رستوران بنکیو طراحی از دفتر دِآ: نـادر تهرانی و مونیـکا پانس دِلئون، بوستن، ماساچوست، آمریکا، 2008
BANQ Restaurant, Architecture by Office dA: Nader Tehrani & Monica Ponce de Leon, Boston, Massachusetts, US, 200

دفتر معماری دِآ در حرکتی منحصربهفرد بر نگرانی های مرتبط با کارکردگرایی تمرکز کرده و به خلق هویتی نو برای یک رستوران تازه در یک بانک واقع در منطقهی قدیمی ساؤث اِند دست زده است.
«رستورانها همانند ورزشهای سبک سوئدی هستند.» این توصیفی استعاری است که نادر تهرانی، معمار و شریک مونیکا پانس دِلئون از این دفتر معماری واقع در بوستن از رستورانها ارائه میدهند. وی توضیح میدهد که چگونه این پروژه ها، مکان های بی نظیری برای محک زدن تبحر طراح و ورزیده ساختن او هستند و میگوید: «شما یک تکنیک را آزمایش میکنید، روش ها و ابزار مشخصی از تولید را بررسی میکنید و در نهایت آنها به شما راه توسعهی طرح و پیشبرد آن را نشان میدهند.» کارفرمای پروژهی بنکیو در ساخت یک رستوران جدید در بوستن که غذاهای فرانسوی را با ذائقه و هنرمندی غذاهای آسیایجنوبی طبخ و سرو میکند، به معماران فرصتی داد تا تحقیقات دراز مدت خود را پیرامون تکنیک CNC milling داشته باشند. تهرانی می گوید: «تفاوت میان زمین و آسمان بود؛ کاری را به طور اقتصادی انجام دادیم، اما تأثیرش به طور باورنکردنی مجلل به نظر میسد.»
مانند بسیاری از بناهای منطقهی ساؤث اِند بوستن پیش از رنسانس متأخر، بانک پسانداز بوستن که ساختمانی از سنگ مرمر درخشانِ احیاشدهی کلاسیک بود و تاریخ آن به سال 1917 بازمیگشت، به علت غفلتهای طولانیمدت دچار آسیب های فراوان شد. این ساختمان سالها به صورت متروکه رها شده بود تا آنکه یک انبوهساز محلی روحی تازه در آن دمید. او بنای قدیمی و اصیل را به صورت ساختمانی با مالکیت مشترک درآورد و نمای تاریخی آن را نگه داشت، طراحی داخلی آن را عهدهدار شد، عناصر سازهای جدیدی را وارد کرد و یک باکس شیشهای به پشتبام افزود تا سه طبقهی بیشتر جهت کاربرد فضای مسکونی فراهم کند. دو فضای خردهفروشی نیز در تراز همکف وجود دارد که یکی از آنها متعلق به صاحبان رستوران، مارک راب و چودهری بود. از آنجا که چودهری سابقاً با دفتر معماری دِآ بر سر یکی دیگر از پروژههای رستوران خود همکاری کرده بود، به همراه شریکش همین دفتر را برای کار بر روی طراحی فضای جدید انتخاب کردند.
نیازهای برنامه ی این رستوران 325 مترمربعی تنها شامل یک اتاق غذاخوری خصوصی بود که می توانست محصور باشد. بخشی از فضا با نیمکت های طویلی با قابلیت جادهی 20 نفر اشغال شده و اتاق مخصوص نوشیدنی و یک فضای استراحت/کافهی مجزا نیز در طراحی پیشبینی شده است.
