ویلای همسو اثر امید آذری، جعفر لطف الهی
عمارت سبـــــز (بوشهر)، اثر مجتبی نقی‌زاده منجیلی نسترن توکلی بزاز

استودیوی چروکی اثر گروه معماران بروکس + اسکارپا (پاگ + اسکارپای سابق)، نوشته‌ی لادن مصطفی‌زاده

استودیوی چروکی
استودیوی چروکی (Cherokee Studios) یک استودیوی ضبط موسیقی مستقر در لس‌آنجلس است، این استودیو، میزبان افرادی چون دِیوید باوی (David Bowie) و وارِن زِوون (Warren Zevon) بوده است. ساختمانی که استودیوی چروکی در آن قرار داشت در سال 2009 به صورت یک لافت به نام لافتِ چروکی (Cherokee Lofts) تبدیل شد که یکی از سبزترین ساختمان‌های ایالات متحده است. طراحی این لافت با مساحت 1905 متر مربع توسط گروه معماران بروکس + اسکارپا (BROOKS + SCARPA (formerly Pugh + Scarpa)) انجام شده است و در طراحی آن از خنک‌کننده‌های غیر فعال که مناسب برای اقلیم کالیفرنیای جنوبی (Southern California) هستند، بهره گرفته شده است.

پیش‌بینی اولیه‌ی پروژه
لافتِ چروکی یکی از پیشرفته‌ترین و متمایزترین ساختمان‌ها در نوع خود در لس‌آنجلس و اولین ساختمان سبز دارای گواهینامه‌ی طلایی لید (LEED Gold Certified) برای کاربری مختلط در هالیوود (Hollywood) در ایالات متحده (U.S.) و برای کاربری مختلط (Mixed-Use) و مسکن مطابق با نرخ بازار (Market-Rate Housing) در جنوب کالیفرنیا خواهد بود. این طراحی و توسعه‌ی جدید به تاریخ مهم موسیقی، هالیوود، استودیوی ضبط چروکی، استودیوی اِم.جی.اِم (MGM) و همه هنرمندانی چون فرانک سیناترا (Frank Sinatra)، دیوید بووی (David Bowie) و دِیو متیوز (Dave Mathews) که موسیقی را در این سایت ضبط کرده‌اند، ادای احترام خواهد کرد.

بررسی اجمالی پروژه
لافتِ چروکی یک توسعه از درون شهری (Urban Infill) با کاربری مختلط و با نرخ بازار برای ترکیب طراحی سبز به عنوان راهی برای سبک زندگی سبز طراحی شده و توانسته گواهینامه‌ی پلاتینیوم لید (LEED Platinum) را به دست آورد. این طراحی، فرصت‌های اقلیمی ملایم کالیفرنیای جنوبی را با یک استراتژی خنک‌کننده غیر فعال با استفاده از تهویه‌ی متقابل (Cross-Ventilation) و همرفت حرارتی (Thermal Convection) و در عین حال بهره‌گیری از موقعیت آفتابی فراوان، به حداکثر رسانده است، همچنین تعهد به حداقل رساندن ردپای اکولوژیکی (Ecological Footprint) یکی دیگر از  جنبه‌های طراحی این ساختمان است.

فرم معماری ساختمان
فرم معماری منحصر به فرد و عملکرد یکپارچه‌ی آن، ساختمانی با عملکرد بالا ایجاد می‌کند که بیانگر زمینه‌ی محیطی و فرهنگی است که در آن ساخته شده است. به زبان ساده، لافتِ چروکی نشان دهنده‌ی تحقق برجسته‌ی‌ طراحی سبز، فرم و عملکرد در مرکز پایتخت سرگرمیِ جهان است. لافتِ چروکی برنده‌ی جایزه‌ی “Westside Urban Forum Westside” در سال 2007 شد. لافت‌ها از 1000 تا 2000 فوت مربع با پلان‌های منحصر به فرد و متمایز طبقه‌بندی می‌شوند:

  • هفت تا از لافت‌ها، خانه‌های شهری دو طبقه خواهند بود که 30 تا 50 فوت بالاتر از سطح خیابان قرار دارند.
  • فضای زندگی متشکل از یک آشپزخانه‌ی مدرن، اتاق بزرگ، حمام و اتاق ضبط استودیو یا دفتر در چهارمین طبقه، 38 فوت بالای سطح خیابان قرار خواهد داشت و بنابراین منظر خط آسمان شهری، نور روز و بهره‌وری انرژی در آنها به حداکثر می‌رسد.
  • سه تا از لافت‌ها با سقف‌هایی به ارتفاع 17 فوت به صورت نیم‌طبقه‌ به سمت حیاطی سبز خواهند بود.
  • در آخر، دو تا از لافت‌ها با سقف‌هایی به ارتفاع 10 فوت به سمت حیاط باز خواهند شد.

تمام لافت‌ها 2 تا 3 حمام و 1 تا 4 اتاق ‌خواب خواهند داشت. فضاهای داخلی شامل آشپزخانه‌ها، حمام‌ها و تزئینات در کنار فضاهایی که برای قرارهای ملاقات در نظر گرفته شده‌اند و  دارای خطوط ساده و مدرن در عین دوستدار محیط زیست هستند، همگی اکولوکس (Eco-Luxury) خواهند بود. این ساختمان با الهام از مجموعه نقاشی‌های هنرمند بریتانیایی پاتریک هیوز (Patrick Hughes) با عنوان “Perspectivity” ساخته شده است که به نظر می‌رسد که نقاشی‌هایش در حین مشاهده همیشه در حال تغییر و حرکت فیزیکی هستند.

نمای ساختمان
ویژگی اصلی معماری این پروژه، سیستم دو نمای ساختمان تحت کنترل مالک (Owner-Controlled Operable Double) است؛ ساکنین می‌توانند صفحه‌های تعبیه شده در نمای ساختمان را برای حفظ حریم خصوصی، سایه و آسایش حرارتی تنظیم کنند. در نتیجه، نما عملاً به صورت زنده از درون بازطراحی می‌شود و به نیازهای ساکنان ساختمان در زمان واقعی پاسخ می‌دهد. همچنین نمای ساختمان، منظره‌ی خیابان را بهبود می‌بخشد و محیطی پر جنب و جوش برای عابران پیاده را به وجود می‌آورد. با تقسیم بصری نما به عناصر متحرک کوچکتر، به نظر می‌رسد که ساختمان با اتومبیل‌ها و مردم در حال عبور است. مانند بسیاری از ویژگی‌های ساختمان، نما چندظرفیتی و غنی است و نقش‌های متعددی را برای جلوه‌های رسمی، کاربردی و تجربی ایفا می‌کند.
در نمای ساختمان از نوعی از پانل‌های آلومینیومی به نام “Perforated Anodized” استفاده شده است که با استفاده از آن یک صفحه‌ی نمایش دائمی برای ساختمان ایجاد شده است که در نور روز و همینطور در شب می‌درخشد و به طور همزمان سایه‌ برای خنک کردن ساختمان ایجاد می‌کند، صدا را کاهش می‌دهد، حریم خصوصی را افزایش می‌دهد و همچنان امکان مشاهده‌ی مناظر فوق‌العاده را فراهم می‌کند. پانل‌های آلومینیومی “Perforated Anodized” دارای روزنه‌های زیادی هستند که از طریق آنها نور طبیعی و تهویه‌ی فوق‌العاده‌ی ناشی از نسیم‌های اقیانوسی که از آن سوراخ‌ها حتی زمانی که همه پانل‌ها بسته هستند، فراهم می‌شود. مصالح دوباره به عنوان یک آرایش استراتژیک از صفحات در دیوارهای شرقی، غربی و رو به جنوب ظاهر می‌شوند و ریتم ظریفی را برای کاربران (بینندگان) بیرونی ارائه می‌دهند.

