طرح برگزیده در بخش معماری داخلی فضاهای عمومی
شرکت تهویهی نیا
سیّدنوید امامی، سیّدحمید امامی، آمیتیس نوروزی (دفتر معماری رازان زمینه و متن)

این پروژه، تبدیل یک انبار متروکه (با نُه ستون ماتریسیشکل در وسط آن)، به نمایشگاه یک شرکت تهویهی مطبوع در مشهد بود. آنچه قرار بود به نمایش گذاشته شود، مجموعهای کامل از محصولات برندهای مختلف تأسیسات برودتی و گرمایشی ساختمان (اسپیلت، چیلر، سیستمهای خنککنندهی گازی و غیره) بود که برخی در فضاهای داخلی و برخی دیگر در فضاهای خارجی نصب میشوند.
ظاهر صنعتی، کاربرد تأسیساتی و تنوّع شکلی
کالاهای نمایشی از ویژگیهای اصلی موضوع طرّاحی بود که در طول مسیر طرّاحی همواره فضا را تحت تأثیر قرار میداد. ایجاد جذّابیتهای فضایی برای چنین ویژگیهایی چالشی بود که ما با آن مواجهه بودیم. کارفرما برای بالا بردن فروش محصولات خود به دنبال ایجاد سه عامل زیر بود:
• بالابردن سطح آگاهی مشتری نسبت به محصولات
• جذّابیت (اعم از جذّابیّت فضایی و نحوهی نمایش)
• ایجاد اطمینان در مشتری
نُه ستون موجود در فضا را با سه صفحه و بهصورت خطّی طوری به یکدیگر وصل کردیم که بتوان از دو طرف آنها برای نمایش استفاده کرد و به این ترتیب نقش بصری ستونها نیز کمرنگتر شد؛ این امکان فراهم آمد تا مشتری محصول را همانگونه که معمولاً در خانهها، ادارات و غیره نصب میشود، ببیند و بتواند با روشن و خاموشکردن دستگاه و همچنین تنظیمِ آن با نحوهی کارکرد آن آشنا شود. همچنین امکانات تأسیساتی در فضای نمایشگاه طوری طرّاحی شد تا همان وسایل به نمایش گذاشته شده، سرمایش و گرمایش محیط نمایشگاه را تأمین کنند که این موضوع باعث ایجاد حسِّ اعتماد در مشتری میشود.
جعبهی قرمزرنگ در داخل، محلِّ قرارگیری اشیا سنگین و امتداد آن در بیرون بنا محلِّ نمایش چیلر (در حال کار کردن) و فضایی برای برج خنککننده است. برج قرمزرنگی که علاوه بر جنبهی عملکردی بهعنوان نماد و نشانه در ذهن بیننده باقی میماند، در واقع با ایجاد محدودهای مجزّا و با رنگی متفاوت، فضایی ایجاد شده تا با معرّفی محصولاتی که مخاطب خاص دارند، در بالا بردن سطح آگاهی سایر مشتریان نیز گامی برداشته شود. قسمت مدیریّت در فضای خلوتتر امّا با دیوارههای شفّاف (قابلتغییر) طوری جای گرفت تا کنترل به پرسنل و مجموعهی نمایشگاه داشته باشد.
طرّاحی مبلمان بخش مدیریّت با توجّه به محدویّت متراژ و خصوصاً عرضِ کم بهصورت یک مجموعهی یکپارچه در نظر گرفته شد؛ با این امکان که اتاق مدیریّت بهوسیلهی یک درِ رولآپ، قابل تفکیک از اتاق جلسات باشد. رنگ غالب در نمایشگاه از برند مجموعه گرفته شده است که در این راستا تضادِّ رنگها و حرکت عناصر طرّاحی داخلی به بیرون بنا و مطرحشدن آن بهعنوان نشانه میتواند عاملی جذّاب برای یک محیط تجاری محسوب شوند.
نام پروژه: شرکت تهویهی نیا (نمایشگاه مشهد)
طرّاح: سیّدنوید امامی، سیّدحمید امامی، آمیتیس نوروزی (دفتر معماری رازان زمینه و متن)
همکاران طرّاحی: آرش رضایی، سعید چراغعلی
مجری پروژه: شرکت تهویهی نیا
مشاور سازه: ایرج اشرفزاده
مشاور تأسیسات الکتریکی: مجتبی خیراندیش
مشاور تأسیسات مکانیکی: شرکت پیشرو تهویهی نیا
ناظر اجرا: سیّدحمید امامی
محلِّ اجرا: مشهد، سه راه ادبیّات
کارفرما: شرکت تهویهی نیا
عکّاس: محمّدعلی شریفیان
زیربنا: 400 متر مربّع
تاریخ اجرا: بهمن 88 تا خرداد 89