طی بازدید از فضای اولیه و ملاقات با مشتریان، معماران دریافتند که بنا از سیستمهای سازهای و مکانیکیای بهرهمند است که امکان ترکیب با فضاهای داخلی را دارد. شاید سادهترین راهحل میتوانست این باشد که سقف، داکتها و لولهکشی را به رنگ سیاه درآورند تا به این ترتیب محو و از دیدرس پنهان شوند، ولی هزینهی ساختوساز تقریباً 5/1 میلیون دلاری (به جز تجهیزات آشپزخانه) به آنها اجازه داد تا دست به اقدام جالبتری بزنند. نادر تهرانی میگوید سؤالی که برای تیم دِآ مطرح شد این بود که «چطور همه چیز را به سمت جلو پیش برده و چنان کنترل کنیم که هم از مزیت ارتفاع بهرهمند شویم و هم بیشترین انعطافپذیری را به پلان بدهیم؟» وی پاسخ را هنگامی که در حال عبور از فرودگاه شیفول (Schiphol) آمستردام بود یافت. او دید که سیستم فلزی سقف این فرودگاه بهعنوان زرورقی قابل رؤیت و پنهانکنندهی زیرساختهای پشت خود عمل میکند. به جای فلز، معماران سیستم عجیبی از تختههای چندلای درخت غان بالتیک را به روش CNC milling ساختند. به منظور بهکارگیری تأسیسات به جای چشمپوشی از آنها، معماران آنها را تبدیل به بسته های کوچک کردند. حرکت موجی سقف، هنگامی که پیرامون خود را می پوشاند و به ستونها، اتاق نوشیدنی، سیستم آبپاش، داکتها، پنجرهها و حتا علائم خروج میرسد، خود را بهتر نشان میدهد.
یکصد و شصتوهشت تخته سهلای شیاردار (هریک مشتمل بر چهار تا ده جزء سازنده) توسط گیرههای فلزی در طول سقف رستوران آویخته شده و از جلو به عقب اتاق ادامه مییابند. هیچ دو قطعهای شبیه به هم نیستند. ضخامت این خطوط شیاردار از سه سانتیمتر در نزدیکی دیوارها تا 15 سانتیمتر در وسط و 45 سانتیمتر در اطراف اتاق نوشیدنی و ستونها تغییر میکند. فضای میان این خطوط نیز از حدود 23 سانتیمتر در مرکز رستوران تا 5/7 سانتیمتر در اطراف ستونها متغیر است و ریتمی از تراکم و گشودگی به وجود میآورد. کفسازیها، رومیزیها و نیمکتها هم زمینهای راهراه در طول اتاق غذاخوری به وجود میآورند و به طور بصری آن را از سالن استراحت جلوی ساختمان جدا میکنند. در سالن استراحت، بخش کافه، کفسازی و رومیزیها از چوب تیرهی درخت گردو ساخته شدهاند.
در اتاق غذاخوری خصوصی رنگ سبز به بخش های چوبی داخلی و در دیوارهی مات اعمال شده و یک جدارهی رزین در جایگاه انتظار تعبیه شده است. در خلال آفریدن یک چشم انداز داخلی متمایز، سقف بهعنوان نقطهی مقابل به فضاهای خارجی در نظر گرفته شد. تهرانی در خصوص ارتباط میان سقف و نما میگوید: «بیشتر بر اساس ناهماهنگی است تا یکپارچگی.»
دفتر معماری دِآ در ترکیب طرحی مجهز به امکانات مالی خوب با یک روح جسور توانست بیشترین کارکرد را از سیستم سادهی ظریف موجود ببرد. معماران در اقدامی منحصربهفرد، طی فرایند پنهان کردن سیستم مکانیکی و تأمین صفحهی آکوستیک به منظور تقلیل صدا برای کاربران، هویت ویژهای به به رستوران بخشیدند، در حالی که زیرساخت را هم از دید پنهان کرده و به طرزی نمایشی حالتی از حرکت به آن دادند. رستوران بنکیو یک معماری فوقالعاده را پیش روی شما قرار میدهدکه با اشتیاق در صدد جلب توجه شماست و هرگز به مهمانانش اجازه نمیدهد جایی که در آن هستند را فراموش کنند. این رستوران با ظاهری نمایشی دست به خلق فضایی زده که صرف غذا در آنجا واقعاً تجربه ای لذتبخش باشد.