طراحی و نوآوری (Design & Innovation)
بر اساس گزارش “California Title 24-2005” که توسط یو.اِس.جی.بی.سی (USGBC) در تاریخ 19 نوامبر 2007 منتشر شده است، راهبردهای غیر فعال به تنهایی، این ساختمان را نزدیک به 50 درصد کارآمدتر از سازه‌های مشابه طراحی شده‌ی معمولی کرده است. همچنین تقریباً 50٪ از الزامات فعلی آن از  “Title 24” فراتر می‌رود.
استفاده از پانل‌های آلومینیومی “Perforated Anodized” در این ساختمان، یک صفحه‌ی نمایش دائماً در حال تغییر، سایه‌ای برای خنک کردن ساختمان، کاهش سر و صدا و افزایش حریم خصوصی ایجاد می‌کند و در عین حال امکان تماشای مناظر فوق‌العاده، نور طبیعی و تهویه‌ی هوای نسیم‌های اقیانوسی را فراهم می‌کند که از میلیون‌ها روزنه‌ی تعبیه شده در آن حتی زمانی که تمام پانل‌ها کاملا بسته باشند، عبور می‌کند. استراتژی‌های طراحی غیر فعال عبارتند از:

  • مکان‌یابی و جهت‌گیری ساختمان برای کنترل بارهای خنک کننده خورشیدی؛
  • شکل‌دهی و جهت‌گیری ساختمان برای قرار گرفتن در معرض بادهای غالب؛
  • شکل دادن به ساختمان برای القای شناوری برای تهویه طبیعی؛
  • طراحی پنجره‌ها برای به حداکثر رساندن نور روز؛
  • سایه انداختن پنجره‌های رو به جنوب و به حداقل رساندن شیشه‌های رو به غرب؛
  • طراحی پنجره‌ها برای به حداکثر رساندن تهویه طبیعی؛
  • استفاده از وسایل کم جریان و مدیریت آب طوفان (Storm Water)؛
  • شکل‌دهی و برنامه‌ریزی فضای داخلی برای افزایش نور روز و توزیع طبیعی جریان هوا؛

این ساختمان به گونه‌ای طراحی شده است که معیارهای صرفه‌جویی انرژی غیر فعال و فعال و بهینه‌سازی عملکرد ساختمان را برای کاهش مصرف انرژی در تمام مراحل ساخت و ساز و اشغال داشته باشد.

طراحی منطقه‌ای/اجتماعی (Regional/Community Design)
ساختمان در تقاطع بلوار فِیرفاکس (Fairfax) و خیابانِ معروف ملروز (Melrose) و در نیم‌مایلی سانسِت ‌استریپ (Sunset Strip) و بسیاری از مراکز فرهنگی و جاذبه‌های تفریحی معروف قرار دارد. این مکان به دلیل نزدیکی به رستوران‌ها و فضاهای سرگرمی، مدارس، مراکز خرید، فروشگاه‌های مواد غذایی و سایر لوازم ضروری، به عنوان ” Walker’s Paradise” در Walkscore.com رتبه‌بندی شده است. فضای خرده‌فروشی، منظره خیابانی که قبلا خالی بود را تقویت می‌کند و عابران پیاده را به تردد تشویق می‌کند. به این ترتیب، این پروژه با ترویج یک جامعه‌ی پیاده‌مدار که وابستگی به خودرو را به حداقل می‌رساند و در نتیجه، آلودگی و ازدحام را کاهش می‌دهد به نفع ساکنان و محیط‌زیست است. یک پارکینگ با کاربری اشتراکی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نشان داد که ترکیب پارکینگ تجاری و مسکونی امکان‌پذیر است و می‌تواند نیاز به پارکینگ اضافی را کاهش دهد و بنابراین می‌توان از این طریق منابع ارزشمند را حفظ کرد. در نهایت درصد ساکنینی که در این منطقه از حمل و نقل عمومی و دوچرخه‌ استفاده می‌کنند یا پیاده‌روی می‌کنند، حدود 35 درصد تخمین زده شده است.

