Nia Air Conditioning Company, the work of Razan Architect's office, context and text
نورپردازی بی‌نقص (بخش پنجم) راه حل‌های الهام‌بخش برای هر اتاق نوشته‌ی سالی سْتوری / ترجمه‌ی اشکان جیهوری

اُدیسـه‌ی فضـایی 2007

طرّاحی از سیبِریت / متن از لورِدانا ماسْکِرونی / عکّاسی از ناکازا و شرکا / ترجمه‌ی حمید خُداپناهی

به دستان سیبِریت، یک فروشگاه جدید مارنـی در توکیو به مثابه یک سفینه‌ی فضاییِ لوکـس آماده‌ی پرتاب می‌شود!

این نمایشگاه مارنی در پایتخت ژاپن در آئویاما، منطقه‌ی کوهِ آبی (که خودتان هم با نگاهی به نشانه‌ی ژاپنی آن می‌توانستید بفهمید!)، در سال 2007 گشوده شد. این نمایشگاه (و فروشگاه) آخرین ایستگاهِ این بْرندِ ایتالیایی در سفرش به سمتِ شرق است، بعد از اینکه سرِ راه در دو ایستگاه مسکـو و سیـدنی نیز توقّف کرده بود. برخورد نورِ طبیعی با سنگ، در کنار مبلمان سفارشیِ دست‌ساز و عناصرِ های‌ تِک که توسّط اعضای سابقِ فیوچِر سیستمز، سایمِن میچِل و تورکیل مک‌اینتاش، طرّاحی شده، این فضا را به جایی برای یک تجربه‌ی بی‌نظیر و اصیل تبدیل می‌کند، فضایی شبیه به یک فضاپیمای لوکـس. خصوصیّات متمایز این فُرمت که توسّط سیبِریت (Sybarite) برای همه‌ی فروشگاه‌های مارنی طرّاحی شده است، حال و هوای یک معبد فوتوریستی را هم دارد: رِیلهای فولادی که مجموعه‌ی لباسهای بخرـ و ـ بپوش به آنها آویخته شده‌اند، همچنین درختهای های‌‌تک، دیوارهای انحنادارِ آئینه‌کاری‌شده، لباسهایی که با وَزشِ بادِ پنکه‌ها تاب می‌خورند، و ابرِ غول‌آسایی که ویترین کفشها را که در یک گوشه‌ی دایره‌ای‌شکل قرار گرفته روشن می‌کند. تقسیم منطقیِ 290 متر مربّع که دو طبقه را اشغال کرده و فضاهای فروش را نیز در بر می‌گیرد: این فضاها به‌دقّت با فُرمهای هندسیِ مرمرین محدود شده است، انتخابی که انگیزه‌ی آن مجموعه ملزومات مُد، که به شکل یکنواخت افزایش می‌یابد، بوده است.
جعبه‌ویترینها به دیوارهایی که از بلوکهای بتنی با اشکال نامنظّم ساخته شده، کوبیده شده و برای نمایش لباسهای زنانه و مردانه، کفشها و پاپوشها، کیف و زیورآلات و ملزومات مُد به کار می‌روند. این جعبه‌ویترینها با نورهای توکار نورپردازی شده و از جنس پلاستیک و فایبرگلاس هستند. قسمتهای خاصّی از دیوارها با الیافی برّاق با رنگهای روشن پوشیده شده تا تِـمهای مختلفی را در سراسر فروشگاه خلق کند. انتخاب جنس و رنگ کفپوشها در تعریف ناحیه‌های مختلف نقش مهمّی را ایفا می‌کند و تأثیر درخشندگیِ مواد را برجسته می‌سازد. بلافاصله بعد از ناحیه‌هایی که تنها با بتن ساخته شده‌اند، تکّه‌هایی از کفپوشهای جلاخورده نصب شده که روی آن نیز مجموعه‌ی متنوّعی از سنگها و مرمرها به صورت اتّفاقی پخش شده‌اند. در قسمتهای دیگری هم سنگهای مرمر سفید با بتن به کار رفته است.
ریلهای فولاد ضدّزنگِ سیّال که لباسهای بخرـ و ـ بپوش را حمل می‌کنند در کنار طبقات نمایش روی دیوارها قرار دارند و به موازات راه‌پلّـه‌های فولادی چشمگیرِ فروشگاه به یک فضای جداگانه‌ی منحنی‌الخط سُر می‌خورند که به مجموعه‌ی کفشها اختصاص دارد. در مرکز این ناحیه یک ویترین مدوّرِ گَردانِ تنها قرار گرفته که صندلیهای چرمی آن را احاطه کرده‌اند. قبل از رسیدن به آنها، گروهی از مانکنها که در هوا معلّقند به شما خوش‌آمد می‌گویند؛ لباسهایی که به تن دارند با نسیمی که پنکه‌های طبقه‌ی پایین ایجاد می‌کنند به این طرف و آن طرف تکان می‌خورند. به موازات جعبه‌ویتریها به طرف جلوی ساختمان، یک ریل از فولادِ ضدّزنگ، در ادامه‌ی ویترینِ لباسهای بخرـ و ـ بپوش خودنمایی می‌کند. در طرفِ مخالفْ یک رفِ ویترینِ دیواری دیده می‌شود که از چندین اِلِمـان، که به شکل اتّفاقی پخش شده‌اند، برای نمایش جواهرات و ملزومات کوچک شکل گرفته‌.

مدارک فنی
منتشر شده در : سه‌شنبه, 24 نوامبر, 2020دسته بندی: طراحی داخلی / تجاری, مقالاتبرچسب‌ها: