شهر مزه، اثر رضا اسلامی

شهرمزه
مسئلهی اصلی طراحی این پروژه ایجاد کشش اولیه در جذب مشتری در برخورد و مواجهه با این فضا تعریف شد که کاربرد رنگهای گرم و جذاب در ترکیب رنگهای مکمل در دایرهی رنگی، تضاد ویژهای در جدارهی خنثی شهری موجود در این منطقه ایجاد میکند و این مواجهه را تبدیل به تجربهای منحصر به فرد و متفاوت از عرصههای دیگر شهر مینماید. میتوان پروسهی جذب، حضور و خرید کاربران را در طراحی و سازماندهی فضاهای داخلی فروشگاه به طور مشخص، محور اصلی شکلگیری طرح دانست. در طراحی این پروژه سعی شده با کانسپت فاکتورهای موثر در روانشناسی محیط برای جذب مخاطب در وهلهی اول و ایجاد گردش و در نهایت تمایل و اشتیاق خرید به هدف اصلی پروژه که افزایش حضور مشتری و فروش بالاتر میباشد، دست پیدا کرد.فروشگاه شهر مزه که در واقع رویکردی نو در فروش اغذیه و زیرشاخهی سوپرمارکتهای بزرگ شهر میباشد، با تاکید صرف بر فروش و ارائهی انواع خوردنیهای موجود در بازار به استودیوی معماری اسلامی و همکاران جهت طراحی و اجرا واگذار شد. با توجه به استیجاری بودن محل پروژه و زمان اندک برای اجرا ، رویکرد طراحی همزمان با اجرا اتخاذ شد و بخش عمدهای از طراحی در مواجهی تیم طراحی با مکان پروژه و بررسیهای محیطی و تجربههای قابل لمس کاربران صورت پذیرفت.
فرآیند طراحی
کانسپت پروژه بر اساس شکلگیری هویت محتوایی به عنوان فروشگاه شکل گرفت. ترکیبی از شهر و مزه، که شهر نماینگر حضور شهروندان و ظرف تعلقی مکان برای تعامل اجتماعی است و کارکرد مزه در ترکیب با مکان را در تقویت ادراک حواس بویایی و دیداری برای ایجاد خاطرات خوشمزه جستجو کردیم. بدین ترتیب فروشگاه جدارهای کاملا شفاف و بدون مانع برای گفتگو داشته و در جدارهی متضاد فروشگاه، رنگ زرد به کار رفته در دیوارههای دور و کف دعوتکنندگی لازم را برای شهروندان ایجاد مینماید. کاربرد رنگهای محرک اشتها، ترکیب بوها در سکانسهای مختلف طراحی شده جذابیت حضور و خرید را افزایش میدهد. رنگ مشکی وضعیت خنثایی به سقفها بخشیده که برای تعریف بیشتر و مناسبتر جزیرهی پروتئین بار، سقف این بخش به صورت فنس فلزی در ارتفاع پایینتر و ترکیب با نورپردازی خاص طراحی شده است. به طور کل تیم طراحی تلاش کرده است به دیالوگی مناسب برای ارتباط با درون و بیرون و ایجاد ارتباطات، فضایی بر اساس کاربریها و پاسخگوی حداکثری به فضاهای مورد نیاز دست پیدا کند.
کتاب سال معماری معاصر ایران، 1399
___________________________
عملکرد: تجاری
_______________________________________
نام پروژه: شهر مزه / عملکرد: فروشگاه
دفتر طراحی: استودیوی معماری رضا اسلامی
معمار اصلی: رضا اسلامی
سرپرست تیم طراحی: یاسمن صدیقی
همکاران طراحی: عطیه ول یزاده، مینا جعفریان، امیر عباسپور
سرپرست تیم اجرا: محمد اسلامی
سه بعدی: مجتبی یعقوبی
گرافیک: یاسر باهو
آدرس پروژه: ساری، باغ سنگ
مساحت زمین: 200 م ترمربع
کارفرما: آقای اکبری
تاریخ شروع و اتمام ساخت: اواخر مرداد 1399 اواخر مهر 1399
عکاس پروژه: ملیسا اشتری
اینستاگرام: Rezaeslami.studio
Shahr-e Mazeh, Reza Eslami

Project Name: Shahr-e Mazeh \ Function: store
Company: Reza Eslami Architectural Studio \ Lead Architect: Reza Eslami
Design team supervisor: Yasaman Sadeghi \ Design Team: Atieh Valizadeh,
Mina Jafarian, Amir Abbaspour \ Performance Team Supervisor: Mohamad Eslami
3-D: Mojtaba Yaghoubi \ Graphic: Yaser Bahoo \ Location: Bagh Sang, Sari
Total Land Area: 200 Sq.m \ Client: Mr. Akbari \ Date: August 2020-October 2020
Photographer: Melisa Ashtari
Instagram: @Rezaeslami.studio
this shopping store, the same as neighborhood commercial spaces of the texture placed in a ground floor of a multi-story office building with a predetermined and repetitive definition, a view with internal composite and stone or ceramic floor cover in 1 meter height of internal walls.
“Theoretical foundation of design formulation”
The main issue of this project design defined by creating the first attraction of customer dealing with this space and application of warm and attractive colors for combining compliments in a colored cycle, which created special contrast in neutral civil walls of the region which transformed it into a unique and different experiences of the other fields.
We can consider attraction process, users selling and presence as the main formulation pivot for designing and organizing internal space of the store.
“Design Process”
Project concept formulated as store based on content nature formulation.
Combination of Shahreh Mazzeh, which is candidate of citizens presence and space belonging container for social interactions and taste application combining with space searched in strengthening senses perceptions, olfactory and sight creating delicious memories. In this way, the store transformed to a completely transparent wall without any obstruction for conversation and contract wall with yellow color applied in the around walls and floors to have required invitation for the citizen.
Application of colors which stimulate appetite, combination of smells in different designed sequences increased presence and purchase attractiveness. Basically, the roof black colors neutralized the situation for more suitable definition of protein bar island and the roof designed by metal fence in a lower height and special lightning.