کاربری زمین و اکولوژی سایت (Land Use & Site Ecology)
اگرچه این سایت اکنون یک مدلی از کانسپت رشد هوشمند است اما چندین چالش محیطی و منطقه‌بندی را نشان می‌دهد. تراکم خانوار از صفر به شصت واحد در هر اُکر افزایش یافت که سرزندگی را به بخش‌هایی از محله با سرزندگی کمتر آورد. در لس‌آنجلسِ ماشین‌‌محور، معماران با شهر کار کردند تا با تغییر منطقه‌بندی، امکان اختلاط کاربری و فضاهای کار و زندگی فراهم شود. عرض پیاده‌روی جلوی ساختمان به بالاتر از استانداردهای شهر افزایش یافت و ایستگاه‌های دوچرخه و سایر اشکال ترافیک دوستدار عابر پیاده (Pedestrian-Friendly) برای تشویق به داشتن جامعه‌ای با قابلیت پیاده‌روی اضافه شد. تغییرات خاص از شرایط اقلیمی منطقه‌ای مورد مطالعه قرار گرفت و ریزاقلیم‌ها با استراترژی‌های منطقه‌ای ترکیب شد. همچنین این پروژه دارای سیستم نگهداری آب طوفان (Stormwater) و یک بام سبز است که 100 درصد آب طوفان را در سایت حفظ می‌کند. این اولین پروژه در شهر لس‌آنجلس است که مکان‌یابی سیستم نگهداری آب طوفان آن در مسیر عمومی مورد تایید قرار گرفته است.

طراحی زیست‌اقلیمی (Bioclimatic Design)
مهم‌ترین مسئله‌ی اقلیمی که برای یک ساختمان در این اقلیم باید مورد توجه قرار گیرد، گرمایش ملایم در زمستان است. تهویه‌ی مطبوع در حالت کلی مورد نیاز نیست اما داشتن جهت‌گیری خورشیدی غیر فعال و سایه‌انداز برای ارتقای تهویه‌ی طبیعی مهم است. وزش نسیم‌های ساحل از جنوب غربی و شمال غربی نسبتا ثابت و قابل پیش‌بینی هستند. در اکثر روزها، تهویه طبیعی غیر فعال، خنکی کافی برای فضاهای مسکونی را فراهم خواهد کرد. این ساختمان با یک حیاط بیرونی خصوصی برای القای جریان هوا و ارائه‌ی حداکثری نور طبیعی و حفظ حریم خصوصی طراحی شده است. استفاده از نورهای ال.ای.دی (LED) و الکتریکی با راندمان بالا، نور روز طبیعی و … استفاده از انرژی را به حداقل می‌رساند، همین‌طور استفاده از تهویه‌‌ی خورشیدی، فن‌های سقفی و …نیاز به سرمایش مکانیکی را کاهش می‌دهد. یک صفحه‌ی نمایش فلزی دکوراتیو در مناطق براق و صیقلی شرق، غرب و رو به جنوب به کنترل و تنظیم افزایش گرمای تابستان و زمستان کمک می‌کند.

نور و هوا (Light & Air)
کارکرد صفحه‌های فلزی خارجی ساختمان به عنوان فیلتر نور و وسیله‌ای برای سایه‌اندازی است و همچنین نقش بسیار مهمی را در خلق یک حس بصری و حریم خصوصی آکوستیک به دلیل قرار گرفتن در یک محیط شهری پرتراکم ایفا می‌کنند. آنها نیز مانند بسیاری از ویژگی‌های این پروژه، چندین نقش برای تاثیرات عملکردی، رسمی و تجربی را ایفا می‌کنند. صد در صد از مساحت ساختمانی که به طور منظم اشغال می‌شود، دارای نور روز است و می‌تواند از طریق پنجره‌ها تهویه شود. یکی از اهداف اولیه‌ی تیم طراحی، ارتقای کیفیت زندگی برای هر ساکن به وسیله بالا بردن استانداردهای موجود در پروژه‌های مسکن متعارف با نرخ بازار بود. تمام واحدهای زندگی، سقف‌های 11 اینچی، فن‌های سقفی و پنجره‌های بزرگ با نور طبیعی زیاد و تهویه متقابل فراوان داشتند. کیفیت هوای داخل ساختمان با به حداقل رساندن گازهای خروجی مورد تاکید قرار گرفت.
کابینت بدون فرمالدئید (Formaldehyde-free)، رنگ‌های با VOC کم، سنگ طبیعی و نور فلورسنت (Fluorescent) با محتوای جیوه (Mercury) کم برای به حداقل رساندن آلودگی مصالح استفاده شد. این جزئیات همراه با ویژگی‌هایی که در سرتاسر ساختمان یافت می‌شود، این پروژه را از پروژه‌های مشابه متمایز می‌کند و نه تنها برای تک تک ساکنان بلکه برای جامعه در کل نیز سودمند است. در این پروژه، نور روز در سطوحی که اجازه می‌دهد چراغ‌ها در ساعات روشنایی روز خاموش شوند، حدود 98 درصد تخمین زده شده است.

