناشی از این عناصر در محیط بوده است، چرا که این فُرمها برگرفته از شکست و تراشی است که در سنگهای تزئینی جواهرات به کار برده می شود. استفاده از الگوهای طرّاحی منظّم، راهکار مناسبی برای جداسازی اجزا و عناصر معماری از محصولات میباشد. بهعلّتِ تنوّع دیداری اشیاء و محصولات، برای بدنهی قفسهها از رنگهای سفید و مشکی بهصورت غالب و رنگهای بنفش و طلایی بهعنوان رنگهای مکمّل استفاده شده است.
برای توجّه و نشاندادن زیباییِ محصول از نورهای نقطهای یا موضعی ویترین، بهصورت کاملاً شکیل استفاده شده است. پیچ و انحنای پایهها همگی به تبعیّت از الگوهای پویای طرح و فرمهای جواهرات است. لولههای برنجی که با عنصر شفّاف پلکسیگلس ترکیب شدهاند، از سویی برای افزایش جذّابیت دیداری هستند و از سوی دیگر، برای تأکید هر چه بیشتر بر روی محصول، که در نهایت، به ایجاد کشش و گیرایی هر چه بیشتر ویترین کمک کرده است.
نام پروژه: فروشگاه ساعت و بدلیجات کلیو (Clio)
طرّاح: بهناز امیری (گروه طرّاحی والامدا)
مجری: گروه اجرایی والامدا
مدیر اجرایی: امیر والا توسّلی
کارفرما: کلیو
محلِّ اجرا: تهران، تجریش، مرکز تجاری تندیس
مساحت: 15 متر مربّع
تاریخ تکمیل پروژه: خرداد 1389