استودیوی چروکی اثر گروه معماران بروکس + اسکارپا (پاگ + اسکارپای سابق)، نوشته‌ی لادن مصطفی‌زاده
باغِ تاریخی خان (ناصریه، یزد)، اثر محسن عباسی هَرُفته

عمارت سبـــــز (بوشهر)، اثر مجتبی نقی‌زاده منجیلی نسترن توکلی بزاز
دومین دوره جایزه مرمت، رتبه نخست

پروژه‌ی بوشهر در پاسخ به سوالات همیشگی معماران پروژه، درباره‌ی تبیین جایگاه معماران جهت شناخت و فهم اثر و پیشبرد اصولی و وفادار به بستر طرح بوده است.
همواره در هر پروژه‌ای سوالات گوناگون و نحوه‌ی پاسخگویی به آن مسیر روشنی پیش پای معماران قرار می‌دهد، مسیری شامل تعیین صورت مسئله‌ی هر پروژه، بررسی بستر شکل‌گیری طرح، احترام به الگوها در عین تطبیق‌پذیری با زمان حال و آینده‌ی بنا و هم‌راستایی با نظر و ایده‌ی کارفرما. مسیری که در هر پروژه به‌صورت منحصربه‌فردی آغاز شده، شکل می‌گیرد و ادامه می‌یابد و در پروژه‌های بازسازی مسئولیت بیشتری نیز به همراه دارد؛ زیرا ارزش بافت تاریخی بنا، الگوهای موجود در آن و نوع نزدیکی و شناخت مصالح و… همگی نیازمند نگاهی دقیق‌تر و اصولی‌تر هستند.
«عمارت سبز» در ابتدا شامل بنای چندپاره‌ای بوده که در طی زمان به‌صورت غیراصولی ساخته و بر مساحت آن افزوده شده است. بنا شامل یک بدنه‌ی شمالی، جنوبی و شرقی بوده که در طی سالیان با دخل و تصرف بسیار و بازسازی‌های غیراصولی از ماهیت اصلی خود دور شده، دچار مشکلات اساسی گردیده و همچنین ظاهر آن کاملا مخدوش شده بود.
پس از بازدید اولیه‌ی بنا، بررسی آن و صحبت‌های مطرح شده در جلسات متعدد با کارفرما هدف اصلی بر پایه‌ی باززنده‌سازی بنا و برگشت به الگوهای ارزشمند و تاریخی آن در عین افزودن روح تازه‌ای به بنا تعیین شد.
مرحله‌ی اول: بررسی وضع موجود (موقعیت قرارگیری بنا در بافت، بررسی الگوهای ارزشمند ساخت، بافت و بنا، بررسی استحکامات و مداخلات انجام شده در بنا و…)
مرحله‌ی دوم: شناسایی زوائد موجود و حذف آنها
مرحله‌ی سوم: بررسی سازه‌ی موجود و تقویت و الحاق به آن (در راستای طرح)
مرحله‌ی چهارم: افزودن الگوهای بومی رایج به همراه تغییرات مرتبط با هویت تعریف شده برای پروژه در عین انطباق با الگوهای مطالعه شده‌ی امروزی همراه با در‌نظر‌گرفتن توان ساخت نیروی بومی و مصالح بومی منطقه (شناشیل ( بالکن چوبی کرکره دار، از عناصر معماری بومی سواحل خلیج فارس)، افزودن حوض در میانه‌ی حیاط، ترکیب‌بندی کاشی کف با استعاره از الگوی بافت حصیر و سایه‌روشن‌های آن، ساخت روشنایی‌ها با مصالح بومی منطقه، افزودن بازشوهای بیشتر در جداره‌ی بیرونی بنا، تصحیح هشتی ورودی و…).

نام پروژه: عمارت سبز
عملکرد: مسکونی
دفتر طراحی: دفتر معماری اِو دیزاین (Ev.Design)
معماران: مجتبی نقی‌زاده منجیلی، نسترن توکلی بزاز
ترسیم و پرزانته: پریسا عزیزی، محمد حسینی برآفتابی، زهرا اصلانی، فاطمه پوررمضان
طراحی و معماری داخلی: مجتبی نقی زاده منجیلی، نسترن توکلی بزاز
مجری: دفتر معماری اِو دیزاین
مدیر پروژه: آرش نقی‌زاده منجیلی
کارفرما: ‌هوتن هاشمی / نوع سازه: سنگی
آدرس پروژه: استان بوشهر، بندر بوشهر، خیابان انقلاب
مساحت زمین: 250 متر مربع / زیربنا: 350 متر مربع
تاریخ شروع و پایان ساخت: 1400-1399
عکاس پروژه: زهرا رضایی
وبسایت: evdesignoffice.com
ایمیل: ev.design.office@gmail.com
اینستاگرام: ev.design.office

قبل از مرمت

مدارک فنی

منتشر شده در : دوشنبه, 1 آگوست, 2022دسته بندی: مرمت, مرمت و احیاءبرچسب‌ها: ,