چرخه‌ی آب (Water Cycle)
صد در صد آب طوفان در سایت ذخیره می‌شود، بیشتر آن توسط بام سبز گرفته شده و پس از پاکسازی از آلاینده‌ها به آب‌های زیرزمینی بازگردانده می‌شود. بقیه‌ی آب طوفان در یک سیستم نفوذ زیرسطحی جمع می‌شود. این سیستم یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این ساختمان است زیرا اولین سیستم کاهش آب طوفان با بودجه‌ی خصوصی است که تاکنون در مسیرهای عمومی در لس‌آنجلس ساخته شده است. این سیستم اکثر طوفان‌های کالیفرنیای جنوبی را قادر می‌سازد تا به جای تخلیه، جمع‌آوری زباله و آلودگی اقیانوس، آب‌های زیرزمینی محلی را دوباره پر کنند. برای کاهش بیشتر تأثیر ساختمان بر چرخه‌ی آب، 100٪ وسایل مصرف کننده‌ی آب، کم جریان هستند، توالت‌ها “Dual-Flush” هستند و گیاهان بومی و مقاوم به خشکی هستند و به روش قطره‌ای، آبیاری می‌شوند. لوازم خانگی انرژی استار (Energy Star) هستند و برای بهره‌وری انرژی و صرفه‌جویی در آب انتخاب شده‌اند. لباسشویی‌ها نسبت به مدل‌های سنتی آب کمتری مصرف می‌کنند. درصد آب باران حاصل از حداکثر رویداد طوفانی 24 ساعته و 2 ساله قابل مدیریت در سایت،  100 درصد پیش‌بینی شده است.

جریان انرژی و آینده‌ی انرژی (Energy Flows & Energy Future)
این ساختمان بر اساس طراحی خورشیدی غیر فعال و پاسخگو به اقلیم طراحی شده است که در آن، یک سقف پوشیده شده با پانل‌های خورشیدی را با یک سقف سبز و عایق سلولوزی (Blown-in Cellulose Insulation) برای ایجاد یک پوسته‌ی ساختمانی کارآمد ترکیب شده است. پوشش ساختمان شامل عایق سلولزی R-21 در دیوارها و R-30 در سقف به همراه پنجره‌های دوجداره کم نور است. سایه‌اندازی ساختمان و فضای حیاط از طریق صفحه‌های نمایشی روزنه‌دار فراهم می‌شود. این ویژگی‌ها به طور قابل توجهی میزان مصرف سوخت‌های فسیلی را کاهش می‌دهند. همه واحدها با پنجره‌هایی روی دیوارهای مقابل طراحی شده‌اند که تهویه‌ی طبیعی متقابل و نور طبیعی را افزایش می‌دهد. علاوه بر طراحی غیر فعال، سیستم سرمایشی و گرمایشی اشتراکی یک سیستم جریان مبرد متغیر (VRF) با تکنولوژی بالا مورد استفاده قرار گرفته است که به طور موثر به عنوان یک پمپ حرارتی برای انتقال گرما از یک قسمت ساختمان به قسمت دیگر عمل می‌کند، در نتیجه بارهای گرمایشی و سرمایشی بیش از 50 درصد کاهش یافت. لوازم خانگی انرژی‌استار، آبگرمکن‌های بدون مخزن (EF 83) و نورهای فلورسنت نیز منابع قابل توجهی برای صرفه‌جویی هستند. آسانسور کششی تقریباً هم اندازه‌ی یک سشوار (30 آمپر) انرژی مصرف می‌کند. در نهایت، 11.5 درصد (30000 کیلووات ساعت) انرژی در محل با نیروی فتوولتائیک خورشیدی تولید می‌شود و 50 درصد انرژی ساختمان از انرژی‌های تجدیدپذیر از طریق خرید برق تجدیدپذیر تأمین می‌شود.

مصالح و ساخت و ساز (Materials & Construction)
در سراسر ساختمان از مصالح بازیافتی و محلی استفاده شده است. پوشش‌های داخلی به دلیل سطوح بالای محتوای بازیافتی، انتشار کم مواد شیمیایی و استفاده از مصالح به سرعت تجدیدپذیر و مصالح بر اساس تأثیر بر کیفیت هوای داخلی، نگهداری طولانی‌مدت و دوام انتخاب شدند. تمام محصولات چوبی، کابینت‌ها و کفپوش‌ها از محصولات 100% دارای گواهی FSC ساخته شده‌اند. رنگ ها، درزگیرها یا چسب‌های بدون VOC در سرتاسر ساختمان استفاده شده است. قاب فولادی ساختاری، میزهای کانتر، کاشی‌ها و… شامل محتوای بازیافتی است. از روکش‌های طبیعی در سرتاسر مصالح استفاده شده است تا در زمان استفاده‌ی زیاد، سایش کمتر و ماندگاری بیشتر داشته باشند. این ساختمان دارای امکاناتی برای دسته‌بندی، جمع‌آوری و بازیافت کاغذ، پلاستیک و محصولات فلزی است. به دلیل تقاضای بسیار کم برق ساختمان، هزاران فوت سیم صرفه‌جویی شد. بیش از 80 درصد از کل زباله‌های ساختمانی بازیافت شد.

عمر طولانی (Long Life)
این ساختمان 50 سال قبل از زمانی ساخته شد که نیاز به نوسازی اساسی داشته باشد. سیستم‌های مکانیکی و سایر اجزا با تغییر فناوری در طول زمان، انعطاف‌پذیری و سازگاری را فراهم می‌کنند. هر واحد دارای نور طبیعی و تهویه فراوان، کیفیت هوای داخلی خوب و بازتاب نور است. فضای اجتماعی مشترک فراوانی هم در داخل و هم در خارج وجود دارد. همانطور که به سمت آینده حرکت می‌کنیم و قیمت املاک در حال افزایش است، این پروژه به خوبی با نیاز آینده به محیط‌های زندگی فشرده‌تر، با تراکم بالاتر و با کاربری مختلط سازگار است.

بازخورد (Feedback)
این ساختمان در یک فرآیند یک ساله مورد بررسی قرار گرفت و نتایج آن در ماه می 2011 در دسترس قرار گرفت. مهم‌ترین استراتژی‌های طراحی، برنامه‌ریزی هوشمند، جهت‌گیری مناسب ساختمان و پایدار ساختن سازه تا حد امکان غیر فعال بود. سیستم‌های فعال نیز به یک امتیاز اضافی تبدیل شدند و در صورت اجازه‌ی بودجه به راحتی در آن گنجانده شدند. استراتژی‌های غیر فعال مانند به حداکثر رساندن نور روز و تهویه‌ی متقابل، احساس رضایت بسیار بالایی را در بین ساکنین ایجاد کرده است. تیم طراحی همچنین تلاش‌هایی را برای ابهام‌زدایی از پیچیدگی درک شده از طراحی پایدار در بخش مسکن با نرخ بازار و با کاربری مختلط  انجام داد؛ با نشان دادن اینکه می‌توان طراحی پایدار را با حداقل هزینه‌های اضافه انجام داد و نشان دادن طیف وسیعی از استراتژی‌های پایدار.

سایر اطلاعات
تحلیل هزینه و بازپرداخت:
کل هزینه‌ی پروژه به استثنای زمین، حدود 6,250,000 دلار بوده است. تیم طراحی یک تجزیه و تحلیل هزینه و فایده برای ویژگی‌های پایدار ساختمان انجام داد؛که شامل هزینه‌های اولیه‌ی اضافی برای خنک‌سازی غیر فعال از جمله سیستم HVAC ارتقا یافته، صفحه‌های فلزی بیرونی و همچنین کاهش مصرف آب و بهبود استراتژی‌های کیفیت هوای داخل ساختمان مانند مصالح و پوشش‌های کم انتشار است. این ویژگی‌ها 3.5 درصد از هزینه‌های پروژه برآورد شده اما منجر به مزایای مالی قابل توجهی می‌شود که پیش‌بینی می‌شود، صرفه‌جویی سالانه بیش از 50000 دلار را به همراه داشته باشد. این ساختمان با وام‌های معمولی تأمین مالی شد و با هزینه‌ای قابل مقایسه با پروژه‌های مشابه غیر سبز مجاور ساخته شد. چندین عنصر در مقایسه با راه حل‌های استاندارد نیاز به سرمایه‌گذاری اضافی دارند، از جمله یک سیستم HVAC، آبگرمکن‌های بدون مخزن، یک بام سبز، یک آسانسور کششی، طبقات دارای گواهی FSC و یک سیستم نفوذ آب.
از آنجایی که ساختمان برای صدور گواهینامه‌ی لید (LEED) ارائه شده بود، یک مدیر برای ساختمان منصوب شد که منجر به صدور سریع مجوز ساخت شد. تخفیف‌ها و سایر مشوق‌های مالی از منابع مختلف محلی، ایالتی و ملی برای سیستم خورشیدی، سیستم حفظ آب طوفان و انرژی‌استار (Energy Star) و سایر وسایل بسیار کارآمد به ‌دست آمد. از آنجایی که ساختمان برای کاهش وابستگی به انرژی طراحی شده است، ساکنین 30 تا 40 درصد هزینه‌ی کمتری پرداخت می‌کنند.

فرآیند و نتایج:
پیش طراحی
مکان سایت موجود برای جهت‌گیری مناسب و افزایش گرما و همچنین تفاوت بین اقلیم محلی و منطقه‌ای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. معماران، پتانسیل استفاده از استراتژی‌های غیر فعال متعددی را دیدند که به طور چشمگیری رابطه‌ی ساختمان با خیابان و محله را افزایش می‌دهد و در عین حال حریم خصوصی ساکنان و فضای باز با ارزش را حفظ می‌کند. تصمیم در طول پیش‌طراحی برای کوچک‌تر کردن واحدها از حد معمول، این امکان را فراهم کرد که به جمعیت متنوع‌تری خدمت کند و فضای خرده‌فروشی در سطح خیابان را فراهم کند و در عین حال افزایش تراکم را شامل شود. این همچنین شامل تجزیه و تحلیلی است که باعث صرفه‌جویی در منابع ساختمان، صرفه‌جویی در زمان و هزینه می‌شود.

طراحی
ملاحظات زیست‌محیطی متعددی در مراحل اولیه‌ی برنامه‌ریزی و طراحی پروژه گنجانده شد. معماران و مشاور انرژی از همان ابتدا برای به حداقل رساندن مصرف انرژی و استفاده از ویژگی‌های طبیعی مانند خورشید و بادهای غالب همکاری کردند. معیارهای طراحی مهندسی و عوامل مهندسی بیش از حد محافظه‌کارانه برای کاهش “Over-Designing” ساختمان و در نتیجه هدر رفتن مواد گرانبها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. این به تنهایی باعث صرفه‌جویی در مایل‌ها سیم کشی برق، هزاران فوت لوله‌ و تن‌ها تقویت کننده‌ی فولادی و بتن می‌شود. جهت و شکل ساختمان و قرار دادن پنجره‌ها، نور طبیعی روز و تهویه‌ی طبیعی را به حداکثر رسانده و در صورت نیاز، سایه‌اندازی می‌کند. طراحی و فناوری ساختمان در فرآیند طراحی با استفاده از مدلسازی کامپیوتری سه‌بعدی شبیه‌سازی شده، آزمایش و تأیید شد.

ساخت و ساز
فرآیند ساخت و ساز به گونه‌ای مدیریت شد که تا حد امکان از نظر منابع، کارآمد باشد. معماران طرح، مدیریت زباله را به پیمانکار ارائه کردند که منجر به بازیافت بیش از 80 درصد زباله‌های ساختمانی شد. یک شرکت حذف زباله، زباله‌های ساختمانی را دسته‌بندی و بازیافت کرد. با این حال، پیمانکاران نیز ملزم به بازیافت زباله‌های شخصی خود بودند.

عملیات / تعمیر و نگهداری
این پروژه برای کاهش قابل توجه هزینه‌های بهره‌برداری و نگهداری، طراحی شده است. یک برنامه‌ی اُ.اند.اِم (O&M) طراحی شده است و یک کتابچه‌ی راهنمای عملیات به مالک ارائه شده است. همه‌ی سیستم‌ها در حال حاضر از نظر عملکرد تحت نظارت هستند. از مصالحی مانند بتن، سنگ طبیعی و چوب‌های طبیعی استفاده شد. خراش یا آسیب‌های دیگر به این مواد غیر قابل تشخیص یا به راحتی قابل تعمیر است. محوطه‌سازی تقریباً نیازی به نگهداری ندارد و در برابرِ خشکی مقاوم است. نمای بیرونی نیازی به رنگ آمیزی یا تمیزکاری ندارد. تا به امروز، ساختمان به جز تنظیم و تنظیم پمپ‌ها و سیستم‌های آبیاری (و تمیز کردن ناودان‌ها) نیازی به تعمیر و نگهداری نداشته است.

راه‌اندازی
یک عامل راه‌اندازی برای هر دو پیش‌نیاز و راه‌اندازی اضافی برای اعتبار لید (LEED) قرارداد بسته شد و در همه‌ی جنبه‌های فرآیند طراحی شرکت داشت. این عامل در طول هر مرحله از پروژه، بررسی و ورودی ارائه کرد، در جلسات ساخت و ساز شرکت کرد و راه‌اندازی مورد نیاز را در طول نصب و آزمایش سیستم‌ها و تجهیزات انجام داد.

پس از اِشغال
به دلیل اینکه اندازه‌گیری، تجزیه و تحلیل و تایید عنوان بخشی از چالش ساختمان است، این ساختمان در یک فرآیند یک ساله مورد اندازه‌گیری و تجزیه و تحلیل قرار گرفت و تایید شد و  نتایج  آن در ماه می 2011 در دسترس قرار گرفت.

معماری معاصر جهان: مختلط

_______________________________________

نام پروژه: استودیوی چروکی
عملکرد: مختلط
شرکت-دفتر طراحی: گروه معماران بروکس + اسکارپا
معماران اصلی: لارنس اسکارپا و آنجلا بروکس
مساحت زمین: 1905 مترمربع
تاریخ شروع و پایان ساخت:  2009-2011

Cherokee Studios by BROOKS + SCARPA (formerly Pugh + Scarpa)

Project Name: Cherokee Studios
Function: Mixed Use
Architects: BROOKS + SCARPA
Lead Architects: Lawrence Scarpa & Angela Brooks
Area: 1905 m2
Year: 2009-2011

 

Cherokee Studios 

Cherokee Lofts will be the most advanced and distinctive building of its kind in Los Angeles. It will be the first “green” LEED (Leadership i Energy and Environmental Design) Gold Certified building in Hollywood per the U.S. Green Building Council certification system and it will be the first LEED Gold Certified mixed-use or market-rate multifamily building in Southern California. The development will pay homage to the significant musical and Hollywood history of Cherokee Recording Studios, MGM Studios before it, and all the artists who recorded music on the site from Frank Sinatra to David Bowie to Dave Mathews. Its unique architectural form and integrated function create a high performing building that is an expression of the environmental and cultural context in which it is built. Simply put, Cherokee Lofts will represent the preeminent realization of green design, form, and function in the epicenter of the entertainment capital of the world. It is the 2007 Westside Urban Forum Westside Prize Winner. The lofts will range in size from 1,000 square feet to 2,000 square feet, with unique and distinctive floor plans. Seven of the lofts will be two-story town homes perched 30 to 50 feet above street level. The living space, consisting of a state-of- the-art kitchen, great room, bathroom, and home recording studio or office will be on the 4th floor, 38 feet above street level, so as to maximize city skyline views, daylight, and energy efficiency. 3 of the lofts will have 17 foot high ceilings with mezzanines and open to a lushly landscaped courtyard. Finally two loft flats will have 10 foot high ceilings also open- ing to the landscaped courtyard. All lofts will have 2 to 3 bathrooms and 1 to 4 bedrooms. Interiors including kitchens, baths, and finishes will all be ‘eco-luxury,’ with high-end appointments that have simple and modern lines while being environmentally friendly.

مدارک فنی

منابع و ماخذ

cherokeestudios.com

www.archdaily.com

brooksscarpa.com

www.aiatopten.org